Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Thursday, September 30, 2010

Moist Orange Coklat Kek

Assalamualaikum..msih lgi dgn crte msk2 yg kita buat dlm bln pse aritu..tpi kek ni kita buat bkn utk mkn sdri..saja buat nk bgi pda sdara yg dtg umah hri sabtu msa mngu kedua ramadhan tu sbgai buah tngan bwa blik..msih lgi gna rspi mcm yg duk buat sblum2 ni..kita ske rspi ni sbb moist dan sdppp..cma kli ni tkar nama dlm bhsa omptih je..hehe..takpe la ye..sma je mksudnya..kli ni pun kita tmbah 2 sdu bsar sunquick orange..sma mcm buat utk Chef Hanieliza @ Kak Liza hri tu..sdppp!! diakui sdri oleh Kak Liza..bleh tgk kat SINI ye..mksih skli lgi Kak Zaiima ye.. ok ni auto pblish ye..hri ni kita sbuk sngat..ada TETAMU ISTEMEWA nk mai umah..nti kita update crtenya ye..insyaallah smga jmpa lgi..mksih skli lgi pda yg sdi sngah dpur kita ni..maap jgk mna yg kita lum brksmpatan buat knjungan bls lgi tu ye..

maap la ye sbb buat nk bgi kat sdara..jdi xde le pic kek yg diptong..tpi bleh tgk n3 sblum ni..memang sdpppp..ada plak unsur2 orange tu..nk deko lebih2 xreti..jdi ku susun je ler cik stobri utk nk cover tping cklat ku yg xlicin mcm org lain buat..hehe..rspi kat bwah ni rspi yg kita dh buat stail kita..rspi asal bleh tgk kat SINI ye..

Moist Orange Coklat Kek
Bahan-bahan
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1 cawan susu cair
  • 1 cawan minyak masak
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 1 1/4 cawan tepung gandum
  • 1 tsp baking powder
  • 1 tsp soda bicarbonate
  • 3 biji telur saiz A
  • 2 sudu besar sunquick orange

Cara

1. Panaskan oven 150 C. Sediakan loyang bulat atau 4 segi 10x10 inci.

2.Campur koko, gula, susu cair, susu manis dan minyak ke dalam periuk dan masak sebentar atas api kecil cukup sekadar semuanya sebati.

3.Tepung, soda bikarbonat dan baking powder di ayak.

4.Telur dipukul kembang dan dicampur dgn campuran koko tadi. Kacau sebati dan masukkan campur tepung serta sunquick. Kacau sebati agar tidak berketul dan tuang dalam loyang yang telah disapu dengan sedikit butter.

5.Tutup loyang dengan aluminium foil dan bakar selama 1 1/2 jam dengan suhu 150 C atau bergantung pada oven masing-masing secara steam bath ( 1 loyang berisi air panas kemudian baru masukkan loyang kek)

6. Sejukkan dulu kek sebelum disapu dengan toping cokelat.

Topping Coklat

  • 200ml whipping cream
  • 400g coklat masakan

Cara :

1. Panaskan whipping cream secara double boil. Kemudian masukkan coklat masakan dan kacau guna spatula sehingga coklat cair dan sebati.

2. Sejukkan dulu seketika sebelum disapu pada keseluruhan kek.

9 comments:

  1. Salam Maz..wah vougenya kek maz ni...mmg kelaslah kek ni...cara maz hias tu mmg sesuai untuk dihidangkan untuk tetamu istimewa..hik hik..nak sepotong...hu hu

    ReplyDelete
  2. Waaaahhh..kita tau sapa tetamu istimewa tuuuu...sori la x dpt join sekali ya Maz, tetamu Maz tu ada ajak akak...tp almaklumklah keje...lenkali la ek..nnt makankan sekali tuk akak la eh...hehehe

    ReplyDelete
  3. Hi KakMaz...hru doing??? Wahhhh cantiknye kek tu kak! Geram tgk...nak few slices ye! :D

    ReplyDelete
  4. nih kalau boleh tengok isi dalam ni sure meleh nampak kek cam ni..boleh try la letak oren plak..baru sedap rasa masam2 cam tu

    ReplyDelete
  5. memang menggiurkan kek kamu ni..sodapnya nyummmm

    ReplyDelete
  6. sgt terliar tgk ini kek. mcm kek beli jer...

    ReplyDelete
  7. kak maz,kenapa kek coklat tu nmpkk sgt2la yummynye???bestnye kalau smpai kat umah mie sebijik,hehhehehehe....mmg masuk waiting list nak buat ni..

    ReplyDelete
  8. salam maz, baguslah maz guna cara bakar kukus tu.. selalu memang kukus la kek zaima ni..tp kukusan kecik jer..tak bleh nak pakai acuan empat segi... ingat mlm ni jugak nak buat kek kukus zaima ni... dah hafal pun resepinya hehe... cantik plak mas deko... :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...