Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, February 27, 2012

Mixed Fruit Cheese Tart

Assalamualaikum..mnu apa ye smua utk thgri ni..kita msk kari ayam je lauk anak2..kat rmah ni xleh mks yg lain dri biasa..klu yg msuk santan ni kari anak2 mkn la..pgi ni x p taichi..jdi kluarkan peluh dgn buang rumput2 kat laman yg seluas 3 tapak tu..kita suka brkebun ni..rsa damai je..ok la tart ni pun buat 2 mngu lepas lgi..sblum ni dh pernah buat rspi dri Mama ni utk tart shellnya..ada kat sini..tpi kli ni pun msih buat filling guna La Vachee Cheese sma mcm yg buat msa kat bahrain dlu..sbjik ni saja buat saiz bsar utk pda jiran sbb nk balas pinggannya bkas laksa..

Tart Shell by ilhamdapur.blogspot.com
Resipi : Mamafami
Bahan-bahan (utk tart shell, filling cheese maz guna resipi sini)

(A)

  • 100g icing sugar
  • 200g butter
  • 1/4 teaspoon vanilla essence

(B)

  • 1 egg

(C)

  • 420g flour
  • 1 tablespoon milk powder

Method :

1. Beat (A) till soft. Add in B and continue beating till well mixed.
2. Add in (C) to form a soft and smooth dough.
3. Take a bit of dough and press it onto the tart casing.
4. Poke the base with a fork. Bake for 12 minutes or till golden brown. Remove from oven and let it cool.

Note : Tart shells must be kept in an airtight container.


mcm dlu jgk buat 1/2 rspi je..bleh dpt sbjik saiz gedebak ni dan slebihnya saiz biasa..anak2 memang xsuka tart2 ni..jdi yg tart shell saiz kecik2 tu kita buat filling kastard plak dan bwa p rmah kwn jgk..nti n3 lain kli la plak yg tu..slalunya klu msk kuih2 mcm ni atau yg seangkatan dgnnya jarang utk mkn sdri..sbb anak2 msih kurang minat kuih2 mcm ni..kita pun herannn..

7 comments:

  1. Salam Kak Maz..Adussss petang2 dalam cuaca panas gini sedap gak dapat layan friut tart..apa lagi di letakkan di dalam peti sejuk sekejap sebelum dinikmati...

    ReplyDelete
  2. Salam Kak Maz..lama tak jenguk dapur kak maz..cantiknyee gambar...selera sungguh tengok

    ReplyDelete
  3. Maaaaaaaazzzzz, jeles tul tgk ciskek mu ituuuu...apasai la bukan akak yg menjadi jiran mu... Amboii sempat lgk berkebun.... itu taici tu akak pi rumah Maz, kita buat sama2 eh..hehe

    ReplyDelete
  4. Kak Mazzzzzzzzzzz....grrr..melampau okeh goda2 kita org benda2 mcm ni...

    ReplyDelete
  5. Salam.

    Sungguh memikat kalbu...

    ReplyDelete
  6. Cantik kak Maz guna mix fruit camtu. Bila tengok fruits ni rasa tak sabar nk tunggu summer nak makan yang fresh pula :)

    ReplyDelete
  7. maz~my dear friends..
    tq sdi sngah ye..tart ni ada rupe..ctik menawan...tpi jgn lupaa..lemak pun adaa...hehee..

    ReplyDelete