Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, June 30, 2010

Daging Kandar

Assalamualaikum..rspi yg memang pemes...memang sedapppp!! rasanya smua dah prnah msk dging kandar rspi dari Kak Asma ni...kita pun dah bnyk kli msk kandar ni..dah cba msk stun kandar pun sdppp..kmbing lgi sdpp...sbb kita suke kmbin!! msk ayam atau udg pun bleh..pndek kata dimsk dgn apa skli pun memang sdppp..jgn msk kayu ckup la ye!! hehe..mksih Kak Asma..mtak izin nk share rspi kat sni plak ye..rspi ni kita copy dri blog lama..myr msih xleh nk buka..


kita buat skit je..dging pun cma ada sktoi je dlm pti...

Sumber Resipi : Kak Asma ( Myresipi )
Bahan-bahan

  • 1/2 kg daging (potong, rebus, simpan air rebusan) - kita tak rebus dulu terus je msk dlm presure cooker selama 30 minit.
  • 6 ulas bwg putih dan 1 inci halia (blend)
  • 2 sudu besar kicap pekat*
  • 2 sudu besar sos tomato*
  • 2 sudu besar sos cili*
  • 2 paket serbuk kari daging babas (1 1/2pn boleh)*
  • (semua bahan yang bertanda * gaulkan bersama)
  • 1 labu bawang besar mayang
  • 1 ulas bawang putih mayang
  • kulit kayu manis, bunga lawang
  • daun kari

Caranya:

1. Tumiskan bawang besar, kayu manis, dan bunga lawang serta daun kari
2. Masukkan bwg putih dan halia yang telah dikisar lumat.
3. Masukkan campuran rempah
4. Masukkan daging dan airnya.
5. Masukkan garam, perasa masak hingga pekat..

Tuesday, June 29, 2010

Kek Coklat Lembab

Assalamualaikum...jom pakat mkn kek cklat plak...kek ni kita buat hri jumaat lgi...pastu peram lam pti 1 mlm...pgi sabtu tu bru kita corak skit2..nk corak lebih2 memang xreti!! lepas tuang toping cklat..kita lorek plak dgn white cklat yg dicairkan...pastu picit munga2 skit...kononnya nk bgi seri gtuw la kan!! hehe...ok la ni ye wpun npak brserabut skit..buat pun saja utk mkn2...kbtulan mak sdara kita yg duk kat ampang dtg umah dgn anak2nya pda hri tu...jdi memang licin laaa!! tpi memang really moist...smua ckp sdppp!! rspi asal kek coklat kukus dari Kak Zaiima Melayu.com...tapi kita amik dri Teratak Chetam..memang dah biasa dgn rspi ni..cma stiap kli buat kita xkukus...kita bkar kaedah waterbath...mcm nk bkar ciskek tu...dan ni la hsilnya..mewah dgn rasa ckelatnya...lembab sngattt!! bila mkn tu melekat2 kat gigi...klu yg xde gigi tu lekat kat gusi la kan...hehe..ok ni auto publish ye..kita dah luar umah ni..bwa Ma dan adik bongsu kita p tgk2 baju raya..hri jmaat ni Ma kita dah nk blik..insyaallah nti jmpa lgi ye..

bleh npak kan kek ni yg basah2 gtuw....

Sumber Resipi : Teratak Chetam Kek Coklat Kukus Zaiima NoorMasri (very moist)
Bahan-Bahan:

  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan serbuk koko - maz guna serbuk koko vanhouten
  • 1 cawan susu cair
  • 1 cawan minyak masak (jika ganti dgn butter cair lagi sedap)
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 1 1/4 cawan tepung gandum
  • 1 tsp baking powder
  • 1 tsp soda bicarbonate
  • 3 biji telur

Cara

1.Campur koko,gula,susu cair,susu manis dan minyak ke dlm periuk dan masak sebentar atas api kecil sehingga semua larut. Tutup api biarkan adunan suam.

2.Tepung, soda biakrbonat dan baking powder di ayak.

3.Telur dipukul kembang dan dicampur dgn campuran koko tadi.Gaul rata dan campur tepung. Gaul sebati dan tuang dalam acuan dan jangan sampai penuh sebab nanti adunan naik. (tuang dlm 1/2 acuan je) Tutup acuan dng aluminium foil agar tidak masuk wap.Kukus selama 1 1/2 jam baru angkat dan sejuk kan . (maz bakar kaedah waterbath selama 1 1/2 jam dgn suhu 150 C)

TOPPING COKLAT dari Noor Masri

Bahan-bahan:

  • 250 g coklat masakan } potong kecil2
  • 1 sudu besar majerin
  • 130 ml double cream atau whipping cream
  • sket gula halus secukup rasa (supaya topping tu tak pahit sgt) - optional (maz ganti dgn susu pekat)

Cara membuat: Cairkan coklat secara double-boiler. Alihkan dr api kemudian masukkan majerin, gula & cream Kacau sehingga sebati. Curahkan atas kek kemudian ratakan Bila dah agak sejuk/beku baru boleh lorekkan dgn garpu secara melintang dan menegak selang seli.

Monday, June 28, 2010

Biskut Mazola

Assalamualaikum...main dgn ckut lgi npaknya...kita buat ni utk anak kita alisa...dia suke bskut ni...tart nenas alisa tak makan!! pelik snguh anak2 kita ni...bskut yg sdp tu pun xsuke...yg mkn tart tu cma aiman sorang je..bskut ni memang yg pling snang nk buat dan bhn2nya pun ckup simple...rspi dri Kak Lily Myresipi..kita copy dri blog lama...myr msih xleh msuk...mksih Kak Lily...mtak izin nk letak rspi kat sni plak ye...mksih pada yg sdi sngah dpur kita ni..kita memang sbuk skit..mcm2 yg nk kna buat...lgipun Ma kita ada kat umah..smlm pun dri pkul 8 pgi dah kluar umah..bawa Ma dan adik2 kita srta isteri masing2 p jejln ke nilai 3...pastu blik sngah umah adik kita kat putrajaya...mkn polut doyan!! hehe..lepas asar merayap kat alamanda plak..dkat isyak bru smpai umah..


Sumber Resipi : Kak Lily ( Myresipi )
Bahan-bahan

  • 200gm tepung gandum
  • 200gm kacang tanah-goreng tanpa minyak dan kisar halus - kita letak 250g, suka kacang lebih
  • 100 gm gula -kisar halus
  • 1 botol kecil Minyak mazola/secukupnya
  • 1 sudu kecil garam - ni kita tambah sendiri , resipi asal tak letak
  • kuning telur - untuk sapu pada biskut sebelum dibakar
Cara-cara

1. Di dalam mangkuk besar gaul sebati tepung, gula dah kacang kisar.
2. Tuangkan minyak mazola sedikit sedikit dan uli adunan hingga menjadi doh yg lembut.
3. Bentukkan doh mengikut citarasa dan susun didalam loyang yg telah di lengser dgn mentega.
4. Sapukan atasnya dgn kuning telur dan bakar didalam oven hingga masak kekuningan. - kita bakar selama 18-20 minit dgn suhu 160 C

Asam Pedas Rebus Ikan Siakap

ni salah satu lauk yg kita msk msa jmput ayah dan mak mrtua adik kita mkn mlm kat umah hri isnin lepas lgi!! mnu trtunggakkk..lauk2 lain 3-4 jnis lgi tu kita tak smpat nk snap...Ma kita kita pun suke klu msk asam2 mcm ni..ikan siakap ni memang sdp wpun dimsk dgn cara yg ringkas...sbb isinya tu lembut dan lemak gtuw...kita msk cara kita yg simple2 aje ni...tapi memang sdpppp..smua suke...rspi dah pernah letak sblum ni...takpe la kita tepek skli lgi ye..

kita memang sukee sngat msk asam rebus mcm ni...tak muak kan..

