Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, July 9, 2012

Lala Masak Lemak Serai

Assalamulaikum..apa kbar semua..brtemu skli lgi dipgi isnin yg mendung je hri ni..plan tu nk buat operasi mendobi cadar anak2..tpi tgk xpanas la plak..ok la stelah skian lama xde mnu lauk kat dpur ni akhirnya hri ni muncul la jgk..mengigau ke tetiba je kluar mnu lauk ni..sbnarnya xde publish lauk2 tu sbbnya xde yg lain dri biasa..klu sblum2 ni asik msk kicap je..kmera pun dah xsngup nk tgk asik ayam itam jee..lala ni kira menu baru la sbbnya anak2 da reti mkn msak stail kmpung mcm ni..bleh la tkar slera skit...

masak lemak lala ni lebih kurang sama je dgn gulai darat yg pernah buat sblum ni dri segi bhn2nya..cuma yg ni main lebur je dlm periuk..xpyah tumis dlu..maz suka msak lgu ni..sdpp ada rsa serai dan lengkuas..biasanya gulai mcm ni msak udang la atau pun sayur nangka muda..klu yg stail tumis tu ada kat sini..

Lala Masak Lemak Serai by ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

  • 500g lala - cuci satu persatu (utk pastikan xde yg ada pasir dlmnya)
  • 3 cawan santan
  • 1-2 sudu besar cili kisar - rebus cili kering dan kisar
  • 1 sudu besar serbuk kari ayam
  • 1 batang serai - diketuk
  • 1 inci lengkuas - diketuk
  • 4 ulas bawang merah
  • 1 labu kecil bawang besar - hiris nipis
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 1 biji cili merah - dipotong serong
  • 1 biji cili hijau - potong serong
  • 1/2 keping asam keping
  • sedikit serbuk kunyit
  • sedikit garam, gula dan aji (jika suka)

Cara

1. Tumbuk lumat bawang merah dan kunyit hidup. Dalam periuk masukkan semua bahan kecuali lala dan cili potong. Masak dengan api sederhana sehingga mendidih.

2. Bila dah mendidih masukkan lala dan cili. Perasakan secukup rasa dan masak sehingga lala masak (dlm 5 minit). Siap

msk mcm ni bahayaaa la..hbis diettt..huhuu..apa lagi mngadap nasi jgk laa..

7 comments:

  1. Salam, Kak Maz.. sedapnya lala masak lemak serai. Kita ni memang peminat masak lemak, hehe..

    Errr.. tahu tak, kat Kedah, lala ni dipanggil retak seribu tau..

    ReplyDelete
  2. salam maz..
    zila x pernah masak lala..tp klu mkn mmg x jadi lauk habis ratah camtu jew..sedappnyaaa.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Maaaaaaaaaazzzz...amboii amboiii kencangnya diaaaa...bagus2...i liiikeee... Makan lala x ajak akak pun eh...akak jarang masak2 camni, anak2 nak makan ayam jek...tak terkejar nak masak byk2 jenis blk kerja..hehe. Lebiiuuu...

    ReplyDelete
  4. sedapnya menu dia arini...kiter selalu gak masak lala tp simple2 jek!

    ReplyDelete
  5. waduh mazz cayang..dh lama akak x mamam lala..cedaap woo!

    ReplyDelete
  6. sedapnya kak maz..saya paling suka masak lemak kalau lala ni...tang kuah dia tu jadik sedap je..lama betul tak makan..hari tu ada nampak kat pasar malam tapi tak beli pulak sebab tgn dah penuh kiri kanan..kekekke

    ReplyDelete
  7. maz~dear friends..
    terima kasih atas knjungan dan sweet komen utk maz...setiap knjungan amat maz hargai..sori ye mna yg maz blum bksmpatan buat knjungan balas lgi tu...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...