Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, May 28, 2014

Kuih Seri Muka

Assalamualaikum w.b.t...Hasbunallah wa ni’mal wakil...bertemu skli lgi...semoga Allah swt permudahkan segala urusan kita hri ni yg membawa kepada kebaikan...amiin...skli lgi amik pluang msa yg ada  ni update sbrapa yg bleh...kuih ni kjdian awal bln hritu rsanya...mood rjin nk menerai kuih2 tradisional...ni salah stu drinya...ada lgi kuih lopat tikam dan kuih bijan/bom yg akan mneyusul...rspi dri myresipi...manis yg elok...mudah dan sedap...jazakillahukhairan pada penyumbang resipi...akhir kata mohon maaf andai ada salah dan silap dan semoga jumpa lgi...Insyaa Allah...

Kuih Seri Muka by http://ilhamdapur.blogspot.com
Resipi : Myresipi
Bahan-bahan (loyang 22cm/3) - maz buat 1/2 resipi loyang 7inci

Bahan lapisan bawah
  • 500gm beras pulut
  • 400ml santan cair
  • 1 st garam
  • 2 sm minyak              
Bahan lapisan atas 
  • 120gm tepung gandum
  • 3 sm tepung jagung
  • 140gm gula
  • 3 biji telur
  • 450ml santan pekat
  • 1/2 st garam
  • 300ml air + 10 helai daun pandan dikisar utk dijadikan air pandan (bagi yg tak mudah nak dptkan daun pandan..boleh digantikan dgn 1 st pandan paste).     
         

Cara-cara

  1. Untuk lapisan bawah:-
  2. Sediakan kukusan terlebih dahulu. Biarkan air mendidih.
  3. Bersihkan beras pulut dan direndam selama 10-20min.
  4. Toskan beras pulut. Tak perlulah lama2 sekejap je pon boleh.
  5. Satukan semua bahan2 didlm loyang dan dikacau sedikit agar minyak dapat diratakan.
  6. Kukus diatas kukusan yg telah sedia mendidih selama 20-30min.
  7. Keluarkan loyang dari kukusan dan ratakan permukaan pulut tadi. Siap untuk dilapis dgn lapisan atas.
  8. Untuk lapisan atas:-
  9. Kacau gula bersama telur hingga kembang..sikit je pon boleh.
  10. Masokkan santan yg telah dilarutkan bersama garam. Diikuti dgn air pandan dan dipukul/dikacau lagi...
  11. Akhir sekali ayakkan tepung gandum & tepung jagung ke dlm adunan tadi. Dipukul/dikacau lagi agar tidak berbiji. Hendakla ditapis adunan ini dan siap untuk dikukus!!
  12.  Sekali lagi dgn kukus yg sedia mendidih tapi INGAT api biar sederhana aje...letakkan loyang yg berisi pulut tadi tu....kedlm kukusan dan dgn perlahan tuangkan lapisan atas. Kukus la selama 45min atau 1jam....
  13. PERINGATAN...kuih ini hendak la betol2 sejuk barula mudah dipotong n cantik dihidangkan...jadi SELAMAT MENCUBA.
resipi yg mudah dan hsil yg memuaskan...lapisan pulut pun kemas dan padat...lapisan ijau pun sdpp...bleh buat lagi pas ni...npak je mcm susah dan pnjang cara2nya...tpi sbnarnya mudah je nk buat...

Tuesday, May 27, 2014

Meatballs & Onion Thin Crust Pizza

Assalamualaikum w.b.t...cuba nk hbiskan gambar2 lama dlm folder...update la jgk hri ni wpun mood xbrapa nk ada...lama bnar dh xde n3 piza kat dpur ni wpun slalu duk buat...sbbnya xdan nk snap...ye la kan pizza ni kluar oven je kna trus mkn...kang asik duk posing sjuk la plak...ni pun snap yg tgk duk santap dh...buat piza ni bleh kata 3-4x dlm sbln...sbb jenis cepat dimsak sedap dimkn...skli uli tpung pun xbnyk...buat sbjik gedebak gitu...anak2 memang request jenis nipis gini...alas perut mlm gnti nsi...akhir kata mohon maaf atas segala kekurangan yg ada dan semoga jumpa lagi...Insyaa Allah...
 
