Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, October 31, 2011

Bahrain..2nd Week..

Dah msuk mnggu kedua kita kat bahrain..dah bnyk tmpat jgk la yg smpat disnggah..siap p tempah arbaya lgi utk pakai dihari raya hjung mnggu nti..msa duk sni dedulu satu pun xbeli arbaya ni..sbbbnya mahelll..mau daknya shelai arbaya rega skitar 30-40 dinar..klu duit msia la dh dkat rm300-400 hngitt..tu yg terasa sayangnya duit klu diknvertkan ke RM..tpi cntik laaa...kainnya yg kilat2 gituw..coraknya pun menawan sklii..tpi msa suami blik brcti bln 5 hri tu ada la mtak tlong suami tmpah 2 psang utk pkai p mngaji..tu yg skrang ni jdi suke la plak nk sarung arbaya ni..arbaya kat sni pun skrang dh moden..xmcm dedulu lgi..skrang ni mcm2 pten..dan dah brwrna wrni..xde la itammm jee..maap la n3 ni xbrgmbar..sbnarnya kita ni malas sngat2 nk brblog..tu yg lama bnar mnyepi sblum ni..angin kearah brblog ni xde langsung..huhuu..tpi bila mngenangkan nk jgk buat secalit kenangan stiap kli mai bahrain ni..tu yg kita paksa jgk la tngan ni utk buka blog ni..tpi klu ada rzki dialam maya ni dimsa akan dtg..insyaallah kita akan smbung smula ilham dapur ni..muahhhh..

pgi ni buat nsi dgang utk srapan..plannya suami nk bwa p ofis utk kengkwnnya..tpi tgk skit la plak gulai ikannya tu..xckup utk 4-5 org..hemmm..xjadi la baba bwa p ofis..npaknya kami anak branak la yg kna hbiskan nsi dgng tu hri ni..tkpe la kan..tghri nti xyah msk dah..sonang keje mummy..aiman pun hidungnya dah xbrhingus lgi..xmcm msa memula smpai mngu lepass..mgkin dh bleh sesuai dgn cuaca kat sni..smjak lepas surgery buang tonsil dan adenoids lepas raya hri tu memang xptus nga ubat..nk mai ni pun bnyk p amik stok ubat kat KPJ Selangor tu..

Thursday, October 27, 2011

Kek Karamel

Assalamualaikum..antara kek yg mndpt tmpat di hati umat dlm umah ni..kita yg xgemor kek pun bleh mkn smpai 2 ptong..memang kek yg sedappp dan terbaikk la bgi kita stkat nii..dtg seru nk cba kek ni sbb Cikmin ada ckp tntang kesedapan kek ni hritu..pastu sblum tu rsanya ada tgk kat umah Kak Zana..smpai 2x Kak Zana buat..benar bagai dikata..memang SEDAPPP..tu yg kita pun buat smpai 2x jgkk..tpi biasa la skli buat 1/2 rspi jee..hehee..mksih pda pencipta kek yg marbeles nii..mtak halal ye..

bakar dlm pryok jee..al maklum la rmah hjung tahun je..loyang apa pun xde..buat 1/2 rspi..kek pun kecik la skit..memang hbis dlm msa shri je..

dh 2x la buat kek ni..ni kejadian yg memula..umah kita memang susah nk minat kek2 ni..tpi kek ni ternyata memang sedapp..dgn lembut n moist keknya..pastu karamelnya plak..memang ngam lahh..

Kek Karamel by ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan : Loyang 22cm
Resipi/Sumber : Kak Zana

(A)-Gula Hangus
  • 2 sudu besar gula (utk bt gula hangus) *tabur gula dlm loyang n msk ats api perlahan..biar gula hancur n wrna tukar jd perang).Ketepikan dulu (gula tersebut akan mengeras, berbunyi macam kaca pecah gitu)
(B) - Bahagian Atas
  • 1 cawan susu cair
  • 1 cawan susu pekat manis
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 3 bj kuning telur
  • 2 biji telur (putih kuning)
(C) - Lapisan Kek
  • 140 gm tepung gandum
  • 70 gm gula kastor
  • 3 bj kuning telur
  • 135 ml air biasa
  • 1 sudu teh baking powder
  •  45 ml minyak masak
D) Merinque
  • 6 biji putih telur
  • 70 gm gula kastor
  • 1 sudu teh krim of tartar - xde stok, maz guna lemon jus
Cara-cara :

