Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, December 15, 2014

Pulut Panggang Lagi & Lagii...Insyaa Allah

Assalamualaikum w.b.t..'Allah humma innaka afuwwun karimun tuhibul afwa fa'fuanni'..bertemu sekli lagi...apa kbar semua...tpi rsanya sekarang ni musim demam deh...saudara mara pun ramai yg tak sihat..batuk...tukang masak ni pun masih ada batuk jgk lagi skit2...kita terima dengan redha dan banykkan berdoa (baca doa pendek kat atas tu) semoga Allah ampunkan dosa-dosa kita...Inysaa Allah...ni pun dah stengah thun dalam folder...tkpe la deh...dapur ni memang gituw la...Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan mohon maaf atas segala kekurangan...

Pulut Panggang by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan (resipi anggaran)
  • 1 1/4 cawan beras pulut - rendam 10 minit
  • 1/3-1/2 cawan santan cair + sedikit garam 
  • 1 helai daun pandan
  • daun pisang yang dilayu secukupnya
 Cara

1. Sediakan pengukus dengan air mendidih.
2. Ratakan pulut dalam pengukus dan masukkan daun pandan, kukus selama 10-15 minit sambil dibalik sekali sekala.
3. Keluarkan pulut kukus tadi, masukkan dalam bekas dan gaul dengan santan (masa ni pulut akan nampak basah dan lembik sikit, takpe sebab nak kukus lagi sekali).
4. Kemudian masukkan semula pulut tadi dalam pengukus dan kukus lagi selama 8-10 minit.
5. Bila pulut dan masak, ratakan segengam pulut atas daun pisang, letakan inti secukupnya dan bungkus biar kemas, kelip hujung dengan stapler. Buat sampai habis.
6. Bakar sekejap sambil dibalik-balik atas dapur gas dengan api kecil atau pemanggang yang sesuai - maz bakar atas stove eletrik.

Inti
  • 2 cawan kelapa parut
  • 3-4 ulas bawang merah*
  • 2-3 batang serai - hiris nipis*
  • 1 senduk kecil cili kisar
  • 1 cawan udang geragau
  • 2 ekor ikan rebus - buang tulang dan hancurkan isinya
  • gula dan garam secukup rasa
 Cara

1. Kisar semua bahan yang bertanda * bersama sedikit air sehingga lumat.
2. Dalam kuali masukkan bahan kisar, bahan-bahan lain serta sedikit air lagi, kecuali ikan rebus dan perasa. Kacau sebati dan masak dengan api perlahan seketika.
3. Kemudian masukkan isi ikan, bahan perasa dan kacau balik sekali sekala. Masak sehingga kering. Siap dan sejukkan dulu.

lama jgk dah stop buat pulut panggang ni...stok daun pisang pun ada tu...klu rjin nti esok lusa bleh buat la kut...inti pun ada skit lgi...

3 comments:

  1. sedap pulut panggang ni...tapi agak jarang jumpa di KK ni...terbayang bayang ke enakkannya....serunding...pulut...aroma di bakar tu....ermmmm...ngences terus.. :)

    ReplyDelete
  2. Sedapnyerrrr... tun pernah buat sekali je.. tak larat nk menunggu inti dia kering

    ReplyDelete
  3. In sya Allah nak cuba resepi ni. Tq fir sharing.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...