Sumber Resipi : Ilham Dapur
Bahan-bahan

  • 1 ekor ikan siakap - cuci bersih dan potong 3 (boleh ganti dengan ikan jenis lain jugak)
  • 3 ulas bawang merah *
  • 1 inci kunyit hidup *
  • 1 inci lengkus muda *
  • 4 biji cili padi merah *
  • 2 sudu besar cili kering mesin (rebus cili kering dan blandkan)
  • 1 kuntum bunga kantan
  • 10 tangkai daun kesum - ambil yang lembut je
  • 6 biji kacang bendi
  • 2-3 keping asam keping
  • 3 cawan air
  • sedikit gula, garam dan aji - sebagai perasa


Cara-cara

1. Tumbuk atau kisar lumat bahan-bahan yang bertanda *.

2. Dalam periuk masukkan air dan bahan-bahan yang dikisar tadi beserta dengan asam keping, cili kering, bunga kantan dan daun kesum. Masak hingga mendidih.

3. Kemudian masukkan ikan. Perasakan sesedap rasa, biar ada rasa masam yang sedikit menyerlah. Masukkan kacang bendi.

4. Masak dengan api perlahan agak isi ikan masak sekata dan tidak hancur. Masak sekitar 8-10 minit saja kerana isi ikan siakap lembut dan cepat masak. Padamkan api. Siap..SEDAPPP...

Saturday, June 26, 2010

Laksa Kelantan

Assalamualaikum...mkn laksa la plak ye..kita sukeee!!..laksa ni kita buat hri rabu jgk...kbtulan Ma kita pun ada..jdi tu yg kita buat laksa ni...mkn ramai2 lgi sdp kan...laksa ni kita buat mcm yg prnah buat sblum2 ni...rspi dri Ma kita je...


Sumber Resipi : Ilham Dapur
Bahan-bahan
  • 1 bungkus laksa (kita guna brand twenty - ada dijual di TESCO) - rendam dulu 5 min dan rebus sehingga lembut, (kita rebus 20 min je) - jgn guna brand IKA, laksanya kurang elok dan kena rebus berjam-jam
  • 5-6 ekor ikan sardin @ nama lain ikan selayang, ikan kembung pun boleh saiz sederhana - cuci bersih-bersih
  • 3-4 cawan santan dari 1 biji kelapa
  • 4 ulas bawang merah
  • 1/2 inci halia
  • garam, gula dan pak aji - sebagai perasa
  • 2-3 keping asam keping
  • ulaman seperti kubis, timun dan sebagainya, hiris nipis-nipis - kita guna daun kesum, kacang panjang dan taugeh
  • 15 biji cili padi merah + 1 inci belacan - dikisar kering (sambal untuk laksa) - kalau takde ni tak sedap la

Cara-cara

1. Masukkan ikan yang telah dicuci bersih tadi ke dalam periuk, rebus bersama 1 cawan air, 3 keping asam keping, 1/2 sudu besar gula, 1/2 sudu kecil garam, sedikit pak aji dan sedikit nesan sebesar ibu jari (gula melaka). Rebus sampai ikan masak, sejukkan dulu dan bolehkan dibuang tulangnya. Air rebusan ikan ni jangan dibuang, simpan. Ketepikan

2. Bland ikan rebus yang telah dibuang tulang tadi bersama dengan 2 cawan santan, bawang merah dan halia sampai hancur .

3. Dalam periuk masukkan bahan yang telah dibland tadi, asam keping dan air rebusan ikan tadi serta baki 2 cawan santan lagi. Masak sampai mendidih. Kemudian masukkan sedikit garam, gula, pak aji dan perasakan secukup rasa. Biar ada rasa masam yang sedikit menyerlah dan seimbang. Masak dengan api perlahan buat seketika lagi agar kuah menjadi sedikit pekat. Padamkan api.

4. Masukkan laksa dalam mangkuk beserta kuahnya dan boleh lah dihidang bersama dengan ulaman. Sedapppppp...

Ayam Goreng Bersos

ni pun lauk yg dah lama jgk...rspi main cmpak2 je..sptutnya ayam tu kita nk greng knyit je..tpi nti xde kuah plak...maka trjdi la ayam goreng bersos ni...tak kisah la ye..jani sodappp..kita memang suka ada daun limau purut dlm masakan..membangkitkan selera...


Sumber Resipi : Ilham Dapur
Bahan-bahan (resipi anggaran)
  • 3 ketoi ayam - dipotong saiz sederhana kecil - dilumur garam kunyit dan digoreng sehingga masak (tapi bukan garing je)
  • 1-2 sudu besar cili kering yang dikisar
  • 3 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 3 helai daun limau purut
  • 1-2 sudu sos tiram
  • 1-2 sudu sos tomato
  • 1-2 sudu sos cili
  • 1 sudu besar kicap manis
  • 3 batang jagung muda atau sayuran lain yang sesuai
  • 1 biji tomato - dibelah 4
  • 1 labu bawang besar - belah 6
  • 1 biji cili merah - dihiris nipis
  • sedikit daun bawang sebagai hiasan

Cara-cara

1. Tumbuk lumat bawang merah dan bawang putih. Panaskan minyak dan tumis hingga naik bau. Kemudian masukkan cili kering, kacau sebati seketika.
2. Masukkan semua jenis sos dan daun limau purut. Masukkan sedikit air (dalam beberapa sudu saja). Masukkan bahan-bahan yang lain kecuali daun bawang. Balik-balikkan agar sebati.
3. Masukkan ayam yang telah digoreng terlebih dahulu tadi. Kacau sebati dan perasakan sesedap rasa. Masak seketika saja agar sos meresap dalam isi ayam. Padamkan api. Siappp

Lamb Steak

lgi menu yg dah lama trperam...sbnarnya kita ada msalah bila nk upload gmbar...terlalu lama..kdang2 tu xdpt lansung...tension jgk kan!! ok la dging kmbing tu kita beli 3 kping yg dah siap mrinat kat jusco...balik cma pnggang je...cma buat sosnya aje...sos black paper tu rspi dari Daunpandan Myresipi...rspi asal utk kentang putar..cma kita buh lada hitam je...memang sedap rspi ni...kita slalu duk gna..pastu buat kentang putar skit..cma rebus kentang...pastu lecek dan gaul dengan sedikit butter dan daun oregano..hidang bersama dgn sdkit sayuran yg dicelur skejap...rspi utk sos nti kita letak smula ye..Myresipi masih xleh buka...mksih pada tuan pnya rspi.

Friday, June 25, 2010

Udang Celup Tepung Lagii

Assalamualaikum...ni menu ulangan je la ye...udg celup tpung ni memang slalu kita buat...kdang2 tu mlm pun duk main celup2 udg ni jgk...anak2 kita udg buat stail gni je bru mkn...klu buat lauk2 memang xsntuh le...udg ni kita buat ptg rabu tu utk anak bongsu kita...adik afiq xmkn kuih seri muka tu...jdi ni la kuih utknya ptg tu...rspi mcm yg slalu duk buat...ni pun kita buat 10 ekor je...bncuhan tpung tu kita xde sukat2...main agak2 gtuw je...sbb buat skit bnor..cma yg ni kita xbuh daun sup sbb xde..mls nk p bli..rspi kita letak skli lagi la ye...