Meatballs & Onion Thin Crust Pizza by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

  • 1 1/4 cawan allpurpose flour
  • 1 sudu kecil dry yis
  • 1/2 cawan air suam
  • 1 sudu besar gula
  • 1 sudu besar extra virgin olive oil/minyak zaitun
  • 1/2 sudu kecil garam
  • mozzarella cheese secukupnya
  • meatball & bawang besar secukupnya
  • sos pizza & dry oregano secukupnya
Cara

1. Dalam mangkuk yang sesuai satukan air, yis dan gula dan biar seketika. Kemudian masukkan olive oil.
 
2. Masukkan 1 cawan dulu tepung dan garam, kacau guna garfu buat bulatan jam hingga doh melekat kat garfu, kalau perlu tambah tepung sikit-sikit.
 
3. Uli dengan tangan sambil tambah tepung sikit-sikit hingga jadi doh yang lembut.
 
4. Sapu sikit minyak zaitun pada doh dan mangkuk, kemudian tutup mangkuk dengan plastik/tuala bersih dan rehatkan doh biar naik sekali ganda (utk proses naikkan doh, maz buh dlm microwave ...on plug dan buka pintu mv skit...nti lambu mv akan menyala dan haba panas dari lampu akan kembangkan doh...bkn on microwave ye..
 
5. Bila dah naik, keluarkan dan tumbuk sikit doh. Canai nipis ye dan letak atas dulang/loyang pizza yang telah disapu dengan sedikit minyak zaitun.
 
6. Sapu sos pizza seluruh doh, taburkan mozzarella cheese menutupi sos tadi dan susun bebola daging yang telah dihancurkan sikit dan bawang besar secukupnya.
 
7. Akhir sekali tabur sedikit oregano dan minyak zaitun. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan 170 C dirak paling bawah selama 12-15 minit atau sehingga masak.
 
Nota : Meatball tu maz guna yang buat sediri, swedish-meatballs memang jarang putus stoknya dalam peti. Pagi semalam pun buat lagi, buh dalam pasta sikit pastu yg lain anak2 mkn mcm ikea. Untuk sos pizza maz guna tomato pes je (bukan tomato puri ye) memang sedapp. Sesuai untuk sos pizza bagi orang yang tak berapa rajin ni. Jadi maz cuma tambah sedikit garam, gula, dry oregano dan sagak bawang putih sikit.

utk proses naikkan doh tu maz buh dlm microwave je...on plug dan buka pintu mv skit...nti lambu mv akan menyala...haba suam dri lampu nti skjap je doh akan kembang...bkn on microwave ye...Insyaa Allah mlm ni pun pizza lgi...doh dh siap dlm loyang, frozen je dlu, nti dkat nk bkar bru kluarkan...

Monday, May 26, 2014

Sushi

Assalamualaikum w.b.t...Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah...bertemu skli lgi...klu boleh nk update hri2 nk hbiskan gambar yg berderet2 dlm folder tu...tpi apa nk buat xde kelapangan dan keadaan yg mengizinkan...sushi ni pun dah lama...smpai 2-3x dh buat sbb suami dgn aiman suka...maz boleh mkn yg crab stik je...salmon mentah tekak ni xleh terima...tpi suami nga aiman bleh hbis 5-7 ketol sorang...akhir kata smoga jumpa lgi...Insyaa Allah dan mohon maaf atas segala kekurangan yg ada...
Bahan-bahan
  • 1 cawan beras wangi/beras sushi
  • 2-3 sudu besar cuka epal/cidar apple+1 sudu kecil gula
  • kulit sushi/seaweed sheets secukupnya
  • ikan salmon segar - hiris nipis
  • crab stik @ apa saja ikut citarasa
Cara

1. Masak nasi seprti biasa ikut sukatan beras masing-masing. Bila nasi dah masak masukkan cuka yang telah dibancuh dengan gula tadi dan gaul dengan garfu biar sebati.

