Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Tuesday, December 1, 2015

Homemade Pandan Kaya

Assalamualaikum w.b.t..'Subhaanallah wabihamdihi subhaanallah hil'azim' (Maha Suci Allah dengan segala puji bagiNya, Maha Suci Allah yang Maha Agung), 2 kalimah yg ringan dilidah, berat ditimbangan Mizan..pestime rsanya homemade kaya ni, terjadinya kaya ni sbb nk mkn dgn cakoi tu la..selalunya duk mkn kaya botol je, sampai hangkut bawa sni berbotol2 jgk la kaya kipas udang..tu pun rsa sedap dh, rupenya yg kacau sdrik ni lgiiiii la teramat sedapnya..harum semerbak dgn bau wangi daun pandan yg dikisar dan santan segar, respi maz amik dri blog resepidaria..jazakillahukhairan atas respi yg dikongsi bersama, resipi asalnya dari blog nasilemaklover..Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan maaf atas khilaf yg ada..

2 hri berturut2 buat kaya ni..yg buat versi cair skit tu hbis layan dgn cakoi tu la, pastu yg betul kaya ni sapu kat roti..

HOMEMADE PANDAN KAYA by http://ilhamdapur.blogspot.com
Sumber Resipi : resepidaria
Bahan-bahan
  • 3 biji telur L
  • 250gm gula caster (220g gula pasir)
  • 350ml santan (200ml santan kotak+150ml air) - maz guna 250 ml santan segar + 100ml air pandan 
  • 8 helai daun pandan
  • 1 sudu kecil tepung kastard - ni maz tambah
  • secubit garam - maz tambah
Cara

1. Kisar daun pandan dengan sedikit air dan tapis ambil 150ml pati pandan, sebatikan dengan santan.
2. Satukan dengan telur, gula dan tepung kastard jika guna dalam bekas tahan panas, periuk dan kacau biar sebati dengan handwhisk.
3. Dalam kuali masukkan air secukupnya (kaedah steambath), letakkan periuk kaya tadi dan masak dengan api sederhana sambil dikacau sekali sekala, boleh refer cara bergambar kat link blog resepidaria tu ye.

Nota ilhamdapur : untuk buat kaya cair yang maz makan dengan cakoi tu, masak bila tengok kaya tu dah nak pekat sikit, padamkan api, kalau nak makan dengan roti terus je masak sampai pekat.

memang puas hati la buat kaya sdrik ni, pasni ruang utk botol kaya dlm bagasi bleh isi menda lain la plok deh..nak buat pun mudah je..

4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...