Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Tuesday, May 27, 2014

Meatballs & Onion Thin Crust Pizza

Assalamualaikum w.b.t...cuba nk hbiskan gambar2 lama dlm folder...update la jgk hri ni wpun mood xbrapa nk ada...lama bnar dh xde n3 piza kat dpur ni wpun slalu duk buat...sbbnya xdan nk snap...ye la kan pizza ni kluar oven je kna trus mkn...kang asik duk posing sjuk la plak...ni pun snap yg tgk duk santap dh...buat piza ni bleh kata 3-4x dlm sbln...sbb jenis cepat dimsak sedap dimkn...skli uli tpung pun xbnyk...buat sbjik gedebak gitu...anak2 memang request jenis nipis gini...alas perut mlm gnti nsi...akhir kata mohon maaf atas segala kekurangan yg ada dan semoga jumpa lagi...Insyaa Allah...
 
Meatballs & Onion Thin Crust Pizza by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

  • 1 1/4 cawan allpurpose flour
  • 1 sudu kecil dry yis
  • 1/2 cawan air suam
  • 1 sudu besar gula
  • 1 sudu besar extra virgin olive oil/minyak zaitun
  • 1/2 sudu kecil garam
  • mozzarella cheese secukupnya
  • meatball & bawang besar secukupnya
  • sos pizza & dry oregano secukupnya
Cara

1. Dalam mangkuk yang sesuai satukan air, yis dan gula dan biar seketika. Kemudian masukkan olive oil.
 
2. Masukkan 1 cawan dulu tepung dan garam, kacau guna garfu buat bulatan jam hingga doh melekat kat garfu, kalau perlu tambah tepung sikit-sikit.
 
3. Uli dengan tangan sambil tambah tepung sikit-sikit hingga jadi doh yang lembut.
 
4. Sapu sikit minyak zaitun pada doh dan mangkuk, kemudian tutup mangkuk dengan plastik/tuala bersih dan rehatkan doh biar naik sekali ganda (utk proses naikkan doh, maz buh dlm microwave ...on plug dan buka pintu mv skit...nti lambu mv akan menyala dan haba panas dari lampu akan kembangkan doh...bkn on microwave ye..
 
5. Bila dah naik, keluarkan dan tumbuk sikit doh. Canai nipis ye dan letak atas dulang/loyang pizza yang telah disapu dengan sedikit minyak zaitun.
 
6. Sapu sos pizza seluruh doh, taburkan mozzarella cheese menutupi sos tadi dan susun bebola daging yang telah dihancurkan sikit dan bawang besar secukupnya.
 
7. Akhir sekali tabur sedikit oregano dan minyak zaitun. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan 170 C dirak paling bawah selama 12-15 minit atau sehingga masak.
 
Nota : Meatball tu maz guna yang buat sediri, swedish-meatballs memang jarang putus stoknya dalam peti. Pagi semalam pun buat lagi, buh dalam pasta sikit pastu yg lain anak2 mkn mcm ikea. Untuk sos pizza maz guna tomato pes je (bukan tomato puri ye) memang sedapp. Sesuai untuk sos pizza bagi orang yang tak berapa rajin ni. Jadi maz cuma tambah sedikit garam, gula, dry oregano dan sagak bawang putih sikit.

utk proses naikkan doh tu maz buh dlm microwave je...on plug dan buka pintu mv skit...nti lambu mv akan menyala...haba suam dri lampu nti skjap je doh akan kembang...bkn on microwave ye...Insyaa Allah mlm ni pun pizza lgi...doh dh siap dlm loyang, frozen je dlu, nti dkat nk bkar bru kluarkan...

2 comments:

  1. kalu letak doh dekat dgn mentol lampu pun boleh cepat naik jugakkan doh tu...

    ReplyDelete
  2. bleh kut asalkan ada haba pnas skit...tpi sni mentol smua duk tinggi kat syiling...xleh nk pnjat...

    ReplyDelete