Sumber Resipi : Ilham Dapur
Bahan-bahan (resipi anggaran)
  • 15-20 ekor udang saiz sederhana besar - buang kulit dan tinggal ekor je
  • 3/4 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/8 sudu kecil garam
  • 1 sudu besar minyak masak
  • sedikit daun sup - dicincang halus, kli ni xbuh sbb xde
  • sedikit pewarna kuning - agar warna tepung kekuningan
  • air secukupnya - agak-agak la ye lebih kurang 1 cawan
  • minyak untuk mengoreng
  • 1 sudu besar tepung lagi - untuk lumur pada udang
Cara-cara

1. Toskan dulu udang bagi betul-betul kering, ((kita lap dengan tisu kitchen) kemudian lumurkan udang dengan tepung. Ketepikan

2. Masukkan semua bahan-bahan dalam mangkuk, kecuali air dan pewarna. Kemudian masukkan air sikit-sikit sambil dikacau agar adunan tidak berketul. Masukkan pewarna dan kacau sebati. Adunan ni tidak terlalu cair mcm bancuhan lemping atau kuih ketayap ye, pekat lagi sikit, kiranya bila celup udang tu..tepung akan menyaluti udang sepenuhnya. Biarkan dulu seketika dalam 5-7 minit sebelum digunakan

3. Panaskan minyak dan boleh la celup udang satu-satu dalam tepung dengan pegang bahagain ekornya, kemudian digoreng dengan api sederhana hingga kekuningan. Angkat dan toskan. Siap...

Thursday, June 24, 2010

Seri Muka

Assalamualaikum...asik mkn kek cpon je kan!! stop la dlu skjap ye..meh mkn kuih la plak...kuih ni kita buat tghri smlm...kbetulan Ma dan adik bongsu kita pun ada kat umah...jdi ramai la yg bleh tlong hbiskan...rspi kuih seri muka ni kita dpt dri kakak angkat kita...memang senang je nk buat...dan memang sedapppp...cma kita pnye ni lapisan plutnya nipis skit..sbb xcukup...kita guna 250g je dan kurangkan sukatan santan skit..kes mls nk kluar p beli la ni..jdi buat je la apa yg ada...tpi anak2 kita memang suke lapisan ijau bnyk...mksih Kak Su kongsi rspi ni nga kita ye...mtak izin nk letak rspinya kat sni plak...mksih pada smua yg sudi bertandang ke dpur kita..


Sumber Resipi : Kakak Angkat
Bahan-bahan

Lapisan Bawah
  • 300g beras pulut - rendam dulu 20 minit
  • 300 ml santan
  • 1 sudu kecik garam

Cara-cara

1. Satukan semua bahan-bahan dan kukus selama 15 minit (tutup penutup pengukus dengan kain/towel) - loyang tu kita alas dgn plastik wrap,supaya senang nak kluarkan dri loyang bila dah msk, pastu kita tutup loyang dengan aluminium foil, jadi kita dah tak bungkus penutup pengukus tu

Lapisan Atas

  • 125g gula
  • 50g tepung kastard
  • 400ml santan
  • 1 biji telur (gred A)
  • sedikit paste pandan (kita bland daun pandan skli dengan kelapa parut)
  • 1/8 sudu kecil air abu - tujuannya untuk buat lapisan hijau tu kenyal
  • 1/4 sudu kecil garam
  • sedikit pewarna hijau

Cara-cara

1. Satukkan semua bahan-bahan kecuali gula. Kacau sebati dan tapiskan dalam periuk - kita tak tapis, terus satukan semua bhn2 dan masak atas api sederhana

2.Masukkan gula dan masak atas api sehingga naik wap (pekat skit mcm susu pekat tu)

3.Tuang ke atas lapisan pulut tadi dan kukus selamat 30 minit. Siap sejukkan dulu sebelum dipotong. (kena biar betul2 sejuk baru dipotong ye, kita potong guna pisau yg matanya nipis gtuw, pastu sapu minyak dulu pada pisau sebelum potong agar tak melekat dan sentiasa lap mata pisau jika ada kuih yg melekat sebelum potong yg seterusnya)

Wednesday, June 23, 2010

Blueberry Chiffon Cake

Assalamualaikum...dah srpan ke smua ye...npaknya kita mencpon lgi!! msih lum jemu lgi mkn kek ni kut...dahsyatnya kan!! dah la sblum ni Mama dah bgi 2 bjikkk!! mksih bnyk2 ye Ma..anak kita yg bongsu tu pun sukeee....skli mkn 3 kping...mgkin sbb terlalu lembut ye.. msuk mulut je trus ilang!! kek ni kita buat hri yg sma dgn buat tart nenas tu...kiranya hri isnin la...lepas bkar tart kita godek kek plak...kbtulan hri tu kita jmput adik kita bwa ayah dan mak mrtuanya dtg mkn mlm kat umah...jdi tu yg kita buat kek dan tart nenas tu utk dikunyah2 dgn teh O lepas mkn nasi...mula2 plan nk wak cpon oren...tpi prisa oren plak xde...jdi tkar buat blueberry...ni pun kita gna bluberry filling...mula2 tu risau jgk tkut xjdi...tpi sibaik jdi..naik elok dan lembut sngat kek ni sma mcm yg pandan tu jgk...cma wrna je kurang mnyerlah skit sbb xde blueberry paste...takpe la ye..janji cdpppp...rspi msih lgi gna rspi dri Mamafami mcm yg cpon pndan tu..cma tkar flavour je...ni pun kita buat 3/4 dri rspi jgk...mksih bnyk2 Mama share great rspi ni...kita letak skli lgi rspinya kat sni...

tksture keknya sma mcm yg cpon pndan..lembut sngat...

meh amik skping sorang ye..

Sumber Resipi : Mamafami @ Nyonya Food
Resipi Asal : Orange Chiffon Cake (kita buat 3/4 dri resipi je)

Step 1:
Ingredients

  • 8 medium egg yolks
  • 2oz fine sugar
  • 1oz Sunquick Orange - kita tukar dgn blueberry filling
  • 1oz water - kita + dengan sedikit pewarna purple
  • 3oz corn oil or olive oil (I used corn oil) - kita pun sama
  • 5oz self raising flour

Method:

Beat egg yolk and sugar lightly with a hand whisk till sugar dissolve.
Stir in sunquick orange, water and corn oil.
Fold self raising flour into egg mixture.
Set aside.