2. Ambil sehelai kulit sushi, ratakan 2-3 sudu besar nasi dibahagian hujung kulit, letak crab stik diatas nasi dan gulung biar kemas. Kemudian potong saiz 2 inci.

3. Untuk sushi salmon. Ambil sejemput nasi dan kepal biar kemas dan buat bentuk bujur. Kemudian letakkan 1 hiris ikan salmon dan lilit dengan kulit sushi seperti dalam gambar tu.

4. Boleh dihidang dengan wasbi dan halia muda jeruk/pickle ginger atau jepun panggil gari.

sushi kat sni agak mahal jgk...6 ketol yg isi timun je dekat 2 dinar/rm18...klu yg ada salmon lgi la...jdi klu buat sdri ni lgi jimat dan puas mkn... 

Sunday, May 18, 2014

Gulai Kuning Udang & Kacang Panjang

Assalamualaikum w.b.t...La haulawala kuwwata illa billah...brtemu skli lgi...semoga sihat dan sntiasa dlm rahmatNya...wlu apa pun ketetapanNya...yakinlah itu adalah yg terbaik bgi setiap hambaNya...sesungguhnya kita tidak mengetahui apa2 yg ada dihadapan kita...pgi ni update lauk la plak...mcm yg lain jgk...udang ni pun dh sbln lebih jgk dlm folder...rsanya kat blog ni klu lauk yg jnis brkuah tu asik msak kuning je kan...atau pun kari...xde yg mencabar skit...ditmbah plak tukang mask ni pun xbrapa rjin mna...asik duk pusing yg sma je...huhuu...ok la semoga jumpa lagi...Insyaa Allah dan mohon maaf atas segala kekurangan yg ada...

Gulai Kuning Udang & Kacang Panjang by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

  • 6-8 ekor udang saiz besar @ apa saiz
  • 2 cawan santan
  • 2-3 ulas bawang merah *
  • 1 inci lengkuas *
  • 1 inci kunyit hidup *
  • 2-3 biji cili padi *
  • 1 keping asam keping
  • 5-6 batang kacang panjang
  • 1 biji cili merah - potong serong
  • garam dan gula secukup rasa
Cara

1. Tumbuk lumat bahan *.
 
2. Dalam periuk satukan semua bahan kecuali 3 bahan terakhir. Masak dengan api sederhana sambil dikacau selalu sehingga mendidih. Kemudian masukkan bahan perasa, kacang panjang, udang dan cili merah.
 
3. Masak sehingga udang masak (dalam 5-6 minit) dan perasakan secukup rasa. Siap

pasangannya sambal tempoyak dan ulaman...bleh hbis nsi spingan...ni antara lauk kegemaran aiman...klu lama xmsak...dia sdri akan tnya knapa xmsak lauk ni...

