Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, May 28, 2014

Kuih Seri Muka

Assalamualaikum w.b.t...Hasbunallah wa ni’mal wakil...bertemu skli lgi...semoga Allah swt permudahkan segala urusan kita hri ni yg membawa kepada kebaikan...amiin...skli lgi amik pluang msa yg ada  ni update sbrapa yg bleh...kuih ni kjdian awal bln hritu rsanya...mood rjin nk menerai kuih2 tradisional...ni salah stu drinya...ada lgi kuih lopat tikam dan kuih bijan/bom yg akan mneyusul...rspi dri myresipi...manis yg elok...mudah dan sedap...jazakillahukhairan pada penyumbang resipi...akhir kata mohon maaf andai ada salah dan silap dan semoga jumpa lgi...Insyaa Allah...

Kuih Seri Muka by http://ilhamdapur.blogspot.com
Resipi : Myresipi
Bahan-bahan (loyang 22cm/3) - maz buat 1/2 resipi loyang 7inci

Bahan lapisan bawah
  • 500gm beras pulut
  • 400ml santan cair
  • 1 st garam
  • 2 sm minyak              
Bahan lapisan atas 
  • 120gm tepung gandum
  • 3 sm tepung jagung
  • 140gm gula
  • 3 biji telur
  • 450ml santan pekat
  • 1/2 st garam
  • 300ml air + 10 helai daun pandan dikisar utk dijadikan air pandan (bagi yg tak mudah nak dptkan daun pandan..boleh digantikan dgn 1 st pandan paste).     
         

Cara-cara

  1. Untuk lapisan bawah:-
  2. Sediakan kukusan terlebih dahulu. Biarkan air mendidih.
  3. Bersihkan beras pulut dan direndam selama 10-20min.
  4. Toskan beras pulut. Tak perlulah lama2 sekejap je pon boleh.
  5. Satukan semua bahan2 didlm loyang dan dikacau sedikit agar minyak dapat diratakan.
  6. Kukus diatas kukusan yg telah sedia mendidih selama 20-30min.
  7. Keluarkan loyang dari kukusan dan ratakan permukaan pulut tadi. Siap untuk dilapis dgn lapisan atas.
  8. Untuk lapisan atas:-
  9. Kacau gula bersama telur hingga kembang..sikit je pon boleh.
  10. Masokkan santan yg telah dilarutkan bersama garam. Diikuti dgn air pandan dan dipukul/dikacau lagi...
  11. Akhir sekali ayakkan tepung gandum & tepung jagung ke dlm adunan tadi. Dipukul/dikacau lagi agar tidak berbiji. Hendakla ditapis adunan ini dan siap untuk dikukus!!
  12.  Sekali lagi dgn kukus yg sedia mendidih tapi INGAT api biar sederhana aje...letakkan loyang yg berisi pulut tadi tu....kedlm kukusan dan dgn perlahan tuangkan lapisan atas. Kukus la selama 45min atau 1jam....
  13. PERINGATAN...kuih ini hendak la betol2 sejuk barula mudah dipotong n cantik dihidangkan...jadi SELAMAT MENCUBA.
resipi yg mudah dan hsil yg memuaskan...lapisan pulut pun kemas dan padat...lapisan ijau pun sdpp...bleh buat lagi pas ni...npak je mcm susah dan pnjang cara2nya...tpi sbnarnya mudah je nk buat...

2 comments:

  1. Assalam Maz,
    sedap serimuka ni..favourite akak..
    pernah buat guna recipe ni juga..,memang sedap..
    tapi lepas jumpa recipe chef asma terus kekal yang tu aje..hehe

    ReplyDelete
  2. Salam kak maz.. ni antara kuih tradisional feveret tun nih... bulan puasa mmg wajib buat at least sekali.. kdg2 berkali2 kuih yg sama. hihi

    ReplyDelete