Step 2:
Ingredients:

  • 8 egg whites
  • 5 oz fine sugar
  • pinch of salt

Method:

Beat egg whites till frothy. Slowly add in sugar and pinch of salt while beating at high speed.
Beat until the egg white is stiff and shining but not dry. ( About 3 minutes)

Step 3:

1.Preheat oven at 175 degrees Celsius. - kita bakar dengan sugu 150 C selama 35 minit.
2.Use a spatula and gently fold egg yolk mixture into the egg white mixture (meringue).
3.Pour into an ungreased 25cm tube pan.
4.Bake for 40-45 minutes.
5.Once cake is cooked, remove cake from oven immediately and invert pan onto wire rack. Let it cool before removing cake from pan. (kita guna spatula plastik yg nipis tu utk renggangkan kek dari loyang)

Tuesday, June 22, 2010

Tart Nenas

Assalamualaikum...waaa dah kemaruk nak raya ke kita ni!! sbnarnya kita buat ni saja utk mkn anak2...kbtulan sblum ni ada beli jem nenas ni kat kdai bkeri...nk smpan raya lama lgi...jdi tu yg kita buat utk mkn2 dlu smbil2 mengasah bkat dan lembutkan tngan ni sblum bercookies utk raya nti...hehe...Kak Ummi ni le ckiesnya yg smlm tu..ok rspi tart nenas ni dri Baya resipi.net...memang senang je nk buat bskut ni dan teramat la sedapppnya...kulit tart tu teramat lembutttt!! cair dlm mulut org kata...xpayah nk knyah2...cma kita tukar sukatan tpung je skit...mksih Baya utk rspi yg sdp ni...dah msuk list utk raya nti...mtak izin nk letak rspi kat sni ye...kita buat 1/2 rspi je...bleh la 2-3x mkn...

pestime la ni kita buat tart nenas sdri...biasanya stiap kli raya kita main tnjuk yg norainis tu je...

dan siappp glung..sblum msuk lam oben...

Sumebr Resipi : Baya ( resipi.net )
Bahan-bahan
  • 1 cawan butter ( 226 gram) at room temp) bukan butter cair atau lembik.
  • 1 biji kuning telor.
  • 1 suduteh asen vanilla.
  • 20 gram gula. - maz buh 40g, manisnya elok2 je
  • 40 gram tepung jagung,
  • 50 gram tepung kastard.
  • 20 gram susu tepung (boleh tukar ke coffemate powder pun ok)
  • 240 gram tepung gandum - maz guna tepung superfine sebanyak 140g
  • 1 biji kuning telor + beberapa titik pewarna kuning telor untuk sapuan.

Cara cara

1. Sebatikan telor, butter, gula dan asen vanilla. ( baya hanya guna spatula aja)
2. Masukkan tepung satu pesatu, mula tepung jagung, tepung kastard dan susu tepung. Gaul sebati. Masukkan tepung gandum. Gaul sebati.
3. Lepas tu masukkan dalam acuan tart golung tekan keluar, letak jem dan gulong.
Bakar 350F selama 17-19 minute.

Nota : Jika adunan nie masih melekit dekat tangan kena masuk skit skit tepung rasanya tak banyak dalam 10 gram aja. Jika adunan kering pula kena masukkan butter tak banyak skit aja jika kering pun. Adunan mesti dapat seperti gambar dibawah. Baya sentiasa tutup adunan nie dengan tuala atau tissue paper atau cling sepaya adunan nie tak kering. Cuba tekan dengan adunan jika ia keluar elok dan tak putus putus adunan tu elok, seeloknya dicuba terus . Tekan sekeping lepas tu letak jem try gulung kalau tak merekah maknanya adunan tu dah ok. Last sapukan kuning telor.

Monday, June 21, 2010

Kuih Lapis

Assalamualaikum...hri ni sesi prsekolahan dah brmula semula ye dan npaknya kaum ibu smua trmsuk la kita kmbali sbuk mguruskan anak2..kita blik pda jwtan tetap la ngambik dan antor anak2...trjin nk melapis la plak...kuih ni kita buat pgi smlm...rspi dari Tulip Myresipi...memang elok je mnjdi rspi ni wpun kita gna santan segar...rspi asal gna sntan powder...nak buatnya pun xde susah mana dan memang sedapppp...mksih Tulip..mtak izin nak letak rspi kat sni ye..mksih skli lgi pada semua pngunjung yg sdi brtndang ke dapur kita ni..


Sumber Resipi : Tulip Myresipi
Bahan-bahan ( loyang besar utk 40 org )
  • 1 cawan tepung beras - kita lebihkan 1 sudu besar, sbb kita guna santan segar
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula (leh kurangkan klu x suka manis sgt) - kita letak 3/4 cawan je
  • 1 st garam
  • 2 paket santan serbuk - kita guna santan segar 4 cawan dri 1 biji kelapa
  • 1 st minyak masak
  • 3-4 titik sirap merah perasa ros atau pewarna kuning/hijau etc.
  • 4 cawan air - kita tak guna air, sbb dah guna santan segar

Cara-cara

1.Dalam blender, masukkan gula,santan,tepung beras,tepung gandum,minyak,garam dan 2 cawan air. Blend hingga semua bahan bersatu & tak berketul. Panaskan air dalam kukusan.

2.Keluarkan adunan dari blender & isi dalam bekas. Tambah lagi 2 cawan air,kacau rata.

3.Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Letakkan satu bahagian pewarna kuning & satu lagi dgn pewarna hijau. Kacau biar warna sekata.

4.Utk memudahkan kuih ni dikeluarkan, sapu loyang dgn sedikit minyak dan letak plastik cling. Masukkan 2 cwn adunan warna kuning & kukus selama 5 minit.

5.Lepas 5minit,masukkan pula 1 cawan adunan warna hijau dan kukus selama 2minit. Kemudian selang seli warna hijau dan kuning hingga adunan habis.

6.Lapis yg terakhir warna hijau dikukus selama 20minit. Bila dah masak alih keluar dari kukusan dan tunggu hingga kuih ni sejuk.

7.Dgn hati2 tarik keluar plastik cling bersama kuih lapis tadi. Utk lebih kemas,kuih ini blh dipotong dgn benang dan setiap lapisan kuih ini blh dibuka :)

8.* Jika guna loyang non stick, x perlu letak plastik cling, hanya sapu sekeliling dgn minyak.

Saturday, June 19, 2010

Pandan Chiffon cake

Assalamualaikum...dah srpan ke smua ye..klu blum lgi meh kita bkpes nga kek yg lembut sngat ni..klu xcaya msuk tgk kat dpur Mama...dah 3 bjik Mama buat..npaknya deman kek cipon dah brjngkit kat kita jgk la...tapi yg pling bestnya sbb sblum kek ni smpai ke dpur kita...kita dapat mkn kek FREE dlu...dah la free teramat la sdpnye...dgn gebunya..really moist kek cipon yg Mamafami bgi kat kita tu...mcm mkn sugar cotton gtuw...msuk molut trus ilang...hehe..bkn skli Mama bgi tau...3x...waaa bestnya dpt duk dkat nga Mama ni..rzki kan...lebiuuu Ma...Kak Ummi xnak pindah duk KL ke...muahhh.

lalu apa lgi dgn smgat waja kita pun beli la acuannya..wpun blum thu lgi reti buat ke idak...yg pnting acuannya kna ada la kan...beli plak yg bsr gdebak...takpe la kan sbb kek yg Mama buat tu sdp banget...kita pun tnya la Mama susah ke nak buat kek ni...Mama kata kek cpon la pling mudah weiii...yg pnting telur tu mesti telur segar...maksudnya jgn telur lama la...kita pun cba la buat pgi smlm...dan ni la hasinya...snguh xmngecewakan...gebus dan moist gtuw..dpt la kita bgi kat jiran skit sorang kek cipon prtama kita ni...mksih MAMA atas rspi yg sdp dan simple ni...mtak ijin nak letak rspi kat dpur kita plak ye Ma..kita buat 3/4 dri rspi...


yang ni utk Kak Ummi...muahhh....

sticker kat acuan pun msih lum tnggal lgi...maklum la bru beli..hehe...memang puah ati la dpt wak sdri ni..klu yg beli tu keknya kering je wpun lembut...

