Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Tuesday, December 6, 2011

Steamboat Dari Dapur

Assalamualikum..cuaca sjuk2 ni memang sdp klu dpt hirup sup pnas2 kan..sbnarnya stmboat ni dh lama sngat2 buatnya..asik tunda je n3 ni..pic ni pun yg buat kli ke 2 dh..yg pstime buat msa bru smpai aritu xsnap pun..xsbar nk ngap dlu..hehee..

ni pun yg akan mnyelam lam priuk mndidih tu..

klu dh mkn steamboat kat umah tu..hbis smua kaki tngan ketamm dimamah..

Steamboat by ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

  • 2 batang serai - dibelah kecik
  • 2 inci lengkuas - hiris nipis
  • 1 sudu besar tomyam pes - maz guna mcm yg dlm gambar kat bawah
  • 1 sudu besar red cili paste - maz guna mcm yg dlm gambar kat bawah
  • 2 cawan santan
  • 6 helai daun limau purut
  • 4-5 cawan air
  • 1 biji limau nipis - amik jusnya
  • sedikit daun ketumbar - penyedap kuah tomyam
  • garam, gula dan aji secukup rasa
  • 2 sudu besar minyak untuk menumis
  • makanan lauk, sayuran atau apa saja yang menjadi pilihan - maz guna ikan tenggiri, udang, ketam dan sedikit sayur
Cara

1. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan 2 jenis tomyam pes, serai dan lengkuas. Kacau sebati dalam 2-3 minit. Kemudian masukkan santan dan air. Masak sehingga mendidih. Masukkan daun limau, jus limau dan perasakan secukup rasa. Akhir sekali masukkan sedikit daun ketumbar.

2. Sediakan periuk steamboat dan masukkan kuah tomyam yang dah siap tadi. Panaskan ikut arah periuk masing-masing. Masukkan makanan lauk atau apa saja yang menjadi pilihan serta sedikit daun ketumbar. Masak seketika sehingga makanan yang dimasak sedia untuk dinikmati.

ni tmyam paste yg kita gna utk buat kuah steamboat tu..dh biasa buat rspi ni klu buat tmyam..msuk sntan sikit..memanggg sdppp..sblum2 ni pun dh buat..ada kat label udg..cuma ni guna 2 jnis paste..

kita daun ketumbar msti ada klu buat tomyam..bru sedapp..jom layan stmboat kat umah plak..selam je bnyk2 lam priuk tu..hehee..

10 comments:

  1. Assalamualaikum Maz,
    menyelerakan sungguh steamboat tu.rajin sungguh maz,masih di Baharin ke hehehe mesti dah lupa kat akak nie hari tu tak dapat nak masuk blog tapi nie dah boleh,

    ReplyDelete
  2. Mazz oooiii,, kat umah K1 tengah ujan lebat niii.. alaa kalu dpt hirup steamboat panas2 kan bestt,,

    ReplyDelete
  3. slm maz...sejuk gak erk kt sana...sama la, mmg2...pekena steamboat mmg best!!sedapnyer

    ReplyDelete
  4. sini asyik hujan je.. sejuk jugak.. kalu dpt steamboat ni mmg best!

    ReplyDelete
  5. salam maz...bestnya dapt mkn steamboat time sejuk2 ni...bak mai semangkuk...hihihih

    ReplyDelete
  6. Assalam maz, aduhhhhai..sedapnya steamboat..akak suka steamboatttt..nakkkk..nampak ketam !!!..nampak udang!!..adoi doi..doi..

    ReplyDelete
  7. Kak MAZ,ADEIIIIII Terliur sungguh kak oiiii,nmpak ketam n udang tuh tgh berenang..

    ReplyDelete
  8. Maaaaaaaazzzzzzz....amboiii2...2 3 hari x beronline melayan family adik yg Gombak tu dtg Ktn, hehe...komain akak tgk entry ko, semua menggoda...Ni mmg keji habis ni, wat steamboat x hengaaattt kitaa... ^__^

    ReplyDelete
  9. salam maz..hahaha..ummi dh terikut style CMG bercakap(keji)...
    maz..akak baru mlm smlm gi mkn steam boat..tp mkn kt luar bkn dr dapur akak..anak p'puan akak mmg suka sgt mkn ni..fresh npk ikan dan seafood..sedapnye..

    ReplyDelete
  10. maz~kak asma..
    wsalam kak..a ah kak..lama jgk la kita knci dpur ni..ni bru nk pnaskan enjin blik..hehee..kat sni je bleh msk mcm2 kak..bila blik nti asik msk kecappp je..mksih ye kak sdi sngah jnguk kita..

    maz~kak wan..
    ooo msia pun duk ujan ye kakkk..meh kakk kita mratah sma2..nk 3 pyok pun kita bleh buat lgi..sni skrang msin cfod...

    maz~ida..
    sjuk2 dingin gitu..sni xde snow ida..tu la sik nk mkn benda bersup je..memang sdppp..tmbah mkn kat umah kan..hehee..

    maz~tun..
    klu mkn ramai2 lgi meraih kan..kan..tun..sni skrang musim cfod..jdi udg pun bsar2 gedebakk tun..

    maz~liza..
    lgi best za sbb mkn kat umah kan..leh la mamah sgala kaki tngan ketamm tuu..

    maz~kak ayu..
    nti kakkk kita antor udg nga ktam 3kg ye..sni skrang msim cfod..tpi memang sdpp kakk hirup tmyam pnas2 tu..ilang sjukk..hehee..

    maz~zaliedana..
    haaa tu la kmaz sruh dia brenang ramai2..senang nti cduk nga snduk je..pastu apa lgi zaaa..layan xhingat apa dhh..muahhh..memang sdpp kan steamboat2 ni..

    maz~kak ummi..
    ooooooo..ptut la snyap je..rupenya ada tetamuuu..tkpe kak..dia nk sruh kak rehat la tuu..muahhh..alah kakk..msk ikut slera org lam umah ni..tu pun ada jgk yg xmkn..huhuu..tpi steamboat tu memang sdppp..nti nk wak lgii..kita ajak kak skli ye...

    maz~kak zai..
    a ah kakk..kami ni klu kat ym dh biasa la bhasa2 indah mcm tu..hehee..biasa la klu kat msia tu steamboat kna mkn kat kdai la kan..tpi best jgk mkn ramai2...ada org yg kemas sgala klit2 udg nga ketam tu nti..hehee..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...