Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, January 18, 2012

Rasberry Frozen Yogurt ala Tutti Frutti

Assalamualaikum..layan dsert lgikk..asik duk wak yg senang2 je ni..akcelikan kita ni bknnya rjin mna nk msk2..tu yg duk buat yg simple2 ajee..adoiii...ok la ni kesinambungan dri Frozen Yogurt Berry yg buat msa kat bahrain aritu..cuma kli ni ada tmbahan skit pda bhn..tpi rasa tetap mantain sedapppp dan lemak brkrim..masam manisnya..walalaa..enak skli..aiman sukaa mkn frozen yogurt ni..klu kat bahrain tu depan umah je kedai yogaberry tu..

tbur je apa buah yg ada kat lam stok..tkpe la sdri nk mkn kan apa2 pun bleh...

Rasberry Frozen Yogurt by ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

  • 1 cawan rasberry yogurt
  • 1 cawan whiping cream
  • 1/4 cawan susu cair
  • 2 sudu besar susu pekat manis
  • 1 cawan buah rasberry
  • 5 sudu besar gula halus
  • 1 sudu kecil ovalette
  • 1/8 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil lemon jus
  • buahan secukupnya - ikut citarasa
  • 1-2 titik pewarna merah - jika perlu

Cara

1. Dalam pengisar masukkan buah rasberi, yogurt, gula dan susu cair dan kisar sehingga buah hancur.

2. Dalam bekas yang cukup besar tuang bahan yang dikisar tadi, masukkan whiping cream, garam, susu pekat, ovalette dan lemon jus. Kemudian putar sehingga semuanya sebati dan kembang selama 5-7 minit.

3. Masukkan adunan dalam bekas kedap udara dan simpan dalam peti sejuk sehingga keras sepenuhnya dalam 7-8 jam atau semalaman.

4. Boleh la dihidangkan bersama buahan pilihan.

ni titti frutti yg ori la..flavor rasberi jgk..smgkuk ni dh brpuluh2 henggit la..tu yg buat sdrikk..hahaa..

memang sedapp la..balen rsa lemak manis yogurt tu nga rsa buahan..xmuakk..ok sngat nga time pnas2 ni..sejukk je tekak..sdpp bila trkunyah biji2 rasberry tu..rasberi ni bila kunyah atau mkn buah tu bru trasa bijinya..klu tgk mcm tu..memang mcm xde bijik..

17 comments:

  1. mahal kalo buat sendiri rasa berbaloi kan kak? hehe

    ReplyDelete
  2. sedapnyerrrr... suka suka suka...

    ReplyDelete
  3. Kak Maz,mmg puaih hati nengok frozen yogurt akak tuh,nmpak sgt2 sedap,ngan buah rasbery n bery2 yg len yg duk bertenggek tuh..Sy baru sekali jer mkn yg tuti frutti nih kak,tuh pon sbb teringin sgt nak merasa,mmg berpuluh hengget ler sekali mkn,100gm dah rm5++..

    ReplyDelete
  4. akak geram saya tengok buah2 yg bertaburan tu kak..hihihi

    ReplyDelete
  5. ya Allah.. geramnya tengok buah2 tu. hehe.. sonok la kak, duk sana senang nak beli yogurt ek. mesti yogurt pun fresh gitu. murah2 kot kak? pakat pandang je la ye kak kami ni. hehe

    ReplyDelete
  6. Maaaaazzz, pasni akak makan tutti fruiti kat rumah Maz jek la yeaa...nak bawak rombongan cik Kiah sekali...hahhaha.. Kelesss jek nampak, kena buat nampaknya..anak2 mmg sakan gemar tuttir fruity ni, sekali hambik...timbang2 ha, x hengaattt rm25 memanjang...hahaha

    ReplyDelete
  7. kak ham nak dtg rumah maz ni....buatkan tutti fruiti tau....

    ReplyDelete
  8. perhhhh..mengancam betoiiiiii...

    ReplyDelete
  9. As'salam Maz

    Sekali jer merasa tutti fritti ni tu pun semangkuk RM18 ..cuma nak sangat merasa..bila pikir2 kalau buat sendiri lagi muai kan Maz...hihi

    cuaca panas2 memang sesuai makan macam ni Maz..kalau sejuk2 mahu gigil gigi kang..hehehe

    ReplyDelete
  10. maz, tengok buah2 tu semua rasa macam dah dekat dah kat mulut akak ni..sedap ni maz...betul kata ct, cuaca panas2 memang sejuk aje lalu kat tekak ni..

    ReplyDelete
  11. Salam, ini sgt menggoda anak tekak!nk semangkuk :)

    ReplyDelete
  12. Kebetulan pulak kita kak maz. Saya pun tengah musim makan ais krim gitu. sedapnye tengok frozen yogurt nih. hmmm :D

    ReplyDelete
  13. salam rindu maz cayang..ohhoo dh kt mesia ek! senang ler nk pos menu cedap2 ke selayang height ek..hehe!

    ReplyDelete
  14. salam rindu maz cayang..ape khabar..
    lama akak x singgah sini..asyik bz memanjang..maz buatkan akak semangkok..sedapnya hingga menjilat jari..
    Maz..FB maz dh tutup ke?

    ReplyDelete
  15. Aslmkum Maz.bestnya tutty fruity buat sendiri....nampak menarik dg topping mcm2 buah tu. teringin nak mencuba. tq kongsi resepi.

    ReplyDelete
  16. Aslmkm Maz cayang. Amboi mewah nya dgn buah2an import! Along daang bawa seketoi red velvet cheesecake buat Maz, tq ya kongsi resepi nya.... mmmmmuah2.

    ReplyDelete
  17. maz~my dear friends..
    memang sdpp eskrim yogurt ni..buat sdri memang jimat la kan..kita suka mkn nga buah bnyk..mksih ye semua sdi luangkan msa..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...