P/S : Untuk Mamajelek mksih ye slalu singah dpur kita...tapi kita xleh nak msuk blog mama...nti bagi link ye mama..boleh kita buat kunjungan balas...

Sumber Resipi : Mamafami @ Nyonya Food
Bahan-bahan (tulisan merah tu utk sukatan 3/4 dri rspi asal...mcm kita buat tu)

Step 1:

  • 8 medium egg yolks - kita guna 6 gred A
  • 2oz fine sugar - 42 g
  • 1oz Sunquick Orange - kita ganti dgn pandan pes+sedikit pewarna hijau, jadikan sebanyak 22 g
  • 1oz water -22 g
  • 3oz corn oil or olive oil (I used corn oil) 65 g - kita pun guna corn oil
  • 5oz self raising flour - 105 g

Method:

Beat egg yolk and sugar lightly with a hand whisk till sugar dissolve.
Stir in sunquick orange, water and corn oil.
Fold self raising flour into egg mixture.
Set aside.

Step 2:
Ingredients:

  • 8 egg whites - kita guna 6 gred A
  • 5 oz fine sugar - 108 g
  • pinch of salt

Method:

Beat egg whites till frothy. Slowly add in sugar and pinch of salt while beating at high speed.
Beat until the egg white is stiff and shining but not dry. ( About 3 minutes)

Step 3:

1.Preheat oven at 175 degrees Celsius. - kita bakar suhu 150 C, sbb oven kita angau skit..hehe..
2.Use a spatula and gently fold egg yolk mixture into the egg white mixture (meringue).
3.Pour into an ungreased 25cm tube pan.
4.Bake for 40-45 minutes.
5.Once cake is cooked, remove cake from oven immediately and invert pan onto wire rack. Let it cool before removing cake from pan. (kita guna saptulan plastik yg nipis tu untuk renggangkan kek dri loyang)

P/S : Pastikan putih telur dipukul secukupnya hingga kembang dan guna kaedah kaup balik yang betul agar adunan tidak mendap dan tetap ringan.

Award Dari Zana

lagi award dari sahabat alam maya..mksih sngat2 buat Zana atas ingatan ni...smga prshbatan yg trjalinan disini brpnjangan...maap Zana ye bru nak tayang..

Friday, June 18, 2010

Udang Masak Masuri

Assalamualaikum...masakan yg ada rasa ala2 rendang gtuw...tapi bkn rendang..yg pasti memang sedap la bgi tekak kita ni...dengan wangi serai dan aroma daun limau purutnya cukup membangkitkan selera....memang sedap mkn dgn nasi putih panas2...ada plak ulam timun nga smbal blcan ke...mak oiiii!! bleh berpeluh2 weiii....hehe...ok la rspi ni kita main buat apa yg trlintas dipkiran...sbnarnya kita nak gna daun limau prut kita yg lebat dlm pasu tu...jdi kita cuba la buat rspi yg bleh masuk daun limau tu...jdi ni la hasilnya...tang nama tu plak tiba2 je terberkenan dgn perkataan 'mahsuri' jdi kita letak je la nama mcm tu...bleh la ye...harap2 xmendatangkan masalah atau menyinggung perasaan sapa2...insyaallah nti jmpa lagi ye..kita nk kluar p Nilai..ada lgi yg blum settle Kak Ummi oiii..jgn nangis ye kak..hehe..

Sumber Resipi : Ilham Dapur
Bahan-bahan (resipi anggaran)
  • 10 ekor udang saiz sederhana @ udang galah pun sedap
  • 4 ulas bawang merah *
  • 1 ulas bawang putih *
  • 1 inci lengkuas *
  • 1 inci kunyit hidup *
  • 2 batang serai *
  • 2 sudu besar cili kering yang dikisar
  • 2 biji cili merah *
  • 3 helai daun limau purut
  • 1/2 cawan santan pekat
  • 1 sudu besar air asam jawa
  • 4-5 sudu besar minyak untuk menumis
  • sedikit gula dan garam serta aji (jika suka)
Cara-cara
1. Cuci udang dan toskan.
1. Kisar lumat bahan-bahan yang bertanda * dengan sedikit air
3. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga wangi, kemudian masukkan cili kering dan tumis hingga pecah minyak. Kemudian masukkan air asam jawa
4. Masukkan santan separuh, kacau sebati biar santan pecah minyak. Masukkan undang dan daun limau purut. Balik-balikkan agar sekata. Kalau terlalu kering masukkan separuh lagi santan dan masak sehingga kuah pekat dengan api sederhana dan udang masak
5. Perasakan dengan gula dan sedikit garam serta aji (jika suka) secukup rasa agar ada rasa masam manis yang seimbang. Padam api. Siap untuk dihidang

Cucur Taugeh

ni kuih minggu lepas lgi..kita suke kuih2 mcm ni..kna plak dgn sosnya...memang mkn xingat apa dah...hehe..tapi memang sedapppp..nak2 klu digoreng garing skit....krup krap taugehnya tu...rspi kat bawah ni kna agak2 la ye..kita buat xsukat...tapi cucurnya memang lembut didalam dan rangup kat luar...

sedap niiii kita mkn hbis 6 bijikk...hehe..

Sumber Resipi : Ilham Dapur
Bahan-bahan
  • 2 cawan tepung gandum
  • 10 ekor udang - buang semua kulit dan potong kecik-kecik
  • 1 mangkuk besar taugeh
  • 2 sudu kecil baking powder
  • 1/4 sudu kecil garam
  • sedikit pewarna kuning
  • minyak untuk mengoreng
Cara-cara

1. Satukan tepung, baking powder, garam dan isi udang. Kemudian masukkan air secara sikit-sikit sambil dikacau agar tidak berketul (kacau buat bulatan jam). Masukkan sedikit pewarna dan kacau sekata. Akhir sekali masukkan taugeh balik-balikan dan biarkan dulu seketika sebelum digoreng dalam 5-6 minit.
Bancuhan ni tidak terlalu pekat ye..lembut sikit dari bancuhan cekodok.

2. Panaskan minyak dan sendukkan adunan dengan sudu, goreng sampai kekuningan. Angkat dan toskan. Boleh la dihidangkan dengan sos kegemaran...

Sos Pencicah
  • 10 biji cili merah
  • 1-2 ulas bawang putih
  • 1 1/2-2 cawan air
  • 3-4 sudu besar sos pencicah yang manis - any brand, kita guna sos pencicah makanan lauk jenama Kak Su - tujuannya untuk memekatkan sos (kalau takde boleh ganti dengan sos cili/sos tomato)
  • gula secukupnya dan sedikit garam

Cara-cara

1. Kisar cili merah dan bawang putih bersama dengan air hingga hancur.

2. Masukkan dalam periuk, masukkan sos pencicah, gula dan secubit garam. Masak sehingga mendidih atas api sederhana. Perasakan agar ada rasa manis yang sedikit menyerlah ( Kalau pekat boleh la tambah air sikit lagi, kalau cair biarkan sejuk dulu sekejap, nanti sos akan jadi pekat sedikit bila dah sejuk. Sedia untuk dihidangkan dengan semua jenis cucur.

