Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, March 27, 2013

Homemade 3 Jenis Roti Canai

Assalamualaikum..dah lama duk menebar roti canai ni..bru rezkinya nk kluar kat sni..klu nak kira rasanya tiap2 bln buat roti canai sdri ni sbb anak2 suka..tpi duk buat roti telur nga roti pisang je..roti kosong anak2 xsuke la plak..tpi yg dlm pic ni tebar khas utk posing kat sni yg buat hjung bln lepas lgi smuanya ni..smlm pun menguli lagi...pestime blajar menebar roti canai ni msa memula duk bahrain dulu..ikut rspi  Joayee (myresipi) ..tapi pastu maz main agak2 je sbb buat xbanyk..skli uli biasanya dpt dlm 8-10 biji..cukup utk 2 kali tebar gituw..mkn pgi dan ptg atau mlmnya..klu xhbis tebar maz akan masuk dlm bekas dan simpan dlm peti..bila nk tebar kluar awal2 bagi doh tu jdi lembut dulu..kat bawah ni maz letak rspi yg selalu buat ikut sukatan kecil dan cara maz..apa2 pun mksih pada tuan respi dan mintak halal ye apa yg diubah tu...
 
roti telur ni memang pabret semua la..slalunya anak2 mkn dgn susu pekat atau pun gula..tpi hari tu kebetulan masak kari ayam..jdi posing la dia dgn kari..memang kena la pasangannya..memang dapp cicah kari...
 
Roti Canai by ilhamdapur.blogspot
Bahan-bahan (8-9 biji)
 
  • 2 cawan tepung gandum (yg murah tu je)
  • 1/2 cawan air
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1/2 sudu besar mentega lembut
  • 1 sudu besar susu pekat manis
  • 3 sudu besar telur (pecahkan telur, kocok dan amik 3 sudu)
  • mentega lembut secukupnya (untuk sapu pada doh) *
 
Cara
 
1. Dalam bekas yang sesuai, satukan semua bahan kecuali tepung gandum dan bahan yang bertanda *. Kacau sebati dengan sudu.
 
2. Kemudian masukkan 1 1/2 cawan tepung sambil dikacau buat pusingan jam, kemudian boleh la diuli hingga sebati sambil ditambah sikit-sikit tepung yang masih berbaki. Uli selama 10-13 minit hingga jadi doh yang licin dan kenyal. (kalau rasa lembik, boleh la ditambah 1-2 sudu besar lagi tepung semasa menguli.
 
3. Sapukan mentega lembut pada seluruh dasar bekas yang sesuai, kemudian bulatkan doh sebesar bola golf dan sapu mentega pada seluruh doh. Buat sampai habis.
 
4. Tutup bekas (maz tutup dengan pinggan je) dan rehatkan selama 4-5 jam atau semalaman pada suhu bilik (biasanya maz uli malam dan tebar pagi esok). Kemudian boleh la ditebar.
 
5. Cara nak tebar, amik sebiji doh dan leperkan guna hujung telapak tangan hingga jadi nipis dan 2x ganda saiz asal. Kemudian angkat dan tebar atas permukaan yang luas yang telah disapu dengan sedikit minyak.
 
6. Untuk roti canai kosong, bila dah siap tebar, amgkat/pegang dari hujung doh (maksudnya macam pegang hujung tuala gitu), kemudian letak hujung bawahnya atas tempat tebar dan buat bulatan, macam lilit tali tu, pastu tekan-tekan biar jadi bentuk bulat yang nipis. Boleh la digoreng atas kuali leper yang telah dituang sedikit minyak dengan api perlahan (maz guna kuali roti canai yang hitam tu).
 
7. Kalau nak buat roti telur, sapukan telur pada seluruh doh yang telah ditebar, lipat kiri dan kanan buat saiz 4 segi.
 
8. Roti pisang pulak, sapu sikit mentega pada doh yang telah ditebar, susun pisang yang telah dihiris nipis dan taburkan sedikit gula. Lipat 4 segi jugak.

ni rupe roti pisangnya..mkn dgn susu cair..memang sedappp kan..sblah ni doh yg bru siap..klu yg dah direhatkan selama 4-5 jam dohnya dah jdi lembut..akhir kata terima kasih pada yg sudi bertandang ke ilham dapur..mohon maaf andai ada salah dan silap..semoga jumpa lagi..insyaallah..

10 comments:

  1. uwaaaaaaaaaa.........sedapnyer!!! nmpk mcm yg beli kt kedai.. tun xpandai wat roti canai, penah buat jd liat.. hihi

    ReplyDelete
  2. fuiyooo..ada roti canai homemade wooo..nk tumpang mamam 2 keping..ada lg x??

    ReplyDelete
  3. aslmkum maz.. apa kbr.. baru smpt BW.. rajinnya maz menebar.. suka mkn roti canai yg cruncy2 gitew..

    ReplyDelete
  4. assalammualaikum maz

    tak rajin nak buat roti canai sbb malas nak bersihkan minyak yang berlenangan selepas di tebar

    no hp kamu masih sama lagi ker? ada hal sikit akak nak tanya

    ReplyDelete
  5. salam rindu..apa kabar maz..lamanya tak bertandang k sini...bestnya dia berjaya buat roti canai sendiri...nmpk sedap sgt! sy penah buat tp tak mau jadi ...fail..liat!

