Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, July 16, 2012

Lapis Roti Berdaging

Assalamualaikum..Lapis Roti Berdaging..pestime cuba rspi ni..memang sedapp..buat utk bawa ke kelas..tpi yg dlm ramekin 2 bjik ni utk anak2 kat rumah..rspi dri Myresipi..nk buat pun skjap je..xpyah duk kat dpur lama-lama org kata..klu buat utk mkn ptg tu bleh kenyang smpai ke mlm ni..buat utk juadah berbuka pun bleh kan...

ni yg bwa ke kelas..semua kakak2 ckp sdppp sngatt..maz jgk pnjangkan rspi ni.. mksih Kak Umi-e..

Roti Lapis Berdaging by ilhamdapur.blogspot.com
Resipi : Myresipi (Kak Umi-e)
Bahan-bahan

  • 3 biji kentang di potong dadu
  • 500gm daging cincang
  • 1 biji bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 sudu besar serbuk kari
  • 3 sudu makan minyak untuk menumis
  • 12-14 keping roti
  • 500ml susu segar
  • 3 biji telor
  • secubit garam
  • Parutan cheese (banyak ikut suka)
  • Sedikit margerin untuk melenser
  • sedikit cili merah, dry oregano dan daun sup (utk tabur) - ni maz tambah         


Cara-cara

  1. Blend bawang+bawang putih kemudian panaskan minyak dan tumis bawang serta masukkan serbuk kari dan juga daging cincang+kentang+garam
  2. Satukan Susu+telor+secubit garam
  3. Pukul susu+telor+garam hingga sebati
  4. Celupkan kesemua roti dalam adunan tadi
  5. Ramas-ramaskan kesemua roti tadi
  6. Lenserkan bekas tahan panas dengan sedikit margerin dan letakkan 1/3 bahagian roti yang telah di ramas
  7. Kemudian letakkan separuh daripada daging+kentang yang telah di masak tadi atas lapisan roti
  8. Ulangi proses di dgn meletakkan satu lagi bahagian roti dan selebih bahan daging+kentang dan dilapisan akhir dengan 1/3 lebihan roti
  9. Taburkan parutan cheese (banyak ikut suka)
  10. Bakar dengan api sederhana selama 30-45mins atau sampai lidi tak lekat
  11. Boleh dihidangkan semasa panas dan potong ikut suka
  12. Jika inginkan lebih pedas boleh hidangkan bersama sos.
sdpp mkn time pnas2..menu yg simple tpi ckup mewah rsanya..

7 comments:

  1. Salam, Kak Maz. ADoilaaaaaaaa.. bila saya nak buat lapis roti berdaging ni, tak mari2 kat dapur Alam Sari, kecur dah ni, salin resepi nak buatnya syik tak sempat, mintaklah sini... sikit.. ;-)

    ReplyDelete
  2. Assalam Maz cayanggggg...waaah rajin dia masak2 tuk geng2 class eh...bestnyaaa...kalau ala akak dpt 1 ramkin tu bestnya...hehehe...teringat jgk ramkin merah kat dapur tu...lama dah x guna...hahahaa

    ReplyDelete
  3. sedapnya nmpak lapis roti daging ni..pestime tgk nih...nampak sedap betul..

    ReplyDelete
  4. mazzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....
    manyakkk sydapppp..akk copy yerkkk..nak buat utk buka..
    bz la maz, x smpat nk ronda selalu..
    lebiuuuuuu

    ReplyDelete
  5. sedapnya la haii..kecur btl tgokk..ujan pulak tu kt sini..smakin lapar peruttt..:)

    ReplyDelete
  6. resepi cam gini memang bagus kalau nak menghabiskan roti kan kak...tapi saya kdang2 malas juga...last2 buat roti telor je..hahahhaha

    ReplyDelete
  7. Assalam maz,
    wah ini pasti sedap ni maz..ada daging..pasti sesuai dibuat dibulan puasa nantikan..boleh masuk list maz..thanks for sharing ya..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...