Thursday, June 17, 2010

Marble Cheese Brownies

Assalamualaikum...trasa mcm lama bnor tak bersiaran...smoga kwn2 smua sihat hendaknya..tapi memang sibuk snguh kesna kemari..mcm2 yg nak disurvey..nak dibeli...hehe...tu blum Kak Ummi nga Kak Jun join lgi kan Mama..muahhh...ok la kek ni kita buat hari jumaat minggu lepas lgi...shri sblum kita nk brtolak p kuantan...kek ni memang sedappp...moist sngat coklat keknya tu...rspi dri Kak Rinn @ Rinnchan FP....mksih Kak Rinn..mitak izin nk letak rspi kat sni plak ye kak...yg kita pnye ni memang xkemas langsung marblenya...krim cheese pun cma ada skit je..yg lebih buat pistachio ciskek..tu yg jdi nipis...klu nak tgk MARBLE yang kemas dan cantik sila ke FP Kak Rinn...kat stu Kak Rinn ada tnjukkan step by step nk buat marblenya...mksih bnyk2 pada yg sudi singah dpur kita ni wpun tuan umah sibuk skit spnjnag cuti skolah ni..insyaallah nti kita buat knjungan bls..


Sumber Resipi : Kak Rinn @ Rinnchan FP
Bahan-bahan Brownies :
  • 250g butter
  • 1 cwn serbuk koko
  • 3 biji telur gred B
  • 1 1/2 cwn gula castor
  • 1/2 cwn susu cair
  • 1 1/2 cwn tepung gandum *Ayak dgn BP & SB
  • 1 tsp baking powder
  • 1 tsp soda bikarbonate
  • 1 tsp esen vanilla

Cara-cara:

1. Cairkan butter. Masukkan serbuk koko dan kacau rata.
2. Handwhisk gula dan telur. Masukkan ke dalam adunan butter+koko. Kacau sebati.
3. Masukkan susu cair dan kacau sebati.
4. Masukkan tepung+BP+SB sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga sebati. Akhir sekali, masukkan esen vanilla dan kacau rata.
5. Panaskan oven pada suhu 175 darj cel. Alas loyang 10" x 10" dgn grease proof paper. Biar kertas berjuntai pada dua belah yang bertentangan supaya mudah mengeluarkan brownies.
6. Tuang adunan brownies ke dalam loyang dan ratakan. Tinggalkan sedikit untuk membuat marble di atas lapisan cheese nanti.
7. Bakar selama 20min menggunakan api atas dan bawah.

Bahan-bahan lapisan cheese:

  • 250g cream cheese - kita cuma guna 200g, sbb xde
  • 1 cwn gula castor - kita buh kurang sikit dari 3/4 cwn
  • 1 biji telur gred B

Cara-cara:

1. Pukul cream cheese hingga gebu.
2. Masukkan gula dan pukul lagi hingga sebati.
3. Masukkan telur dan pukul lagi hingga sebati.

*Selepas 20min keluarkan brownies dari oven. Tuangkan adunan cheese dan ratakan. Paipkan baki adunan brownies ke atas lapisan cheese dan lorekkan corak ikut citarasa. Masukkan semula ke dlm oven dan bakar lagi selama 15min atau sehingga cheese masak. Biarkan sejuk sebelum dipotong.

Friday, June 11, 2010

Strawberry Chantilly & Terima Kasih Kak Ummi

Assalamualaikum...Strawberry Chantilly versi expres...nak thu nape jdi expres tgk rspi kat bwah tu ye...hehe..meh kita mkn dsert omptih plak...memang sedapppp!! bak kata orang yg telah mncubanya trlebih dulu...sapa lgi klu bkn Chef kat dpur Home Sweet Home tu yg skrang ni bkn main lgi tgh syok brcuti sakan ronda2 KL ye kak...muahhhh...mksih sngat2 buat kak sbb sudi luangkan msa utk dating nga kita dan Mama...memang xckup msa rasanya...klu hari xgelap tu sah msih duk brtengek kat stu lgi...mau smpai kna halau dek pak guard nti...hehe..insyaallah nti jmpa lgi ye kak...lebiuuu kak...memang xpuas rasanya...smpai 3-4x peluk bila nk blik..tpi msih xbrgerak2 jgk...berat sngat nk brpisah..maklum la pestime jmpa...klu kita xnak ke kuantan pgi esk..sah dah culik akak lgi..syok sngat duk brsembang smpai kita lupa nk snap gmbar...nti amik dri kmera kak ummi la ye...ok la blik crte dsert kat atas tu plak...kita buat tghri tdi...ni pun sbb nk hbiskan stok stberi yg ada skit lgi...nak kemaskan pti ais...esk pgi dah nk jln jauh kan...kita buat 2 gelas ni je...yg mkn pun cma kita nga anak dara je...takpe2 lain kli bleh buat lgi...bleh jgk dibuat dgn prisa buahan yg lain...Kak Ummi mksih utk rspi dsert yg mewah ni...mitak ijin nak copy rspi asal dri dpur kak ye..maap kak kita buat stail kita...bkn nk memandai sdri...tpi nk krje senang...hehe...tu yg buat sesuke ati je...sib baik jdikk!! klu x padan muke kita kan!! lgi satu kita xnak letak telur..kita buat ni xde sukat2...main tuang agak2 je sukatannya tu...kat bawah ni rspi anggaran je ye...kna pndai2 la ejus..klu nk langkah slmat buat ikut rspi Kak Ummi tu..dpur kita ni xberasap la utk 2-3 ari...mksih skli lgi buat semua pengunjung...kita xsmpat nk buat knjungan bls...sbb dri pgi tdi lgi sbuk kesana ke mari...insyaallah jmpa lgi mnggu hadapan...buat Kak Ummi mksih skli lgi kak...muahhhh...

memang sedap tak terkata..nti nk cuba dgn perisa lain plak...

tetap lembik gtuw wpun xsukat...hehe....sib baik jadi jgk desert sdp ni..

Strawberry Chantilly versi Ilham Dapur
Bahan-bahan (resipi angaran)

Lapisan Bawah

  • 10 biji buah strawberi - kisar dengan 1/2 cawan air atau lebih sikit (kita guna straberi yg saiz kecik je, cameron highland punye tu, kalau impot besar buahnya
  • 1/2 sudu kecil serbuk agar-agar jenama NONA (lebih kurang) - bancuh dengan 3 sudu air panas (
  • 2-3 sudu besar gula halus - rasa nak manis macamana

Cara

Campurkan kesemua bahan-bahan dan tuang dalam gelas yang sesuai. Sejukkan seketika dalam 20 minit. (Simpan sikit dalam 2 sudu besar untuk dituang atas buah strawberi masa nak menghidang nanati)

Lapisan Atas

  • 1/2 cawan whipping cream
  • 1/2 cawan susu cair
  • 2-3 sudu besar gula halus - agak-agak la ye nak manis macamana
  • 1/2 sudu kecil serbuk agar-agar (lebih kurang)
  • secubit garam - agar rasa lemak dan sedap

Cara

1. Satukan whipping cream dan susu cair dalam periuk. Panaskan sekejap dengan api perlahan. Kemudian masukkan serbuk agar-agar dan gula. Kacau sebati. Sejukkan dulu sekejap agar tidak terlalu panas sebelum dituang atas lapisan strawberi yang telah sedikit beku.

2. Sejukan dalam peti sehingga lapisan atas mengeras sedikit sekitar 30 minit. Kemudian letak buah strawberi dan tuang sikit puri yang ditinggalkan tadi. Sedia untuk dinikmati...SEDAPPP...


