Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Sunday, December 11, 2011

Udang Kalahari

Assalamualaikum..dah npak gaya mcm dpur ni akan kmbli xbrasap lgii..hehee..rsanya mgkin lepas ni kita jrang update..ada kmitmen lain yg kna diutamakan..tpi klu ada msa mngizinkan insyaallah akan cuba mncul skli skala..udg ni main msak je..tpi wlalaa enaknyaa..sedappp..nama tu sesedap rasa letak mcm tu..sbb udg ni digreng kering..jdi kasi nama kalahari je lah..tkpe la yee..asalkan bernama..kita jgk nk ucpakan mksih pda kwn2 dan pngunjung yg sdi singah dpur yg xsbrapa ni..mohon maaf andai ada salah dan silap dimana-mana..

Udang Kalahari by ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

  • 10-15 ekor udang saiz sederhana besar - dibelah belakang dan toskan, tabur sedikit garam (sikit je ye)
  • 1/2 labu bawang besar - didadu kecil
  • 1 ulas bawang putih - dicincang halus
  • 1 tangkai daun kari
  • 5-6 biji cili burung merah dan hijau (kalau suke pedas, letak lebih) - dipotong kecil
  • 1 -2 sudu besar sos cili thai @ apa-apa sos pencicah sepertinya
  • 2-3 sudu besar air (jika perlu)
  • 1/2 sudu besar air asam jawa
  • secubit gula - jika perlu
  • tepung jagung secukupnya (dalam 2-3 sudu besar) digaul dengan sedikit serbuk pati ayam sebagai perisa
  • sedikit daun bawang - dipotong panjang
  • minyak masak secukupnya

Cara

1. Dalam kuali, panaskan minyak dan masukkan udang, balik-balikkan dan goreng sehingga masak. Buat sampai habis. Angkat dan toskan.

2. Dengan kuali yang sama, keluarkan minyak dan tinggalkan dalam 2-3 sudu besar, biar panas. Kemudian masukkan tepung jagung dan kacau cepat-cepat, masukkan udang dan kacau biar sebati dengan tepung. Angkat dan ketepikan.

3. Dengan kuali yang sama, panaskan sedikit minyak . Masukkan bawang besar, bawang putih dan daun kari. Kacau sehingga bawang layu. Kemudian masukkan sos cili thai, air asam jawa. Kacau sebati (jika perlu masukkan sedikit air). Masukkan udang dan daun bawang, balikkan sekata dan perasakan secukup rasa dengan secubit gula (jika perlu). Siap.

nk msak stail lain skit nati anak2 xmknn..sbb tu mnu kat dpur ni sama je..

7 comments:

  1. salam maz...udang mmg best..masak la apa jer mmg kena dgn dia kan...nmpak udg ni pun menyelerakan...

    ReplyDelete
  2. Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaazzzzzzz...muaaahh muaaaaahhh....ceeeeh bau udang laaaa...x hilang2 ke..ni mst x basuh molot...bawak tdo...hehehhehee

    ReplyDelete
  3. waduh maazz cayaaaaangg..x tahan woo nengok udangnyer..tembam2 gitew..huhuu! sure dh licin ek..kempunan akak..adoyaai!!

    ReplyDelete
  4. Salam sayang dr kak su buat Maz n anak2..smoga diberkati Allah swt selalu.

    Wahh.. semakin tercabar selera kak su bila masuk dapur Maz.. dah la ayik menanggung rindu sbab lama pintunya bertutup -rupa2nya tuan rumah balik kepangkuan abe dia d Bahrain :)

    ReplyDelete
  5. maz~my friends..
    kat sni memang tgh musim udggg..pnuh pti tu nga udg..kita pntang tgk udgg..msti gigil2 tngan nk bli..msk senang2 jee..tpi sedappp tuu..licin smpai ke pngann..hehee..tq for droping..

    ReplyDelete
  6. memang menyelerakan... Memang kena buat gak ni... thanks for the wonderful recipe.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...