Friday, May 16, 2014

Nasi Minyak Terengganu & Selamat Hari Guru

Assalamualaikum w.b.t...'La ilaha illa anta Subhanaka inni kuntu minaz zolimin'...(Tiada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan Engkau. Ya Allah Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang membuat zalim)...sama2 kita perbanyakkan istghfar dihari jumaat yg barakah semoga diampunkan segala dosa2...bertemu skli lgi...klu bleh nk update hri2 sbb mkin bnyk la plak yg duk kumpul dlm folder tu...tpi apa nk buat msa xmngizinkan...ni pun badan xberapa sihat...tpi paksa la jgk sbb dah berbln jgk nasi minyak ni...smpai dh ulang mask 2-3x sbb anak2 suke nasi ni...maz jgk amik kesempatan ni nak ucapkan Selamat Hari Guru pada kwn2 blogger yg bergelar guru dan semua para pendidik...jasa guru-guru tetap dikenang...akhir kata semoga jumpa lagi...Insyaa Allah...mohon maaf andai ada kekurangan dimana2...sesungguhnya yg lemah itu dri maz sendiri...jgn lupa surah Al-Kahfi menunggu kita setiap hari jumaat sebagai nur didalam kubur yg gelita...
Nasi Minyak Terengganu by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

  • 2 cawan beras basmati - cuci dan rendam 10 minit, toskan
  • 3-4 ulas bawang merah
  • 1 inci halia
  • 1/4 cawan minyak sapi
  • 1/3 cawan susu cair
  • 2 kiub pati ayam knorr/maggie
  • 1 helai daun pandan
  • 3 sudu besar minyak masak - maz guna sunflower
  • 5-6 biji buah pelaga - masuk kemudian
  • 3-4 kuntum bunga cengkih - masuk kemudian
  • 2 cawan air @ ikut sukatan air beras masing-masing
  • sedikit pewarna merah, hijau dan kuning

Cara

1. Tumbuk lumat bawang merah dan halia.
2. Dalam periuk, panaskan minyak sapi (maz guna periuk nasi terus). Kemudian masukkan bahan tumbuk dan tumis hingga naik bau.
3. Masukkan air, kiub pati ayam dan biar sehingga air mendidih. Bila air dah mendidih masukkan susu cair, kacau sebati. Kemudian masukkan beras dan daun pandan.
4. Masak seperti biasa dan bila nasi sedikit kering/hampir masak masukkan buah pelaga, bunga cengkih dan 3 sudu besar minyak. Titikkan juga 3 pewarna atas nasi secara merata. Kemudian tutup periuk dan biar nasi masak sepenuhnya.
5. Bila nasi dah masak, gemburkan nasi dengan garfu agar warna bercampur. Boleh lah dihidang dengan lauk pilihan.
Nota : Maz masukkan buah pelaga dan bunga cengkih kemudian sebab nak bau nasi nati harum.

pasangannya gulai daging dan acar timun mentah...memangg sdpppp...ada stu gerai makcik tu kat masjid SS19 subang jaya memang femes nasi minyak terengganunya dan nasi dagang...makcik ni hnya brniaga hri minggu je...slalunya klu pkul 10 tu dh licinn...ni pun kes tringat nasi minyak makcik tu la...

Wednesday, May 14, 2014

Mixed Berry Crisp

Assalamualaikum w.b.t...Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah...bersua skli lagi dipagi rabu...laut yg luas tenang je depan mata...Subhanallah...sni skrang dh msuk summer...cuaca agak brjerebu dgn debu-debu pasir...tpi smlm mendung je spnjang hri...skli lgi update gmbar lama...crumble ni buat msa strawberi tengah murah time musim sjuk bln 2 hritu lgi...kat sni buah2 ni hrganya akan ikut musim...mcm strawberi ni time winter hritu 4 paket 1 dinar je...mna xgeram kan...pntang npak je bli...tu yg buat dessert ni skit...sbb bnyk stok dlm pti...skrang ni dh mahal la...musim buahan lain plak...rspi dri allrecipes...cma maz gna strawberi n blueberi je...akhir kata mohon maaf atas segala kekurangan yg ada dan semoga jumpa lagi...Insyaa Allah...

dah puas duk cicah nga gula...nk buat yg pelik2 skit nti tkut xde yg mkn...maz klu buah2 ni lebih suka mkn mentah gitu je...tu yg bnyk duk tenggek atas kek2 je...
 