Sumber Resipi : Kak Ummi ( Home Sweet Home )
(Adaptasi dari Majalah SAJI dan diubahsuai caranya)

Bahan Lapisan A:-
  • 100 gm puri strawberi (*akak kisar 10 biji strawberi)
  • 20 gm gula kastor
  • 10 gm serbuk gelatin
  • 50 ml air panas

Bahan Lapisan B:-

  • 100 gm gula kastor (*akak letak 80 gm jek)
  • 2 biji kuning telor
  • 200 gm krim putar (whipping cream)
  • 7 gm gelatin (dibancuh dengan 3 sb. air panas, kacau larut dan ketepikan)

Bahan Lapisan C:-

200 gm buah strawberi (*akak letak 20 bj yg sedang2 saiznya) - dikisar dgn sedikit air saja, jadikan puri.

Cara Membuat:-

1.Lapisan A: -Tuangkan air panas dalam mug dan masukkan gelatin. Kacau hingga gelatin larut dan tidak berketul2.

2.Dalam mangkuk lain, kisar buah strawberi bersama gula dan jadikan puri. Ketepikan.
Tuangkan air panas dalam mug dan masukkan gelatin. Kacau hingga gelatin larut dan tidak berketul-ketul.
Terus tuangkan ke dalam buah strawberi tadi...kacau sebati.

3.Lapisan B:- Dalam mangkuk lain, putar gula dan kuning telor hingga sebati.
Kemudian masukkan whipping cream. Putar lagi.
Bancuh gelatin seperti cara di atas dan tuangkan ke dalam adunan tadi. Kacau sebati.

4.Sediakan mangkuk dessert yang sesuai dan tuangkan 1/4 cawan lapisan A.
Kemudian perlahan-lahan letakkan pula 1/4 cawan lapisan B.

5.Akhir sekali, letakkan 2 sudu besar bahan lapisan C.
Sejukkan di dalam fridge dan hidangan dengan hiasan potongan buah strawberi.

Udang Celup Tepung

Assalamualaikum...bkesempatan brsua skli lgi dipagi Jumaat ni..dah bekpes ke smua ye..kita mkn cereal je pgi ni...cpatnya msa brjln..sdar tak sedar dah hbis pun cti skolah smgu..ni pun menu yg tertunggak jgk!! kuih ptg anak2..rmah kita udang kna msk stail gni je...klu dimsk buat lauk pauk ni kita sorang je yg mkn..rspi mcm yg prnah kita duk buat msa kat bahrain dulu2...senang sngat..rspi kat bawah tu kita main agak2 je ye sbb kita xsukat pun msa nk buat tu...ok la insyaallah nti jmpa lgi ye..kita nk kluar p Nilai ni...mksih buat smua yg sudi bertndang dpur kecik kita ni...

Sumber Resipi : Ilham Dapur
Bahan-bahan (resipi anggaran)

  • 20 ekor udang saiz sederhana besar - buang kulit dan tinggal ekor je
  • 3/4 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • sedikit garam (kalau guna serbuk pati ayam lagi sedap)
  • 1 sudu besar minyak masak
  • sedikit daun sup - dicincang halus
  • sedikit pewarna kuning - agar warna tepung kekuningan
  • air secukupnya - lebih kurang 1/2-1 cawan
  • minyak untuk mengoreng

Cara-cara
1. Toskan dulu udang bagi betul-betul kering, kemudian lumurkan udang dengan sedikit tepung. Ketepikan
2. Masukkan semua bahan-bahan dalam mangkuk, kecuali air dan pewarna. Kemudian masukkan air sikit-sikit sambil dikacau agar adunan tidak berketul. Masukkan pewarna dan kacau sebati. Adunan ni tidak terlalu cair mcm bancuhan lemping atau kuih ketayap ye, pekat lagi sikit, kiranya bila celup udang tu..tepung akan menyaluti udang sepenuhnya. Biarkan dulu seketika dalam 5-7 minit sebelum digunakan
3. Panaskan minyak dan boleh la celup udang satu-satu dalam tepung dengan pegang bahagain ekornya, kemudian digoreng dengan api sederhana hingga kekuningan. Angkat dan toskan. Siap...

Thursday, June 10, 2010

Pajeri Nenas

Assalamualaikum...ari ni free la plak npaknye...tu yg bleh buat n3 lebih skit...ok la ni kwn kuzi ayam tu sbnarnya...xthu la tiba2 je trngin nk mkn pajeri nenas...tpi memang dah brthun rasanya kita xmkn menda ni...pkir pnye pkir tu yg kita msk kuzi ayam tu untuk digndingkan dgn pajeri nenas ni..rspi msih lgi dri dpur Kak Liza @ Chef Hanieliza...memang sedapppp...cma kita letak daun kri skit...mksih kak..mtak ijin skli lgi nk letak rspi kat sni ye...

kita buat 1/2 biji je..tu pun kita amik 2 kping je..kita jrang mkn nasi...klu mkn pun skit bnar...yg slebihnya hulur kat jiran...anak2 smua xreti nk mkn lgi...

Sumber Resipi : Kak Liza @ Chef Hanieliza
Bahan-bahan
  • 1 biji nenas [potong kecil]
  • 3 cawan santan pekat [1 biji kelapa]
  • 1 inci halia ]
  • 5 ulas bawang merah ] tumbuk
  • 2 ulas bawang putih ]
  • 1 sudu besar udang kering [tumbuk] - kita xletak, xsuke
  • 1 inci cm kulit kayu manis
  • 6 sudu besar rempah kari ikan [bancuh ngan air]
  • 4 sudu besar minyak
  • 2 sudu besar gula merah/putih
  • 2 sudu besar kerisik
  • Garam secukup rasa
  • 1 tangkai daun kari - ni kita tambah sendiri

Cara membuat

1. Panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan bahan tumbuk, kulit kayu
manis dan rempah kari yang digaul dengan air.
2. Masukkan kerisik dan nenas. Kacau supaya rempah tidak melekat pada
periuk.
3. Masukkan santan dan garam serta gula merah/pasir.
4. Masak hingga kuah pekat dan naik minyak

Nota Tambahan
Selain daripada nanas, terung panjang, terung peparu, mangga atau buah kedondong juga boleh digunakan untuk masakan pajeri.

Kuzi Ayam

Assalamualaikum..bersua skli lgi...pestime kita msk kuzi ni...ni pun sbb nak rsmikan safron yg kita bwa blik dri bahrain...dah stngah thun blik msia bru trgerak ati nk cuba msk kuzi...tu sbb sayang tkut safron kita tu expired!! ok la ayam kuzi ni kita amik rspi dari Kak Liza @ Chef Hanieliza yg dah xasing lgi dikalangan kita smua...rspi Kak Liza ni memang kbnyakan bhn2 yg digunakan simple2 aje dan nk sdiakan pun xsusah mana...tapi tetap mabeles...cma kita xde rempah kuzi jdi terpaksa la buat rempah sdri!! mksih kak utk rspi yg enak ni...kita buat skit je...4 ktoi ayam..tu je stok ayam yg ada lam pti...mls nk p beli..mtak izin nak letak kat sni plak ye...

safronnya...kat bahrain pun menda ni mahal jgk..ingatkan murah je..1 pek tu kita bli dulu 3 dinar...lebih kurang 30 hengit la...mahal kan...ciput je tu...