    ReplyDelete
  6. I love this recipe ! Reminds me of you making soap at home, Mom.
    And it's fun to see photos of your house there and see
    Dad in that comfy chair we sat in when we visited,
    attempting to use the slow internet :)

    I can't wait to hear how the soap turned out in terms
    of using it. Does it smell different since it is made with
    animal fat? Any other differences from vegetable-based soap?

    Love you!

    ReplyDelete
  7. UBAHSUAI RUMAH area kajang, bangi, cheras, serdang, puchong, subang, shah alam, kepong, nilai, ampang, gombak (Selangor/KL) Sambung dapur, parking, ikat batu, pasang tile, mengecat, plaster, plaster siling, kayu, meja dapur/table top, paip DLL. Hubungi: 0182233854 khaidir click → FACEBOOK atau → BLOGGER

    ReplyDelete
  8. Hello friends,
    Good news,This one place to shop for members provides value and convenience. JOIN TODAY to enjoy membership status.
    Please visit this site http://www.comprewards.com/
    & like this page https://www.facebook.com/comprewards
    Thank you.

    ReplyDelete
  9. Bestnya homemade. kecik2 dulu ada jugak menolong bonda buat. sy lom penah try buat sendiri. cam teringin lak nak buat...

    ReplyDelete
  10. SELAMAT TAHUN BARU 2014..
    Informasi yang sangat BERMANFAAT..
    Terima kasih..
    Semoga SUKSES & Salam KENAL dari :
    ==============================

    Paket Usaha Ayam Tulang Lunak “GEROBAKAN”
    ~
    ..Bukan SULAP bukan SIHIR
    Asap di GEROBAK, jadi UANG di KANTONG anda..
    ~
    Paket Usaha Ayam Tulang Lunak “GEROBAKAN” merupakan
    paket usaha kuliner yang mudah dijalankan,
    murah & mempunyai tingkat pengembalian modal yang sangat singkat.
    Hanya dengan Rp. 7.500.000,- Anda sudah dapat menjalankan
    BISNIS KULINER yang terbaik saat ini.
    ~
    Anda akan mendapatkan :
    -. Gerobak
    -. Peralatan masak bakar
    -. Peralatan masak goreng
    -. Kompor, tabung gas & regulatornya
    -. Brosur
    -. Spanduk
    -. Poster
    -. Produk Awal Ayam Tulang Lunak
    -. Kaos
    -. Training (Pelatihan) PELAYANAN (khusus mitra dalam Jabodetabek)
    ~
    Materi inti Training Pelayanan :
    -. Tata cara persiapan pembukaan outlet.
    -. Tata cara membakar & menggoreng ayam tulang lunak
    -. Tata cara menyajikan ayam tulang lunak
    -. Tata cara menyimpan ayam tulang lunak
    ~
    Silakan kunjungi web kami:
    ~
    www.tulanglunakgerobakan.com
    ~
    atau :
    Telpon & HP : 081318374450 (Telkom)
    08561070103 (Indosat)
    081806396669 (XL)
    021-94946600 (esia)
    021-70264774 (Flexi)
    Kantor: 021-4759274
    PIN BB : 28C97C54
    email : bumi.amrita@ymail.com
    ~
    & dapatkan kemudahan & keterangan lebih lanjut.
    Menu-menu andalan kami adalah :
    1. Ayam Bakar Tulang Lunak
    2. Ayam Goreng Tulang Lunak
    3. Pepes Ayam Tulang Lunak
    4. PepesCeker Tulang Lunak
    5. Bebek Bakar & Goreng
    ~
    Paket Usaha kami berikut menu andalannya telah diliput oleh :
    - Trans TV – Prog Jelang Siang – 28 November 2011 Pk 12.30 WIB
    - ANTV – Program Topik Pagi – 18 Juni 2012 Pk 04.45 WIB -> klik di sini
    dgn URL : http://www.youtube.com/watch?v=WrC1PvqExXc
    ~
    Program Usaha Ayam Tulang Lunak Gerobakan :
    1. Program Dalam Kota
    2. Program Luar Kota ( Program Master Mitra Mandiri)
    Terdiri :
    -. Paket Usaha Standar
    -. Mesin Presto
    -. Training Produksi
    Training Produksi bisa dilakukan di Jakarta atau di tempat mitra.
    Info lebih lanjut bisa dilihat di :
    http://www.tulanglunakgerobakan.com/mfm.html
    ~
    Ingin mencicipi sebelum bermitra ? Silakan order Paket Tester kami yg berisi :
    4 potong ayam tulang lunak (bisa dibakar & digoreng).
    2 pepes ayam tulang lunak
    2 pepes ceker ayam tulang lunak
    2 bebek presto (bisa dibakar & digoreng)
    1 bungkus SAMBAL khas gerobakan
    ~
    Untuk wilayah Jabodetak, kita antar ke tempat calon mitra
    & calon mitra bisa langsung berdiskusi dengan ACCOUNT OFFICER (AO) kami..
    ~
    Tunggu apa lagi, langsung silakan order…
    ~
    SUKSES sudah ada di depan mata kita, AYO BER-WIRAUSAHA !
    ~
    ~

    ReplyDelete