Mixed Berry Crisp by http://ilhamdapur.blogspot.com
Resipi : Allrecipes
Ingredients - maz buat 1/2 resipi & guna strawberi dan blueberi
 
  • 1 1/2 cups fresh blackberries
  • 1 1/2 cups fresh raspberries
  • 1 1/2 cups fresh blueberries
  • 4 tablespoons white sugar
  • 2 cups all-purpose flour
  • 2 cups rolled oats
  • 1 1/2 cups packed brown sugar
  • 1 teaspoon ground cinnamon
  • 1/2 teaspoon ground nutmeg - tak letak
  • 1 1/2 cups butter - maz guna unsalted butter, jadi tambah sedikit garam

Directions

  1. Preheat oven to 350 degrees F (175 degrees C).
  2. In a large bowl, gently toss together blackberries, raspberries, blueberries, and white sugar; set aside.
  3. In a separate large bowl, combine flour, oats, brown sugar, cinnamon, and nutmeg. Cut in butter until crumbly. Press half of mixture in the bottom of a 9x13 inch pan. Cover with berries. Sprinkle remaining crumble mixture over the berries.
  4. Bake in the preheated oven for 30 to 40 minutes, or until fruit is bubbly and topping is golden brown.
resipi ni memang sdppp...ranggup je crumblenya tu...komen org yg dah try pun smua kata sdpp...tu yg amik rspi ni...lgipun senang...hehee...

Monday, May 12, 2014

Cucur Badak Keledek Kukus - Versi Bulat

Assalamualaikum w.b.t...apa khbar semua semoga sntiasa dalam rahmat dan hidayahNya...sjak 2-3 hri ni rsa mcm xckup msa...cpat sngguh waktu brjlan...niatnya nk update pgi smlm cucur badak ni...tpi msa xmngizinkan...pastu ingat bleh update pgi tdi...pun xsmpat jgk...ni pun lama sngat dh kena peram...dh berbelas kli dah wak kuih ni...kuih pabret suami...kat rumah ni klu kuih2 jenis greng mcm ni ok la...klu yg jenis lembik2 tu kurang skit smbutan...saja buat versi bulat, jimat space nk simpan...yg versi leper ada kat sini...cucur badak nga karipap ni bleh kata slalu ada la lam pti...stok utk bekpes...sni klu sarapan ni susah sikit...xde org jual...org2 arab mkn khubus/roti depa je...akhir kata terima kasih pda yg sdi singgah dpur yg xbrapa ni...semoga jumpa lagi...Insyaa Allah...mohon maaf atas segala kekurangan yg ada...

Cucur Badak Keledek Kukus by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1kg keledek - cuci bersih dan kerat 2-3
  • Tepung gandum berkualiti secukupnya + sediki garam - maz guna allpurpose flour
  • Sedikit tepung beras - dalam 1/4 cawan gitu
Cara

1. Didihkan air dalam pengukus, kemudian dirikan keledek (maksudnya letak bahagian isi keledek yang dikerat tu atas pengukus, baru cepat keledek empuk/lembut) dan rebus sehingga lembut dalam 30 minit.

2. Bila dan masak, angkat dan sejukkan sekejap, kupas buang kulitnya. Kemudian tumbuk lumat.

3. Satukan tepung beras dengan tepung dulu sikit, kemudian gaul dengan keledek. Tambahkan  tepung gandum sikit-sikit lagi dan uli biar jadi doh boleh dibentuk.

4. Ambil doh sebesar bola ping pong, leperkan dan isi inti. Tutup kemas dan buat sampai habis.

5. Panaskan minyak secukupnya dengan api sederhana dan goreng hingga perang sambil dibalik selalu. Boleh juga disejuk beku kalau tak habis goreng.

