Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Tuesday, June 3, 2014

Cinnamon Swirl Cake

Assalamualaikum w.b.t...skli lgi update dlm mood yg xberapa nk ada...kepala pun blank je rsanya...mood berblog ni memang dh lama ilang sjak kat msia dlu lgi...tpi bila pkir smuanya adalah utk diabadi sbagai kenangan...maka diteruskan jgk wpun bnyk gmbar2 yg kna peram brbulan2 dlu...kek ni pun lama jgk dh kjdiannya...kat fb dh kluar awal bln 4 hritu lgi...biasalah tukang mask ni asik duk plih buat kek yg mudah2 je...akhir kata mohon maaf atas segala kekurangan yg ada dan semoga jumpa lgi...Insyaa Allah...

creamy dan delicious...bahan2 pun simple je...nk buat pun xde susah mana...

Cinnamon Swirl Cake by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

(A)
  • 1 1/2 cawan allpurpose flour/tepung gandum
  • 2 sudu kecil baking powder
  • 1/4 sudu kecil garam
  • 1/3 cawan gula castor
  • 180ml susu segar
  • 1 biji telur (A)
  • 1 sudu kecil essen vanilla
  • 1/4 cawan mentega cair
(B)
  • 115g mentega lembut
  • 1/3 cawan gula perang
  • 2 sudu besar susu segar
  • 1 sudu besar allpurpose flour/tepung gandum
  • 1/2 sudu besar serbuk kayu manis
  • sedikit coklat emulco
  • sedikit pecan - panggang
Cara

1. Panaskan oven suhu 160 C.

2. Dalam mangkuk yang sesuai, satukan semua 4 bahan pertama A, kemudian masukkan susu segar, telur dan vanilla dan putar sebati. Masukkan pula mentega cair dan sebatikan.

3. Tuang dalam bekas kaca tahan panas/loyang yang telah disapu dengan sedikit mentega.

4. Putar sebati semua bahan B (adunan ni memang likat sikit). Letak 1 sudu besar secara merata diatas adunan kek tadi dan guna hujung pisau lorek-lorekkan buat marbel/swirl.

5. Bakar selama 30-35 minit atau sehingga masak (cucuk tengah kek dengan lidi, kalau lidi kering maknanya kek dah masak).

Lapisan Cheese
  • 100g cream cheese - suhu bilik
  • 3-4 sudu besar gula castor
  • 3-4 sudu besar susu segar
  • secubit garam
1. Sebatikan semua bahan dan tuang atas kek. Kemudian tabur pecan secukupnya. Siap.

memang perfect at anytime org putih kata...sbagai sarapan bersama segelas orange juice pun bleh...layan dgn secawan kopi utk minum ptg pun sedapp...

4 comments:

  1. Salam maz
    Sedapnye. Kita share ye. Insyaallh nk wat la. Sbb mcm senang je he3...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam ana...silakan..smga kena dgn slera ana sklrga...kita pun duk plih buat yg senang2 je jgk...hehee...

      Delete
  2. Salam Kak Maz..nmpk senang je kek nii..mintak izin amek resepi ye kak..InsyaAllah boleh cuba nanti..kena cr cik pecan dulu hihii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam...mksih sdi singah dpur kcik kmaz ni...silakan smga kena sgn citarasa yana sklrga...kmaz pun suka yg mudah2 ni...kacang lain pun bleh...tpi pecan memang sdpp la...

      Delete