Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Thursday, February 14, 2013

Bread Pudding

Assalamualaikum..akhirnya idup jgk dpur ni wpun muncul skli skala je..lama jgk nk tnggu semangat thun bru tu mari..ni pun xthu la bleh tahan brapa lama..apa khbar semua dan terima ksih pda pengunjung yg masih sudi menjengah ke dapur yg xbermaya ni..rsanya mkin lama mkin surut semangat tu..ditmbah plak dgn msa yg xbrapa nk mengizinkan..tpi tkpe la deh..sbb tujuan asal brblog ni pun skdar mngisi msa lapang dan sbgai rujukkan sndri dimsa akan dtg..jdi klu sempat tu berupdate la..klu tak gak..berhabuk la dpur ni brbulan2..ok la sbnarnya puding ni lama snguh dah kejadiannya..rspi dri Fatafeat Channel..rspi ni pun main slin je msa chef tu ckp smbil duk masak sbb memang xde rspi yg disertakan..buat ni pun 3 kping rti je..

 puding roti ni klu mkn dgn ais krim pun lgi sedap kan..
 
Bread Pudding by ilhamdapur.blogspot.com
Resipi : Fatafeat Channel
Bahan-bahan
 
  • 6 keping roti - potong 3 segi
  • 2 cawan susu segar
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu besar tepung kastard
  • 4-5 sudu besar gula -  boleh tambah/kurang
  • sedikit garam
  • mentega secukupnya - untuk sapu pada roti
  • kismis dan kepingan badam secukupnya
  • sedikit susu cair + sedikit madu/gula - kacau sebati - ni maz tambah sendiri
 
Cara
 
1. Panaskan oven suhu 160 C. Sapu mentega pada bekas yang sesuai atau casserole.
 
2. Sapu mentega pada roti.
 
3. Satukkan susu segar, tepung kastard, telur, garam dan gula. Kacau sebati agar gula larut.
 
4. Susun roti dalam bekas, taburkan kismis dan badan, kemudian tuang sedikit bancuhan susu tadi.
 
5. Ulangi sampai habis. Kemudian bakar selama 20-25 minit.
 
6. Keluarkan dari oven, taburkan gula kasar dan masukkan dalam oven semula (guna api atas je dan letak rak paling atas) tujuannya nk bagi gula tu hangus sikit.
 
7. Boleh la dihidangkan bersama susu cair jika suka atau ais krim.

saja tuang susu cair skit time nk mkn..sedap mkn yg berkuah mcm ni..semoga jumpa lagi..insyaallah..


10 comments:

  1. waah...sedapnya. ..rasa lapaaaa laaa.hihi

    ReplyDelete
  2. salam kak maz...waaaa...lamanyaa senyap...akak sehat ke?...

    ReplyDelete
  3. Salam akak...Sdapnya..makan plak dgn buah..ati ku xtertahan godaan gitu..
    Salam perkenalan drp sy.. Sitiazahar.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. slmt berblog kembali kak maz... takper kak.. bila lapang bolehlah update blog akak ni... mmg ditunggu2 sbb masakan akak semua sedap2 belaka... moga akak sihat2 sokmo...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum..sedapnya puding ni..lagi2 ada stoberi

    ReplyDelete
  6. maz~dear friends..

    mksih ye sdi singah dpar yg baru bertuan ni..bila buka balik dpur maya ni baru terasa sayang hasil titik peluk didapur selama ni..huhuu..wpun dpur ni xde la sehebat dpur kwn2 yg ni...

    ReplyDelete
  7. Aslmkum Maz
    bila dah stop berblog....mmg ambil masa kan nak mula balik tp sayang kalau tinggalkan blog...byk resepi dan cerita dikongsikan...
    menarik bread puding ni...resepi dr Fatafeat Channel...sy suka tengok channel tu....mcm2 program masakan ada.

    ReplyDelete
  8. maz~mamasya..

    Wsalam Mama..ooo mama pun mcm tu jgk ke..tpi memang ye kan..klu dah tngal ni..malas bnar nk jenguk dah..nk bleh mula je yg payah..a ah fatafeat..mama pun minat jgk rncngan ni..best kan..

    ReplyDelete
  9. Maaaaaaaaaaaazzzzz....assalamualaikum...hahaa...nnt akak update eh...tgklah bulan depan ke, tahun depan ke...hahaha

    ReplyDelete
  10. UBAHSUAI RUMAH area kajang, bangi, cheras, serdang, puchong, subang, shah alam, kepong, nilai, ampang, gombak (Selangor/KL) Sambung dapur, parking, ikat batu, pasang tile, mengecat, plaster, plaster siling, kayu, meja dapur/table top, paip DLL. Hubungi: 0182233854 khaidir click → FACEBOOK atau → BLOGGER

    ReplyDelete