Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Sunday, May 18, 2014

Gulai Kuning Udang & Kacang Panjang

Assalamualaikum w.b.t...La haulawala kuwwata illa billah...brtemu skli lgi...semoga sihat dan sntiasa dlm rahmatNya...wlu apa pun ketetapanNya...yakinlah itu adalah yg terbaik bgi setiap hambaNya...sesungguhnya kita tidak mengetahui apa2 yg ada dihadapan kita...pgi ni update lauk la plak...mcm yg lain jgk...udang ni pun dh sbln lebih jgk dlm folder...rsanya kat blog ni klu lauk yg jnis brkuah tu asik msak kuning je kan...atau pun kari...xde yg mencabar skit...ditmbah plak tukang mask ni pun xbrapa rjin mna...asik duk pusing yg sma je...huhuu...ok la semoga jumpa lagi...Insyaa Allah dan mohon maaf atas segala kekurangan yg ada...

Gulai Kuning Udang & Kacang Panjang by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

  • 6-8 ekor udang saiz besar @ apa saiz
  • 2 cawan santan
  • 2-3 ulas bawang merah *
  • 1 inci lengkuas *
  • 1 inci kunyit hidup *
  • 2-3 biji cili padi *
  • 1 keping asam keping
  • 5-6 batang kacang panjang
  • 1 biji cili merah - potong serong
  • garam dan gula secukup rasa
Cara

1. Tumbuk lumat bahan *.
 
2. Dalam periuk satukan semua bahan kecuali 3 bahan terakhir. Masak dengan api sederhana sambil dikacau selalu sehingga mendidih. Kemudian masukkan bahan perasa, kacang panjang, udang dan cili merah.
 
3. Masak sehingga udang masak (dalam 5-6 minit) dan perasakan secukup rasa. Siap

pasangannya sambal tempoyak dan ulaman...bleh hbis nsi spingan...ni antara lauk kegemaran aiman...klu lama xmsak...dia sdri akan tnya knapa xmsak lauk ni...

6 comments:

  1. Replies
    1. pabret anak2 adda...klu mask pelik2 nti xmkn plak...

      Delete
  2. sy suka sgt masak lemak udang mcm ni.. tapi letak cili padi byk... masakan Maz ni mesti kurang pedas utk Aiman kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sma la SK...kita pun suka klu gulai2 kuning ni...a ah xleh letak bnyk cili kat umah ni smua xmkn pedas...nti asik duk mngis je...

      Delete
  3. Salam kak maz.. kalu dh ganu ngan kelate tuh, memang lauk gulai kuning ni yg paling kerap duk ulang.. hihi.. yg penting sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam...oo tganu pun sma jgk ke Tun...kmaz memang suka gulai2 kning ni...tu yg asik duk ulang yg ni je...

      Delete