Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, July 2, 2012

Kuih Kaswi

Assalamualaikum..antra kuih pebret..kaswi ni kuih yg tak jemu dimkn..mkn slalu pun takpe..sbnarnya dh 6-7x buat kuih kaswi ni..tpi mcm biasa la kadang2 mood nk snap gmbar tu xdtg..ni yg kli kebrapa pun xingat dh..mksih K1 kongsi rspi yg mudah dan enak ni..maz jgk ada buat utk bwa ke jamuan surau...

maz suke klu kuih yg senang2 mcm ni..xpyah susah2 nk ramas santan..bncuh je pastu bleh kukus dh..dlm 1 jam dh bleh mkn..rspi K1 ni lepas msk dlm 1/2 jam dh bleh ptong..xlembik..elok je..

Resipi : K1 Citarasawan
Bahan-bahan

Bahan A

  • 1 1/2 cawan gula merah
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1 cawan air
  • 2 helai daun pandan, disimpul
  • (jadikan 2 cawan air gula)

Bahan B

  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan tepung ubi
  • 3 cawan air
  • 2 sudu besar air kapur
  • 1/2 sudu kecil garam - maz tambah
  • 1 sudu kecil nescafe - maz tambah

Bahan C

  • Kelapa parut secukupnya digaul dengan sedikit garam

Cara

1. Loyang 9" atau acuan lompang yang disapu dengan sedikit minyak.

2. Satukan bahan A, masak dia ats api sederhana hingga larut. Ketepikan

3. Sebatikan bahan B, kacau rata dengan whisk.

4. Satukan bahan A dan bahan B, kacau sebati dan tapis. Tuang dalam loyang. Tutup dengan aluminium foil dan kukus selama 1/2 jam. Biarkan sejuk baru dipotong dan dihidang bersama kelapa parut.

kenyal2 gituw bila dikunyah..sedap sngat bila digolek dgn kelapa..3 ketoi ni sja buat mcm ni sbb nk posingg..hehee..

8 comments:

  1. Assalamualaikum Maz cayang,

    sihat ke?? Lama tk dengar khabar...windu kak Nur...kuih kaswi fav akak...dh beberapa hari ini kak Nur pun cam tingin nk mkn kaswi..mesti nk kena buat juga nie.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaykumwbh Maz dear....

    :) 3 ketol yg comel...mmmm yg dlm talam tu mesti dah yilek.......Ayu pun suke kaswi, this one better half's fav.......err, nanti la wat this week, kikikiki:)

    ReplyDelete
  3. Maaaaaaaaaaazzzzz, adeeeiii x sempat jgk nak tangkap ko hari tu...hehe.. Xpa laaa...maybe next time yea...mintak kuih kaswi sikit...rajin dia...ni mesti bawak pi class bg kat kakak2 n mokcik2 yg sayang ko sgt2 tu....kaaann... ^__^, x merasa la akak...muaahhh!

    ReplyDelete
  4. Salam singgah.....

    malam tadi teringin nak makan kaswi, nanti nak buat jugalah

    ReplyDelete
  5. salam maz,
    dah lama x makan kuih kaswi..tgok pic maz nie.allahaiii terus kecurr:)

    ReplyDelete
  6. saya pun suka kuih kaswi...makan dia saje pun sedap...hehehh..tapi tak pernah buat yg versi kak wan ni lagi...:)

    ReplyDelete
  7. salam kenal.....
    sedapnya kuih kaswi tu....!!!!!
    bestlah singgah kat dapur ni macam macam ada....!!!!!

    ReplyDelete
  8. maz~dear friends..
    TQVM for sweet komen utk kuih kaswi ni..tpi kuih ni memang sdpp kan..kan..nk buat pun senang sngat..stiap kunjungan amat dihargai..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...