Inti
  • 2 cawan kelapa parut
  • 3-4 ulas bawang merah*
  • 2-3 batang serai - hiris nipis*
  • 1 senduk kecil cili kisar
  • 1 cawan udang geragau
  • 2 sudu besar minyak masak
  • gula dan garam secukup rasa
Cara

1. Kisar semua bahan yang bertanda * bersama sedikit air sehingga lumat.
2. Dalam kuali masukkan bahan kisar, bahan-bahan lain serta sedikit air lagi. Kacau sebati dan masak dengan api perlahan sambil dikacau sekali sekala. Masukkan juga gula dan garam secukup rasa.
3. Masak sehingga kering dengan api perlahan. Sejukkan dulu dan kalau tak habis boleh difrozen.
bkn saja2 nk kukus pun keledek tu...tpi sbb sni bnyk keledek jenis lembik...dah kena skli bli nk wak kuih ni...lembik sngat2...smpai berair gitu...jdi pastu maz kukus dah la...cpat je kukus...30 dh lembut...gmbar snap time nk cpat...org duk tnggu nk sarpan...kita lak duk sbuk nk amik gmbar...hehee..

Friday, May 9, 2014

Roti Paun Lembut

Assalamualaikum w.b.t...bertemu skli lagi...terasa mcm free je plak pgi ni...tpi dlm hati tu mcm2 nk buat...takpe la amik msa skjap nk update bun ni...lama sungguh xbuat roti...klu xsalah dh berthun la...ni pun dpt smngat sbb ditiup oleh insan yg memang trkenal dgn rajin meroti ni...sapa lgi klu bkn Mamafami...Alhamdulillah dgn izinNya trhasil la roti yg lembut ni...wpun hnya gna tepung gndum dan yis...tanpa telur dan agen pelembut roti yg lain...tpi hasilnya amat memuaskan...memang respi yg ckup sempurna...msa Mama tnjuk rotinya kat wassap...trus mtak rspi...jazakillahukhairan Mama...rspi penuh ni c&p dri blog Mama...mohon maaf atas segala kekurangan yg ada..semoga jumpa lagi...Insyaa Allah...akhir kata salam Jumaat yg barakah dan surah Al-Kahfi menunggu pembacanya untuk menerangi kubur yg gelap...

Roti Paun Lembut by http://ilhamdapur.blogspot.com
Resipi : Mamafami
Ingredients - maz buat 1/2 resipi je
 
  • 500g high protein flour - maz guna tepung gandum
  • 50g milk powder
  • 250ml chilled water
  • 11g instant dried yeast (I used Mauripan)
  • 120g castor sugar
  • a few drops of yellow food coloring
  • 100g margarine - maz guna unsalted butter & add 1/2 tsp garam utk 1/2 resipi

Method
 
1. Gease all the baking tins thoroughly. I used vegetable shortening. Keep aside.
 
2. Place all ingredents except margarine in a mixing bowl.
 
3. Fasten the dough hook onto the mixer and start kneading.
 
4. Once the ingrediets have just combined, add in the margarine. Knead till a soft and shiny dough is formed.
 
5. Remove from the bowl and rest the dough for about 10 minutes.
 
6. Divide the dough into a 27g balls. Shape it nicely and arrange in the prepared tins.
 
7. Cover the tins and leave the dough to rise till almost double the size.
 
8. Mix a bit of milk powder with a bit of water and brush lightly on top of the dough.
 
9. Bake in a preheated oven at 160 C for 15 to 20 minutes. Oven temperature and baking time may vary, depending on your oven.
 
10. Once baked, remove from the oven and onto a wire rack to cool.
 
kejadian roti ni ada la 2 minggu lebih dh...kat fb dah letak msa pnas2 kluar oven lgi...memang sedapp cicah nga kopi O...

