Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Tuesday, July 7, 2015

Murtabak Sardin

Assalamualaikum w.b.t.."Allahumma innaka afuwwun karimun tuhibul afwa fa'fuanni" (Ya Allah, Engkau Maha Pengampun dan Mencintai orang yang meminta ampun, maka ampuni lah aku), doa yg Rasulullah saw ajar pada Aisyah r.a jika bertemu dengan malam Lailatulqadar..tiada apa yg diharapkan dlm hidup ini selain dri keampunan dari yg Maha Esa dan mengharapkan syurgaNya serta dijauhi dari azab api neraka..sama2 kita perbanyakkan berdoa dihari-hari terakhir Ramadhan..

wpun xde bazar Ramadhan..dpt jgk mkn murtabak ni..kira wajib menebar la klu bulan puasa..biasanya buat murtbaka ayam atau daging..tpi satu hari tu inti dah hbias, buka la tin sardin..jadi ler murtabak sardin ni..senang keje deh..sebelum ni duk buat guna respi yg pernah maz cuba seblum ni, tpi semenjak selalu sangat duk buat..maz xde sukat pun, main tuang gitu je sbb skli buat pun sikit sangat, jdi dari situ la terciptanya rspi doh ni sbb xde susu pekat..guna susu segar..Alhamdulillah kulitnya rangup dan mudah tebar..memang kerap benar la duk menebar buat roti canai telur dan murtabak utk berbukanya, semua suka..tu yg xde nasi utk berbuka..InysaaAllah semoga bersama lagi dan maaf atas segala khilaf...

Murtabak Sardin by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

Doh
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 100ml air
  • 3 sudu besar susu segar
  • 1 sudu besar mentega lembut
  • sedikit garam
Cara

1. Dalam mangkuk satukan air, susu dan garam, kemudian masukkan tepung sikit-sikit sambil dikacau biar bersatu. Masukkan mentega dan uli hingga jadi doh yang lembut selama 8-10 minit, kalau rasa lembik sapu tepung sikit kat tangan masa uli tu.
2. Ambil sedikit doh dan buat bulat sebesar bola ping pong kemudian lumur mentega dan susun dalam mangkuk yang telah disapu dengan sedikit mentega kelilingnya (seperti gambar kat bawah) , buat bulat sampai habis.
3. Biar 4-5 jam dulu sebelum ditebar, bila dah tebar isi dengan inti secukupnya dan goreng seperti mamak goreng roti canai atau orang goreng murtabak tu. Doh ni kalau tak habis boleh simpan dalam peti (tutup la mangkuk tu) dan letak kat luar 2-3 jam dulu bila nak guna.

Inti
  • 2 tin sardin - amik ikan je, hancurkan sikit
  • 3 biji telur - kocok
  • 1 labu bawang besar - hiris nipis
Cara : Satukan semua bahan kemudian letak dalam 3-4 sudu atau secukupnya atas doh yang telah ditebar, lipat bentuk 4 segi dan goreng seperti buat roti canai atau murtabak biasa.

doh yg dh siap dibulat, pastu rehatkan dulu sebelum diguna..sekali buat banyak ni je..bleh la 2x mkn..memang dh acap kli la duk buat murtabak atau roti canai telur ni utk berbuka..Alhamdulillah semua dgn izinNya..

wpun xsetebal murtabak mamak..utk mkn keluarga tu bleh la deh..nk letak isi banyak nanti terburai plak masak nak angkat letak atas kuali tu..pasangannya cicah dgn kari..lupa plak nk snap akri skali..ni pun snap ala kadar je..mood xberapa rajin mana nk pegang kamera..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...