Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Thursday, October 31, 2019

Nasi Kambing Panggang

Assalamualaikum w.b.t
Subhanallah Wa Bihamdihi Subhanallahil Adzim (Maha Suci Allah dengan segala puji bagiNya, Maha Suci Allah yang Maha Agung). 'Wahai orang-orang yang beriman, berzikirlah (dengan menyebut nama) Allah, dengan berzikir yang sebanyak-banyaknya - Al Ahzab :41. Self remainder, may Allah swt accept our good deeds and shower us His mercy, Ameen.
kebelakangan ni agak kebizian skit, nk buka laptop ni pon mcm berat je!huhuu, sblum ni pon dh ada buat set kambing panggang ni, bleh tgk kat SINI, idea pon xde sngat nk tulis apa pgi ni..Insha Allah smpai jumpa lgi dan mohon maaf atas segala kekurangan yg ada..

 menu ringkas yg yg sihat deh, skli skala berpanggang2 gini..

NASI KAMBING PANGGANG by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1kg kambing segar - maz guna bahagian ribs
  • 1/2 labu kecil bawang besar bombay *
  • 1 ulas bawang putih *
  • 1/2 inci halia *
  • 1 sudu kecil serbuk ketumbar
  • 2-3 sudu besar sos lada hitam - maz guna jenama puteri dari Msia
  • 2-3 sudu besar sos smoke BBQ - maz guna jenama Life dari Msia
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar minyak zaitun
  •  kicap manis secukupnya
Cara

1. Toskan kambing biar kering sepenuhnya, tumbuk lumat bahan bertanda *
2. Gaul kambing dengan semua bahan, perap 3-4 jam.
3. Panaskan 1 sudu besar minyak sayur/minyak zaitun dalam kuali non stick, susun daging dan masak selama 2-3 minit setiap bahagian atau biar sedikit perang, masak sampai habis.
4. Susun dalam loyang dan bakar selama 6-8 minit dengan suhu 180 C, panaskan dulu oven 10 minit sebelum guna.
5. Boleh la dihidang ketika masih panas bersama nasi putih, sambal belacan dan sup, maz buat sup kosong je, rebus sayap ayam sikit.

Nota ilhamdapur : setiap kali nak masak daging baru sentiasa tambah minyak sikit lagi agar kuali tidak hangus, bila dah siap masak, tutup daging dengan aluminium foil sementara tunggu masak daging yang seterusnya agar daging yang sudah masak tidak kering.

kat sni banyk restoran yg ada menu grill2 ni..selalu jgk duk mkn cuma versi arab la, nk order mkn dgn nsi putih pon bleh cuma xde sambal belacan la..

msa beli kambing ni memang amik smua bahagian tulang rusuk sbb nk panggang..

1 comment:

  1. Ya allah Maz..kenapa la menggiurkan kambing tu ha..sedapnyaaaa

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...