Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, May 26, 2014

Sushi

Assalamualaikum w.b.t...Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah...bertemu skli lgi...klu boleh nk update hri2 nk hbiskan gambar yg berderet2 dlm folder tu...tpi apa nk buat xde kelapangan dan keadaan yg mengizinkan...sushi ni pun dah lama...smpai 2-3x dh buat sbb suami dgn aiman suka...maz boleh mkn yg crab stik je...salmon mentah tekak ni xleh terima...tpi suami nga aiman bleh hbis 5-7 ketol sorang...akhir kata smoga jumpa lgi...Insyaa Allah dan mohon maaf atas segala kekurangan yg ada...
 
Bahan-bahan
 
  • 1 cawan beras wangi/beras sushi
  • 2-3 sudu besar cuka epal/cidar apple+1 sudu kecil gula
  • kulit sushi/seaweed sheets secukupnya
  • ikan salmon segar - hiris nipis
  • crab stik @ apa saja ikut citarasa
Cara
 
1. Masak nasi seprti biasa ikut sukatan beras masing-masing. Bila nasi dah masak masukkan cuka yang telah dibancuh dengan gula tadi dan gaul dengan garfu biar sebati.
 
2. Ambil sehelai kulit sushi, ratakan 2-3 sudu besar nasi dibahagian hujung kulit, letak crab stik diatas nasi dan gulung biar kemas. Kemudian potong saiz 2 inci.
 
3. Untuk sushi salmon. Ambil sejemput nasi dan kepal biar kemas dan buat bentuk bujur. Kemudian letakkan 1 hiris ikan salmon dan lilit dengan kulit sushi seperti dalam gambar tu.
 
4. Boleh dihidang dengan wasbi dan halia muda jeruk/pickle ginger atau jepun panggil gari.

sushi kat sni agak mahal jgk...6 ketol yg isi timun je dekat 2 dinar/rm18...klu yg ada salmon lgi la...jdi klu buat sdri ni lgi jimat dan puas mkn... 

2 comments:

  1. Salam kak maz.. nyum!! tun ngan hubby mmg hantu sushi.. tp tun pon xleh makan raw salmon tu.. mmg kt umah selalu ada stok beras sushi ngan seaweed.

    ReplyDelete
  2. Wsalam...tekak melayu la kita ni tun...memang xlalu la ikan mentah tu kan...tpi tu la anak nga suami kmaz bleh plak...mgkin sbb cicah wasabi bnyk n mkn nga pickle...tu yg xrsa ikan raw tu...

    ReplyDelete