Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Sunday, February 17, 2013

Buffalo Wings

Assalamualaikum..jumpa skli lagi..harap2 semangat dapur maya kli ni boleh tahan lama la skit..ni pun kira snak yg bnyk kli jgk buat msa kat bahrain hri tu..alas perut anak2 wktu ptg..kat sna kepak ayamnya kecik2 je..memang comel la org kata klu buat buffalo wings ni..mkn pun sedapp..skli masuk mulut je trus tngal tulang..biasa klu kat pasaraya tempat kita ni kepak ayamnya besar2 deh..tpi sblum CNY hri tu msa p tesco trjumpa la kepak ayam yg kecik ni..tu pun kena pilih dlm kepak2 yg saiz besar..rspi ni kira ikut slera la masuk apa..ada mcm2 stlye buffalo wings ni kan..yg jenis basah bersos pun ada..tpi yg ni ala-ala yg kat chilis tu..anak2 suka..dan sbgai pnduan rspi tgk kat sini..maz twist bahan ikut apa stok yg ada kat dpur..takpe la kan..janji ada rupa dan rasa b.wings mcm yg mkn kat chilis tu..memang laku la kat umah ni..

ni pose ala-ala chilis punye..memang serve dgn fresh calery..sbnarnya lepas mkn buffalo wings kat chilis la msa kat bahrain hri tu terus mari ilham nk buat sdri..sbbnya yg order tu xckupp..ye la 6-8 ketoi je..pastu rega pun berdinar2 la..apa lagi masuk pasaraya cari kepak ayam la..balik umah smbung mkn buffalo homemade plak..bru puasati..pastu kerap la duk greng kepak ayam ni..tpi nk tnya jgk..mana dtgnya buffalo tu ye..ada sapa2 yg tahu..meh kongsi skit..
 
Buffalo WIngs by ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
 
  • 1kg kepak ayam saiz kecil - kerat dua (maz guna bhgian yg mcm dlm pic ni)
  • 1/2 sudu kecil serbuk kari
  • 1/4 sudu kecil serbuk paprika
  • 1/4 sudu kecil serbuk jintan putih
  • 1/4 sudu onion powder (serbuk bawang)
  • 1 cawan tepung gandum berkualiti (maz guna allpurpose flour)
  • 3-4 titik sos maggie seasoning (kicap perasa) @ 1-2 cubit serbuk pati ayam
  • beberapa cubit garam (ikut keperluan)
 
Cara :
 
1. Tos atau lap dengan tisu dapur kepak ayam agar betul-betul kering.
 
2. Gaul sebati semua bahan kecuali tepung pada ayam.
 
3. Kemudian amik 1/2 cawan dari sukatan tepung diatas dan gaul sebati pada ayam.
 
4. Perap dalam peti selama 3-4 jam.
 
5. Panaskan minyak yang banyak, kemudian gaulkan baki tepung tadi pada kepak ayam yang telah diperap dan boleh la terus mengoreng dengan api sederhana. Balikkan agar masak sekata.
 
6. Boleh la dihidang dengan sos kegemaran.
 
Nota : Bahan-bahan ni boleh ditambah atau kurang ikut keperluan, sebab maz buat tak sukat, main agak gitu je..
 
klu saiz kecik ni xpyah greng lelama..skejap je dh bleh angkat..memang terasa kejucieannya tu..pas sketoi2 nak masuk mulut..ok la selamat cuci mata dgn kepak ayam ni..semoga jumpa lagi..insyaallah..

10 comments:

  1. dah lama mengidam nak buat lagi2 selalu tgk kat tv...berdasarkan info kat tv, buffalo ni dtg dari nama tempat nama buffalo n diorang siap ada buffalo wings festival. makanan ni femes kat situ kot..faa rasa laa..hehehe

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Maz

    Salam rindu dari kak Nur...lama tk dengar khabar Maz!!!

    Waduh nampak mengiurkan ayam tu...kak Nur pun tadi baru lepas mkn ayam goreng tapi versi yg berbeza.

    ReplyDelete
  3. Salam, haaaa.. mana datangnya buffalo?? Sy dah tertipu ni, maklum tak pernah masuk chills, hehe..

    nak buat gaklah..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Maz,

    waa lama tul tak bertandang..tengok umah alamaya dah berasap balik..bau daru jauh ajer.Maz sihat?akak pun kejap tengelam kejap timbul.ikut mood.hehehhe

    ReplyDelete
  5. maz~faa..

    alahai ciannya..siap mngidam lgi tu..nti la kmaz buat yg lain ye..ooo mcm tu alkisahnya asal usul buffalo wings..rupanya nma tempat ye..tu la heran jdk kan..mna dtnya buffalo tu..sbb guna ayammm...hehee...mksih ye faa sudi kingsi info ni..

    ReplyDelete
  6. maz~syuhada..

    bagi seisi rmah ni memang kena dgn slera la..odappp...mksih ye sdi sngah dpur kcik kmaz ni..

    ReplyDelete
  7. Amboiiihhh lajunya ko letak entry...smlm citer xda mood...ni mesti lepas kena hembus dgn akak ni...hahahaa, bagus..baguss...mintak buffalo wings tu 3 ketuiii.. Maz, masakan ko sume canggih2 jer...

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Kak Maz..kiranya ni versi Ayam punya kepak kerbau dapat nama lah yaaaa...Tapi memang nampak sedap ni..terbayang2 kerangupannya...

    ReplyDelete
  9. maz ~ dear friends..

    mksih ye sdi singah tgk kepak ayam goreng ni..tpi kerbau yg dpt nama..kejam kan..hehe..tpi memang sadapp meratah laa..

    ReplyDelete