Thursday, May 8, 2014

Indian Style Beef Curry

Assalamualaikum w.b.t...Allahuakbar..Allahuakbar..Allahuakbar...Bismillahir Rahmanir Rahim...Ya Allah..ampunilah dosa kami, dosa ayah dan ibu, dosa suami dan anak-anak kami, dosa adik beradik kami, dosa saudara mara, dosa sahabat yang kami sayangi dan dosa saudara muslim kami...Amiin...bertemu skli lgi dipagi khamis yg indah...Alhamdulillah atas nikmat dan rahmatMu...syukur Ya Allah...skli lgi update gambar lama...msih blum hbis2 lgi...tkpe la ye gmbar lama pun...xingat dh bila mask kari ni...kerapnyo menu india kli ni...mgkin sbb dah biasa mkn masakan india...lgipun kat sni dh bnyk campur india arab ni...bnyk restoran atau kedai mkn yg jual masakan india dan arab skli...gaya mknan arab nga india pun xbnyk beza...akhir kata mohon maaf andai ada tersalah dimana-mana dan semoga jumpa lagi...Insyaa Allah..
 
Indian Style Beef Curry by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

  • 1kg daging dengan tulang - maz guna tulang rusuk
  • 2 ulas bawang putih *
  • 4 ulas bawang merah *
  • 1 inci halia *
  • 2 sudu besar serbuk kari - campur air sikit
  • 1 sudu besar local curry powder - arab/india style
  • 1 sudu kecil serbuk jintan putih (cumin)
  • 1 sudu kecil serbuk jintan manis
  • 1 sudu kecil serbuk ketumbar
  • 1 tangkai daun kari
  • 1 biji tomato - belah 6
  • 2-3 cawan santan
  • rempah 4 sekawan serba 1
  • sedikit daun ketumbar
  • garam, gula dan aji (jika suka)
  • sedikit minyak untuk menumis

Cara

1. Tumbuk lumat bahan yang bertanda *.

2. Dalam periuk (maz guna periuk tekanan) panaskan minyak secukupnya untuk menumis. Masukkan bahan tumbuk dan masak seketika. Kemudian masukkan rempah 4 sekawan, daun kari dan 3 jenis rempah serbuk serbuk. Kacau sebati.

3. Masukkan serbuk 2 jenis kari dan tumis biar pecah minyak, kemudian masukkan sedikit air. Tumis lagi sekejap.

4. Masukkan daging, kacau balik biar sebati. Tutup periuk (tutup biasa, letak je tudung) dan kacau sekali sekala agar daging mesra dengan bahan rempah dan daging keluarkan airnya (guna api sederhana) dan masak untuk 10 -13 minit. Kemudian masukkan  santan dan kacau sebati.

5. Buka tudung, masukkan daun ketumbar, buah tomato, bahan perasa dan tutup periuk tekanan dengan sempurna, kecilkan api dan masak selama 40 minit.

5. Bila dan masak buka periuk tekanan ikut arahannya dan masa ni kalau kurang rasa boleh la ditambah dan tabur sedikit daun ketumbar. Siap
 
kari pekat gini memang sdpp cicah nga roti...kat rmah ni gaya mask sma je...blik2 kari, klu lain skit nati anak2 xmkn...
 


