Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, December 7, 2011

Roti Jala

Assalamualikum..sbnarnya kerap jgk la duk mnjala ni..tpi kdang2 tu mlsnya nk snap..ni pun yg buat kli ke 3 dh smjak dtg ni..msa dpur ni sunyi sepi sblum ni pun asik mnjala je..anak2 suke la sngat mkn rti jala..klu buat tiap2 mngu pun tkpe..klu tnya nk mkn apaa..msti asik sbut rti jalaa..ni pun smpai 2 aduan buat..yg jala memula hbis 2 bradik wak bkpes..pastu jala plak ptgnya utuk suami buat berbuka hri isnin lepas..msih duk gna rspi sprti yg duk buat sblum2 ni..bleh tgk kat sini..rspi Tulip myresipi..sini pun ada jgk..

msih lgi mnjala gna btol sos yg memula tu la..botol sos tu memang duk bwa stiap kli mai sni..btol tu pun nk mkn angin jgkk..hehee..

layan nga kari kmben..kmben lgiikk!! kat sni memang kita xbli dging..bli kmben jee..sdpp dging kmben lgi..

Roti Jala by ilhamdapur.blogspot.com
Resipi : Tulip myresipi
Bahan-bahan ( 4 org )

  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 cawan air
  • 5 sb susu tepung - maz guna susu segar
  • 1 biji telur - xletak, dah slalu buat tanpa tlur
  • beberapa titik pewarna kuning - maz buat warna hijau
  • 1 st garam - maz buh 1/4 sdu kcik je

Cara-cara

1.Masukkan semua bahan dalam blender. Blend hingga semua sebati.

2.Perap dalam 1/2 jam. Sediakan kuali & acuan roti jala untuk menjala di atas kuali leper. (maz tak perap, terus je jala).

3.Jala dengan api perlahan lebih kurang seminit. Boleh dimakan dengan kari ayam.

ada yg lum srpan lgi ke tuu..sila la yee..jgn malu2..kmben dh trgolek2 atas tuu..

14 comments:

  1. Assalamualaikum Maz,

    Kak nur cop dulu roti jala nie...takut habis...hehe...dh lama nie tk menjala...maz buat kak nur lapar pagi begini...aduh..

    ReplyDelete
  2. wah dah sampai bahrin botol mata 3 tu je...hehehe..saya kat sini pun tak beli2 jugak lagi..tak tau la bila nak beli...buat roti jala pun boleh kira setahun berapa kali..kekeke

    ReplyDelete
  3. As'salam Maz

    lama betul k.ct tak singgah kesini. Mejala pun lama juga tak buat. kemas dan cantik roti jala ni.

    ReplyDelete
  4. Maz,

    sedapnyer ada kari kamben.akak suka kari tu lagi2 makan ngan roti jala gitu.
    eee sama akak pun tak letak telur kalau buat roti jala nih

    ReplyDelete
  5. Yuhhuuuuu...maazzz, muaahhh, muaaahh....bak mai roti jala 5 ketuiii, kari lebih okiiiesss? :))

    ReplyDelete
  6. cantik je jala kak maz nih.. tp kalau pekena kamben kompon seminggu tun x bangun. hehe

    ReplyDelete
  7. maz~kak nur..
    wsalam kakkkk..utk kakk..nti kita buat clor pink nkk..yg tu dh pniss kak..anak2 suke sngat rti jala ni..asik sruh mummynya mnjala je..

    maz~Q..
    kmaz xguna btol 3 mata tu Q..kmaz guan btol sos msia yg biasa tu je..yg 1 lobang tu..ada kat n3 sblum ni..tkpe nti bleh la p cri yg 3 lobang ke..2 ke..xkisah la kan..asalkan senang nk buat keje..

    maz~kak CT..
    wsalam kakk..kita pun bru smbung msuk dpur ni kak..lama jgk la kuncinya..umah kita memang slalu duk mnjala ni..anak2 suka sngat..jala gna btol sos yg 1 lubang tu je kak..

    maz~kak asma..
    memang xde beza kan kak msuk tlur atau tnpa tlur..kita pun dh slalu buat xbuh pun tlurnya..memang sdpp sngat kak kna nga kari kmben tu..

    maz~kak ummi..
    rti jala nga kari2 smua dh lama licin tu kakk..tkpe2 sian kak mai jauh2 kan..tngu kita msk sat ye..muahh..

    maz~tun..
    kmaz guna btol sos msia yg 1 lubang tu je tun..bleh la mnjala skit2..tun xbleh kmbin ye..ramai jgk yg xthn dgn mmbeekkk ni kan..tpi sni kmben biri2 australia..bkn kmben kmpung pak janggut tuu..kmben kmpung tu memang bau kuat kan..

    ReplyDelete
  8. Kak Maz,sy dulu b4 beli botol serampang 3 tuh,mmg guna yg acuan besa n ttp lubang yg 2lagi ngan tpng jer,haha..Nmpk kmas sungguh akak menjala,kari tuh pon nmpk sedap kak..

    ReplyDelete
  9. sedapnyer roti jala mkn dgn kari kambing....kenyang sampai ke mlm....mintak 50 seng buleeeee...?...hihihihih

    ReplyDelete
  10. Maz kita dah lama tak menjala ,suka tengok jalaan maz kemas aje

    ReplyDelete
  11. perghh mantopla colour dan hasil jala akak ni....sayang nk mkn la...tapi kalau ada dpn mata ngap juga...hehe

    ReplyDelete
  12. Hi Kak Maz...hru dearie???

    Cantik sekali roti jala akak tu...mintakkkk! ;)

    ReplyDelete
  13. maz~sugar n spice..
    memang sdpp sbb kari kmben..kita suke kmben kat snii..50 sen je ke..ckup ke tuu..mksih ye sdi sngah dpur kita yg xsbrapa ni..

    maz~zaliedana..
    kmaz xguna btol 3 mata tu za..kmaz guna btol sos yg 1 lobang tu jee..yg mamak duk buh sos tu..tkpe la za..asalkan bleh mnjala..kretip la tu namanya..

    maz~chik mimi..
    kita kerap jgk la duk mjala ni chik mi..anak2 suka..jala guna btol sos 1 lobang tu..kita suka guna btol tu..rasa lgi senang mnjala ni..

    maz~nieza..
    zaa..yg pnting time mkn tu melotup..melotupp perutt..kenyangg..hehee..

    maz~love..
    hai dearrr..tq for droping..long time xtgk love..kmaz pun bru je buka blik dpur ni..lama jgk kmaz ilang..hehee..

    ReplyDelete
  14. Maz

    u all kalo tayang roti jala musti sumer cantik2 & kemas..suka I tgk..my tebaran jala still belum up to standard arr..harus I praktis lagi pi buat ..ya tak.. :) I try this resepi plak ya..thanks dear

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...