Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Thursday, June 28, 2012

Popia Nestum...Sekejap Je Licin..Sedapp..

Assalamualaikum..wpun npak ringkas je..tpi sedapp sngat..skejap je licinn 1 bekas nii..nk buat pun teramat la senangnya..gunting2 je..cuma perlukan kesabaran skit jee utk leraikan kulit popia tu..buat smbil tgk tv pun bleh..pastu msuk dlm kuali..balik-balik dah bleh angkat..sbnranya ni dh kli ke 3 buat popia nestum ni..cuma bru brksempatan nk tepek kat sni..sbb tu la pic kli ni pun berbeza2..hehee..popia nestum ni dapat dri dan versi ummi Rayyan..adik ipar maz..mkn kat rmah dia la sblum ni..pstu blik rmah buat sdri la plak..mksih Ana jamu Kak Long dgn snak Rayyan ni..

memang xnak stop mengunyah..lemak manis..tngok2 dah kosong balang tu..smjak dua mnjak ni dlm peti tu ada je kulit popia yg dh siap dilerai dlm tware..senang bila nk mkn goreng je..klu ada tetamu mengejut pun bleh je sdiakan snak yg ringkas ni..

Popia Nestum by ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

  • 1 peket kulit popia - letak kat luar dulu sekejap biar lembut senang nak leraikan
  • nestum keluarga secukupnya
  • gula halus secukupnya
  • susu tepung secukupnya
  • sedikit garam
  • minyak untuk mengoreng

Cara

1. Kisar halus 4 cawan nestum keluarga, masukkan dalam bekas besar. Kemudian campurkan dengan 8-10 sudu besar gula, 4 sudu besar susu tepung (maz guna nespray cergas) dan sedikit garam. Kacau sebati dan rasa agak cukup manis dan lemak sedikit garam. Boleh tambah gula jika kurang manis. Ketepikan.

2. Potong memanjang kulit popia dalam anggaran 1 inci, kemudian gunting kepada saiz kecik-kecik seperti dalam gambar atau ikut citarasa. Kemudian leraikan/buka satu-satu dan masukkan dalam bekas. Bila goreng kulit popia tidak akan melekat.

3. Panaskan minyak dalam kuali (seperti nak goreng pisang), kemudian masukkan 1-2 gengam kulit popia yang telah siap dilerai tadi sambil dikacau balik selalu agar masak sekata dan tidak melekat.

4. Goreng sehingga kekuningan dan sedikit perang dengan api sederhana. Angkat dan toskan, kemudian masukkan dalam nestum yang telah siap digaul tadi. Dengan mengunakan sudu kacau balikkan agar kulit popia sebati dan bersalut dengan nestum. Bancuhan nestum ni kalau lebih boleh la disimpan atau kurang boleh ditambah lagi (maz tak sukat sebenarnya, main agak-agak gitu je).

5. Masukkan dalam bekas yang sesuai dan boleh la dinikmati. Siap..

6. Kalau tak habis digoreng boleh simpan dalam bekas kedap udara dan simpan dalam peti.

tgk gmbar n3 ni pun rsa nk mknn lgii..pasni nk smbung greng lgi yg dah siap lerai dlm pti tu..kwn2 jamu mata la dlu ye..klu ada yg brkenan nti bleh la ke kdai cri kulit popia..popia nestum dah msuk list utk kuih raya thun ni..sukaa..sdappp..xmuakk..

21 comments:

  1. best kunyah2 sampai tengok tv, kan..

    ReplyDelete
  2. akk bab nk menggulung popia tu yg malas, tp kalau bab mkn rajin la pulok, heran kan....hhahahaahaaha

    ReplyDelete
  3. maaazzzzz..alahai rindunye kt dier!! bak akak semangkuk popia nestum tuh.. i loiiike!!

    ReplyDelete
  4. byk kali dh tengok kwn2 buat popia nestum.. tp biasa nampak kwn2 gulung2 dulu kulit popia ni.. cara kak maz ni lagi senang ye...

    ReplyDelete
  5. Maaaaaaaaaazzzzz...(*jerit lg panjang dr Doc Ina..hehe), simpan kat akak sikit eh...Sabtu ni InsyaAllah, akak pergi jumpa Najiha, leh gi Sek.7 x..? Dpt jumpa sekejap pun jadi lah kaann....bawak sekali popia nestum dgn ramkin2 tu sekali eh...haha

    ReplyDelete
  6. popiah nestum ni mmg sedap...pernah buat dulu masa zaman belum ada blog lg sekitar tahun 2006...tapi sampai la ni belum masa nak mengulang membuatnya...nantila ada masa terluang boleh gulung & gunting kulit popiah tu...

    ReplyDelete
  7. salam maz..nampakk sedapnya..time2 raya mgunyah depan tv..mmg best:)

    ReplyDelete
  8. alamak bestnya ngunyap popia tu..penah gak buat dulu masa bulan poser...dapat gulung 10 keping dah berenti..lenguh...muahahaha

    ReplyDelete
  9. Assalam maz,
    tak perasan yang maz dah update a few entries rupanya..akak terlepas pandang ler..sihat ke tu?..
    popia nestum sedap ni buat kunyah2 depan tv..rajin betul maz mengerjakan nya..dah licin rupanya ingat nak minta sebalang tadi..heheh

    ReplyDelete
  10. Salam Maz

    alahaiii...bukan Maz sirang jer yg rasa nak makan bila tegk popia nestium nih..Yat pong lagi bertahan ni..3 jam lagi baru leh mamam arr!! cemil2 cam nih, memang syok kalo kunyah2 sambil tgk tv..hopefully I can cari the nestum & make some la Maz..kalo tak..terpaksa la makan nestum vogel :)

    ReplyDelete
  11. mmg tiap2 kali raya, popia nestum ni mmg kuih wajib buat ^^ ramai2 duk menggulung dan menggunting depan tibi ^^

    ReplyDelete
  12. Maz dear....

    Haaaaaaaaaaa......ni pun peberet Ayu.....be it with nestum or only sugar....kejap je balun...yum yum yum dah yilek!

    ReplyDelete
  13. Salam kak maz....serius mmg penggsannnn >______<

    ReplyDelete
  14. as-salam
    menarik popia nestum ni..1st time dgr popia nestum..

    ReplyDelete
  15. wahh kak mas..best la cara ni tapi nak kena pastikan le pulak dia tak lekat ye..kalau nak senang p beli la..ye dak...hehhehe..saya ni tak pernah buat popia ni kak sebab malas nak gulung..itu dulu..ni ada versi gunting ni kita tengok saya rajin ke tak..hahahhaha

    ReplyDelete
  16. Asslm kak... salam kenal dan salam ziarah...sedapnye...mestikrupkrapkrup krap ngn lemak manis tuuu...pastu bau wangi nestum lagi... hmmm...

    ReplyDelete
  17. salam maz..saya just singgah blog maz..nampak resepi ni terus pi cari kulit popiah. mlm tadi menggoreng sakan...dapat satu balang tinggi penuh... anak2 suka..berkhasiat jugak utk diorang sbb ada nestum dgn susu...

    ReplyDelete
  18. Assalam kak Maz cyng...sedapnya kalau dapat mengunyah ni kak...:)

    ReplyDelete
  19. maz~dear friends..
    mksih daun keladi atas knjungan dan komen kwn2 semua utk popia nestum yg maz dh jatuh cintan ni..sedappp..nk buat pun xsusah...maz amat menghrgainya...

    ReplyDelete
  20. ni tak yah bentukka langsung yek? :-)

    ReplyDelete