Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Friday, July 11, 2014

Kuih Lopes

Assalamualaikum w.b.t...Allah hummainnaka afuwwun karimun tuhibbu afwa fa'fu'anni...ertinya..Ya Allah Engkau Maha Pengampun dan Mencintai orang yang meminta ampun, maka ampunilah aku...Ya Allah takdirkanlah yg baik2 utk diri kami dan jgnlah Kau menguji kami dgn apa yg tidak mampu kami lalui, bukakan pintu2 rahmatMu utk kami Ya Allah...amiin...bertemu skli lgi dibulan Ramadhan yg mulia ini...smoga kita semua dpt menjlnkan rukun islam yg ke 3 ini dgn sempurna dan hingga penghujungnya...Insyaa Allah...Salam Ramadhan Kareem buat saudara muslim dan skli lagi trima kasih pada yg sudi singgah dapur yg tidak seberapa ni...akhir kata semoga jumpa lagi...dan mohon maaf atas segala kekurangan yg ada...sebagai renungan bersama pandanglah kekurangan diri sendiri sebelum mencari kelemahan org lain...nescaya hati kita akan bahagia...

kuih lopes ni buat awal bln 5 hritu lgi...msa mood tgh rajin nk menerai kuih2 tradisional skli nga kuih seri muka tu...biasa la peram2 ni kan...tu pun bnyk lgi gmbar2 lama...huhuu...bln puasa ni dh buat 2x kuih ni sbb skli buat 6 bijik je...

Kuih Lopes by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1 cawan beras pulut - cuci bersih dan rendam 20 minit
  • 1/3 cawan santan cair+secubit garam
  • 1/2 sudu kecil air kapur cair
  • 1 helai dain pandan
  • pes pandan/pandan paste atau pewarna hijau secukupnya
  • 1-2 titik pewarna kuning
  • kelapa parut+sedikit garam seckupnya
Cara

1. Didihkan air dalam pengukus, kemudian masukkan semua bahan kecuali kelapa parut dalam loyang dan sebatikan.
2. Kukus dengan api sederhana selama 8-10 minit, kemudian kacau balik sekali sekala dan kukus hingga pulut masak. (kalau nampak pulut masih keras, tambah je 3-4 sudu besar air, balik-balikkan dan kukus lagi dalam 5-7 minit) atau hingga masak.
3. Tekan biar kemas dalam bekas yang sesuai (maz guna dasar ramekin je, lapik dulu dengan plastic wrap agar senang keluarkan lopes nati) dan golek dalam kelapa parut. Buat sampai habis, boleh dapat dalam 6 bijik saiz kecik.
4. Boleh la dihidang dengan air nisan/gula melaka.

Air Gula Melaka
Bahan-bahan
  • 2 ketul gula melaka saiz sederhana kecil
  • 1 1 /2 cawan air
  • 2-3 sudu besar gula pasir
  • 1 helai daun pandan
  • secubit garam
Cara : Masak semua bahan hingga mendidih lama sikit, kemudian sejukkan sebelum dihidang dengan kuih lopes.

kuih pabret aiman...nk buat pun skjap sngat...ni pun buat smbil duk mask utk mkn thghri...jdi ptg bleh hidang kuih ni...kat sni rjin mengukus tu sbb penukus duk depan mata je...klu kat msia dlu malas bnor nk kluar penukus dri gerobak...

6 comments:

  1. Replies
    1. sedapp dan yg penting snang je adda nk buat...kamz duk cri yg mudah2 je...

      Delete
  2. Salam kak maz.. selamat beramal dlm bulan yg mulia ni :) ni salah satu kuih yg tun xpernah try buat lagi.. xtau la nape lemau sgt nk buatnyer.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam...sama jgk buat Tun sklrga...semoga sgala amalan kita diterimaNya...tkpe Tun belum masanya lgi tu...npak je mcm susah...tpi skjap je nk buat kuih ni...kmaz pun duk cri yg mudah2 je nk mask...hehee...

      Delete
  3. Assalam maz
    Paling suka kuih ni, bln puasa je baru dpt mkn kuih nan satu ni airtangan mak
    Feberet, cuma stail mak akak rebus dulu dlm daun pisang + gula merah pekat
    Rinduuuunya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam...air tngan bonda lagi laa sdpp kan...kita buat cara mudah2 je...xreti nk balut...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...