Sumber Resipi : Kak Liza @ Chef Hanieliza
Bahan-bahan

  • 1 ekor ayam
  • 1 cawan susu cair
  • 2 s/b rempah kuzi - kita guna rempah kari 1 sudu + rempah kuzi yg kita buat tu
  • 5 biji cili merah
  • 2 biji tomato buah [belah 4]
  • 1 labu bawang besar [belah 4]
  • 2 s/b kismis
  • 1 sudu kecil safron - ni kita tambah sendiri
  • 1 cawan sos tomato - kita guna tomato puri
  • garam & gula
  • kunyit
  • minyak
  • Bahan Mesin

    • 5 ulas bawang merah
    • 3 ulas bawang putih
    • 5 cm halia
    • 1 cawan bawang goreng
    • 5 biji cili merah

    Cara

    1. Ayam dibersihkan dan gaulkan garam dan kunyit. Goreng 3/4 masak. Ketepikan.
    2. Gunakan 3 s/b minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga wangi dan naik minyak.
    3. Masukkan rempah kuzi dan sos tomato. Kacau rata.
    4. Masukkan ayam, susu cair, kismis, tomato buah, bawang besar dan cili merah. Kacau rata dan biarkan sehingga naik minyak.
    5. Hidangkan dengan nasi minyak/nasi putih atau roti.

    Ini dia bahan untuk rempah kuzi..jumpa kat ..BAHAN REMPAH KUZI tapi kakliza pun tak pernah buat..sebab mmg dah ada stok rempah kuzi dari Kelantan...

    BAHAN REMPAH KUZI - bagi yang takde, jadi boleh buat sendiri

    • 1 sudu teh ketumbar
    • 2 sudu teh jintan manis
    • 2 sudu teh jintan putih
    • 2 sudu teh biji piun <--sorila kakliza pun tak tahu camner rupa...( kita pun tak letak)
    • 1 biji cabai
    • 2 kelopak bunga lawang
    • 1 hiris buah pala - xde
    • 1/2 inci halia putih <--- ni pun kkliza x pernah jumpa (xde jgk)
    • 1 inci kulit kayu manis
    • 5 kuntum bunga cengkih
    • 2 biji cili kering
    • 1 inci halia
    • Cara:

      Rempah-rempah yang di atas digoreng tanpa minyak, dimesin kering hingga halus.

      Pistachio Cheesecake

      Assalamualaikum...apa kbar semua...mgkin ada kwn2 yg blik kmpung ye cuti2 skolah ni...kita pun sibuk skit cti skolah ni...jarang lekat kat umah...saja bwa anak2 jejln...insyaallah wken ni nk jln jauh plak...xde kat umah la 2 ari tu...msk tu ada la skit2..cma xde ksmbapatn nk tepek kat sni...lgi pun smjak 2-3 hri ni hujan je dgn kilat petirnya...tu yg xleh nk on lappy..tkut kena smbar petirr!! ok la pgi ni kita letak n3 kek yg lemak2 sdp ni...sbnarnya kita ni pun duk tngu mall buka je...sat lgi nk kluar p amik crmin mata anak dara kita...mgu lepas antor kedai...tmbah power...npaknya merayap lgi la hri ni...hehe...kek ni asalnya bluberry ciskek...cma kita buat perisa pistachio...kbetulan Cik Abang kita bwa blik kcnag tu msa dia blik brcuti ari tu...kekacang mcm tu memang bnyk la kat sna...yg dah siap kupas kulit...klu x memang jenuh ler nk buang kulitnya tu...pistchio yg kita gna ni yg plan la..blum dimsk lgi..rspi nti kita taip smula ye..kita cri kat Myresipi dah xde la plak rspinya..pelik jgkkk!! tpi kita dah prnah buat kat blog lama dulu...rspinya ada kita slin kat buku..mksih skli lgi pada yg sdi sngah dpur kita ni...insyaallah bila ada kelapangan kita buat knjungan bls ye..nak kna kluar dah ni..bekpes kat kdaiiii...

      mcm biasa la umah kita kek2 xjln..jdi kita cma amik suku je...yg slebihnya bgi kat jiran..tpi kita buat ni pun xsmpai 1 rspi pnuh...cma 200g creamchese je..ok ni rspi yg kita gna utk buat pistachio ciskek tu..rspi asal blueberi ciskek..cma kita tkar letak pistachio..tpi nama tuan pnye rspi tu kita xtahu le btul ke tak..klu salah maap ye..rspi ni yg kita slin kat buku dlu..

      Sumber Resipi : Choapra Myresipi
      Bahan-bahan

      Base

      • butter separuh buku dicairkan - kita xcairkan, cuma pukul guna wisk pastu masukkan biskut
      • biskut marie sepeket di hancurkan

      Filling

      • 250 gm /1 peket cream cheese philadephia - kita buat 200g
      • 200gm/1 cwn whippng cream/ non dairy whip cream rase lg sedap - kita letak 150 ml
      • 2 sb self raising flour/ tepung gandum - 1 sudu besar
      • 2 sb tepung jagung - 1 sudu besar
      • 2sb air perahan lemon - 1 sudu besar
      • 2 biji telur - 1 biji
      • gula 100 gm/ 1/2 cawan - kurangkan
      • blueberry filling - ganti pistachio

      Cara-cara

      1. Sediakan base dengan gaul biskut yg telah di hancurkan dengan butter cair. Tekapkan pada base spring form. sejukkan dalam fridge 1-2 jam

      2. Untutk filling, pukul cream cheese bersama gula sehingga kembang. masukkan telur sebiji demi sebiji, masukkan lemon jus, whipping cream beat lagi sampai kembang dan ringan
      last, masukkan tepung self raising flour, tepung jagung. beat lagi n tuangkan ke atas base di selangselikan dgn blueberry filling. bakar 150-180 C sampai masak secara bain marie/ doble boil..

      ni gmbar yg kita buat gna rspi kat atas tu jgk msa kat bahrain dlu...cma yg ni kita buat perisa ceri..gna fresh ceri jem...kat sana memang mewah dgn jem2 yg fresh ni...

      Tuesday, June 8, 2010

      Air Kelapa Masyuk

      Assalamualaikum...pelik bnar nama air ni ye...kita pun xthu la dri mana dtgnya prktaan 'masyuk' tu..dpt idea nk buat air klapa wrne merah ni sbb sblum ni kita ada tgk kat majalah mingguan wanita..tapi dah lama la..cma 3 hri lepas bru trasa nak mncubanya..kira dah hbis jgk la air ni pun!! tapi memang lain dri air klapa biasa tu sbb ada bau wangi sirap ros tu...sdppp..nyaman je...sbnarnya kita ni pun bru je smpai umah...dri pkul 9.30 pgi tdi lgi kluar bwa anak2 merayap lgi hri ni!! dri smlm lagi kita xmsk apa2 kat umah ni...biasa la klu dah kluar tu kan...memang knyang la prut..hehe...bkn aje mkn kat luar...yg bli utk mkn kat umah pun 3-4 jnis...mlm nti pun xmsk jgk la...pgi esk pun klu jdi dah ada prgram dgn anak2...nk merayap lgikkkk..cuti skolah kan...hehe..mngu dpan nk jln jauh plak...insyaallah klu xde apa2 nk p kuantan..

      Sumber Resipi : Majalah Mingguan Wanita
      Bahan-bahan
      • 1 biji kelapa muda - amik air dan isinya
      • sirap ros yang dibancuh dengan gula secukupnya - kita guna kordial sirap yang dah manis brand F&N
      • ketulan ais secukupnya
      Cara penyedian

      Bancuh air kelapa muda dan isinya dengan sirap ros (yang manis). Tuang dalam gelas dan masukkan beberapa ketulan ais. Sedia untuk dinikmati. (Note: jangan guna air sirap terlalu banyak nanti hilang rasa air kelapa muda)
      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...