Monday, May 5, 2014

Homemade Kuew Teow & Hasilnya

Assalamualaikum w.b.t...Subhanallah..Subhanallah..Subhanallah...Hasbunallah wa ni’mal wakil (..cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Dia adalah sebaik-baik pelindung - Al Imran, 173)...bertemu skli lgi dlm mood yg dipaksa2 jgk ni...kesian bnar kat kue teow ni lama snggguh dh kejdiannya...dah 3-4x homemade kue teow ni...bleh kata dh puas la menikmati char kuew teow nya...kepuasan tu sbb kuew teow tu buat sdrik...tu yg mahal sbnarnya...ok la dah pkul 11 lebih...xleh nk coret pnjang2 pgi ni...sat lgi nk amik anak skolah plak...utk rspi homemade kuew teow ni maz amik dri dapur Mamasya...memang terbaik rspi ni...hasilnya sama mcm yg org jual kat msia...jazakillahukhairan Mamasya dan tuan asal respi ni atas ilmu yg dikongsi bersama...akhir kata semoga jumpa lagi...Insyaa Allah dan mohon maaf atas segala kekurangan yg ada...
ni la rupe kuew teow yg dibuat sdri...yg pic atas tu stelah dimesin tapi belum direbus...yg bawah tu adalah hasilnya setelah direbus...siap utk dimsak...maz hnya buat char kuew teow dan kuew teow goreng je stakat ni...
Bahan-bahan
  • 1 mangkuk kecil kuew teow
  • 5-6 ekor udang - saiz sederhana besar
  • 1 biji telur - kacau dengan garfu
  • 1 ulas bawang putih - ketuk
  • 2-3 sudu besar cili kisar/cili boh
  • 2 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1/2 sudu besar kicap manis @ secukupnya
  • 2-3 sudu besar minyak - untuk menumis
  • taugeh dan daun kuchai secukupnya
  • garam, gula dan sedikit serbuk pati ayam/perasa
  • air secukupnya
Cara

1. Panaskan minyak, masukkan bawang putih dan biar sekejap. Masukkan cili kisar dan tumis dengan api besar selama 30 saat, kemudian kecilkan api dan masukkan udang. Kacau balik sebati.
2. Masukkan semua jenis sos, kicap dan bahan perasa. Kacau sebati dan masukkan air secukupnya. 
3. Kemudian masukkan kuew teow dan balikkan biar sebati, masukkan taugeh, kucai dan telur, biar sekejap. Kemudian kacau perlahan-lahan untuk sebatikan telur. Padamkan api
4. Siap dan sedia untuk dihidangkan dengan cili jeruk jika ada.

Homeade Kuew Teow by http://ilhamdapur.blogspot.com
Resipi : Mamasya
Bahannya: (dpt 1.458 kg) - sekali buat maz buat 1/2 resipi je

  • 2 3/4 Cwn Tepung gandum
  • 1 Cwn Tepung pulut
  • 1/2 Cwn Tepung beras
  • 1 bj Putih telur + 1 Cwn Air
  • 1st Garam
  • Sedikit minyak untuk merebus mee dan digaulkan bersama mee
  • Tepung ubi secukupnya untuk ditaburkan ketika menghasilkan mee
Cara
1.Satukan semua bahan tepung bersama + Putih telur + Garam + Air.Uli hingga menjadi doh dan tidak melekat pada tapak tangan. *Jika doh terlalu keras tambahkan air 1sb sedikit demi sedikit hingga doh dirasakan mudah untuk diuli.Pastikan doh tidak terlalu lembut,bagi mengelakkan mee menjadi lembik ketika dicelur nanti.
2.Ambil doh yang siap diuli,lumurkan dgn tepung ubi sebelum dicanai menggunakan pasta maker.Ketebalan mee sebaiknya menggunakan mesin no 6 dua kali.Kemudian gunakan mata mesin untuk membuat kuey teow.(mama canai 2 kali guna mata mesin yg tebal dan 2 kali mata mesin yg nipis)
3.Panaskan periuk berisi air separuh penuh.Masukkan sedikit minyak masak,biarkan ia mendidih.
4.Celurkan mee yang siap dimesin ke dalam air mendidih.Mee akan timbul dipermukaan apabila sudah masak.
5.Toskan mee dan segera pindahkan ke dalam bekas berisi air sejuk selama 1 minit (mama tos dan siram kuey teow dg air sejuk/paip sekejap saja).Kemudian toskan mee hingga kering dan gaulkan bersama minyak masak supaya mee tidak melekat.Sedia untuk digunakan untuk hidangan anda..Selamat mencuba.

pgi semlm pun main tepung buat lgi...menu anak blik skolah tghri smlm...rsa mcm xprcaya dpt buat kuew teow sdrik...ingatkan susah nk buat...rupenya senang sngat2...dlm 30 minit dh bleh siap...betul...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...