Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Saturday, July 10, 2010

Roasted Chicken with Brown Sos

Assalamualaikum...npaknya kita pun tgk kurang vtmin R utk mengupdate blog...mood mls je yg lebih skrang ni..ditmbah plak dgn mls nk masak2..klu lauk2 memang kita xmsk sbb kita xamik nsi...sbb tu kurang sngat mnu lauk2 kat dpur kita ni..klu ada msk lauk tu pun time Ma atau adik2 kita dtg umah je...anak2 plak lauknya asik ayam atau dging msk kicap jee!! ikan2 ni smuanya xmkn...ok la ayam tu pda asalnya niat nk digreng knyit je..pastu tiba2 brtukar jdi mnu westen plak...cara pnyediaan ayam dan sos tu kita main buat simple2 je..kesnya mls nk on lappy cri rspi..jdi main hentam je la labuuu!! tpi ada la skit2 kita brpndukan pda apa yg kita tgk chef2 mat salleh duk msak kat Fatafeat channel msa kat bahrain dlu2...tak kisah la..janji bleh diterima anak tekak ni..hehe..nma tu pun kita main buh je..mksih pada yg sdi sngah dpur kita ni..mohon maap jgk pda kwn2 yg kita blum bksempatan buat knjungan bls lgi...kat bwah ni rspi cincai2 je..

Sumber Resipi : Ilham Dapur
Bahan-bahan (tiada sukatan tepat)

  • 2 ketul ayam - lumurkan keseluruhan ayam dengan sedikit butter, sedikit kicap pekat, sos tiram, 1 ulas bawang putih, 1/2 inci halia (tumbuk lumat), sedikit lada hitam yang ditumbuk kasar dan sedkit herba campur (yg dalam botol utk msk westen tu)
  • 1 biji ubi kentang - dipotong saiz sederhana dan direbus sehingga empuk. Toskan dan digaul dengan sedikit mayonis, 2 sudu besar susu segar dan sedikit herb campur

Cara-cara

1. Panaskan non stick pan dan letak 1 sudu besar butter. Ambil ayam yang telah siap dilumur tadi dan masak/goreng sekejap selama 2 minit dikedua-dua belah sehingga keperangan. dengan api sederhana. Angkat dan letak ayam tadi dalam loyang (tujuannya agar warna ayam nampak cantik)

2. Kemudian boleh lah dimasukkan dalam oven yang telah dipanaskan dengan suhu 200C. Bakar sehingga ayam masak sekitar 35-40 minit.

3. Kuali yang digunakan untuk goreng ayam tadi jangan dicuci. Dengan menggunakan kuali yang sama, masukkan 1 sudu besar lagi butter, kemudian masukkan 1 ulas bawang putih yang dicincang halus. Masak sekejap sehingga bawang putih layu. Kemudian masukkan 1/2 cawan whipping cream. Kacau sebati sehingga sos sedikit pekat. Perasakan dengan sedikit garam jika perlu.

4. Keluarkan ayam dari oven dan boleh lah dihidang dengan potato salad dan brown sos tadi. Siappp...

5 comments:

  1. sedapnya ayam tu kak maz, terliur mas...ada lagi ke...dah tunggu depan pintu ni..

    ReplyDelete
  2. Kak Mas, jumpa dah blog akak. Nanti saya datang akak masa sedap2 ye.

    ReplyDelete
  3. salam maz

    walaupun begitu cara hidangan dah nampak amat terliuqq..hehe..macam kat hotel jer gayenyee..hikhik.. leh buka restoreenn nii

    ReplyDelete
  4. salam maz...terliur sungguh leen tengok ayam tu..

    ReplyDelete
  5. akak, ira tengah cr resipi grilled chicken..samer ek dengan roasted nih?

    n lagi satu cmne nak wat kentang tu ye kak? ira nak try wat. tapi kan, xtau ape kuah warna putih2 tu. just mayonis je ke? atau ada campuran lain?

    nway, thanks sgt2222 kat akak sbb listkan ira dalam bloglist akak. ira terharu. hiiii~rasa cam nak melompat2 suke!. hihihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...