1. Sediakan bahan (A) dahulu, ketepikan.

2. Kacau semua bhn (B) perlahan2...jgn bg berbuih2...nti x jd karamelnye...

3. Tapis bahan (B) td dlm loyang gula hangus (A) tadi..ketepikan.

4. Pukul bahan (C) *Ana guna senduk je..ketepikan.

5. Pukul sampai bhn (D) smpai jd kembang, bila kita angkat dia x jatuh...(meringue)

6. Campurkan adunan (C) + (D) dan gaul dengan senduk hingga sebati, jangan terlebih kacau, agak-agak bercampur sebati je.

7. Bahagikan kepada beberapa bahagian, letak pewarna n paste kalau nak.Masukkan ke daalm loyang yg ada gula hangus keremel tadi (A + B). Selang seli warna, letak ditengah2 loyang, adunan kek akan terapung.

8. Bakar cara double boiling - selama 1 jam 10 minit dengan suhu 175'C, menggunakan api bawah dahulu selama 40 minit, kemudian api atas bawah sehingga masak *Boleh juga menggunakan api atas bawah tetapi guna suhu 160'C / 170'C sahaja, (bergantung kpd oven masing-masing juga ya) - maz bakar guna api atas dan bawah terus dengan suhu 150 C.

9. Jika tak pasti keremel dah masak ke belum boleh tambah lagi masa membakar lebih kurang 10 minit,

10. Bila masak angkat & rehatkan 25 minit/setengah jam baru terbalikkan kek yg dibakar tadi...masa ni dah agak sejuk jadi senang nak keluarkan kek.

11. Masukkan dlm peti sejuk 1 jam n lepas tu mkn sejuk2. Lebih sedap selepas semalaman.

cuma utk lapisan karamel tu kita gna whip cream+susu segar..xde stok susu cair..memangg lemak brkrimm..sedappnyee kek ni...

Monday, October 24, 2011

Sotong Oriental

Stun ni dah berjaman snguh msknya..msa kat msia lgi..rsanya ada la dah 3-4 bln..msk msa makcik mai umah dlu..dah lama duk kat draf..tpi bru trseru nk pblish..ghupanya cik stun ni nk gna tnet bahrain yee..hehee..rspi ni stelah trpndang kat dpur Kak Ayu..kita c&p dri akak je la ye..cma kita tmbah sos cili dah daun ktumbar skit..rspi asal dri Madiha..mksih ye..

Sotong Oriental
Bahan-bahan
  • 500g sotong - dibersihkan & potong kemudian dicelur sebentar - maz xcelur, masak terus gituw je
  • 1 tangkai daun kari
  • 5 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih- dicincang
  • garam & gula secukup rasa
  • 1 biji cili hijau-dihiris (Madiha tambah) - maz xde yg ijau, guna cili merah
  • 5-6 biji cili padi campak aje (ayu tambah..hehe) - maz tak letak
  • sedikit daun ketumbar - ni maz tambah sendiri
Bahan2 ini dicampur jadikan pes
  • 2 sudu besar pes tomyam
  • 2 sudu kecil rempah kari ikan
  • 1 1/2 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu kecil sos ikan
  • 6 sudu besar air panas
  • 2 sudu besar sos cili - ni maz tambah sendiri
Cara Panaskan minyak dan masukkan daun kari, bawang merah, bawang putih dan tumis hingga kekuningan. (maz masukkan sotong dulu, goreng biar sotong masak sekejap dalam 2-3 minit kemudian baru masukkan campuran bahan pes) .Campurkan bahan2 pes tadi dan gaul rata & biarkan lebih kurang 3 minit. Masukkan sotong, cili hijau dan (daun ketumbar, ni maz tambah sendiri) kacau rata. Masukkan garam (jika perlu) & gula dan masak 5 minit. Sedia untuk dihidangkan..

anak pompuan makcik kita je yg hbiskan sorang..sdp la tu..kita suke lauk2 yg cpat dimsk mcm ni..senang klu ada tetamu last minit tu kan..hehee..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...