Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, December 2, 2015

Banana Pandan Kaya Pizza

Assalamualaikum w.b.t..'Allahumma ajirni minan nar' (Ya Allah pelihara aku dari api neraka), sama2 kita amal baca 7x selepas solat subuh, sebaik saja bagi salam, sunnah Rasulullah saw..sesungguhnya tiada apa yg diharapkan dlm hidup ini selain keampunan dari yg Maha Esa..ingatan utk diri sendiri yg penuh dgn kekurangan, apa kbar semua..skrang ni cuba update menu yg kira masih panas lagi la, gambar yg lelama tu tetap dh lama deh..piza ni pun hasil dri projek pandan kaya yg sedap tu, niatnya nk buat banana kaya yg mcm domino tu..tapi bleh terlupa plak nk berhias snow dgn gula aising, mungkin nk cepat sbb klu sejuk tak sedap plak..pastu rupe pun xsama mcm yg domino, jdi tu yg xbuh nama mcm domino..memang pabret anak2 banana kaya dessert domino tu, ye la manis kan..dpt mkn yg ni pun punya la suka 2 beradik tu, sedapp katanya..rsa dh nk sama mcm domino, Alhamdulillah semua dgn izinNya..Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan maaf atas apa yg tidak sempurna..

ready msuk oven, saja letak cheese lebih sbb nk hbiskan stok..pastu baru letak kaya dan pisang..maz suka buat piza ni sbb mudah sangat, uli je tepung skjap..biar duk stu pastu bleh msuk oven dh..respi doh tu guna mcm piza yg selalu duk buat je..

BANANA PANDAN KAYA PIZZA by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1 1/4cawan allpurpose flour/tepung serba guna @ tepung roti
  • 1/2 cawan air suam @ bergantung pada jenis dan kualiti tepung
  • 1/2 sudu kecil yis kering - mauripan dll
  • 1 sudu kecil gula
  • 1 sudu besar extra virgin minyak zaitun
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 2 biji pisang yang sesuai
  • pandan kaya secukupnya - maz guna kaya homemade
  • mozarella cheese secukupnya
Cara

1. Dalam mangkuk satukan air, yis dan gula, kacau dengan garfu biar larut sikit.
2. Masukkan minyak zaitun, tepung dan garam sambil dikacau dengan garfu buat bulatan jam, kemudian uli dengan tangan selama 5-7 minit biar jadi doh yang lembut.
3. Tutup mangkuk dengan plastik/tuala dapur, perap selama 30-35 minit atau biar naik 1x ganda (maz guna kaedah panaskan oven dengan suhu paling rendah 50 C, pastu letak doh atau bergantung pada oven masing-masing, Insyaa Allah sekejap je doh naik).
4. Keluarkan doh, tumbuk sikit dan canai bentuk bulat nipis, letak atas loyang pizza yang ditabur dengan sedikit tepung,kemudian tabur cheese secukupnya, kaya dan pisang.
6. Bakar selama 15-18 minit dengan oven suhu 200 C yang telah dipanaskan dulu selama 10 minit hingga sedikit perang atau bergantung pada oven masing-masing.

mcm selalu jgk la, buat versi sebiji gedebak gini, ni pun buat utk alas perut 3-4 mlm sudah, mcm biasa la rmah ni nsi tghri je..jdi mlm tu kena godek benda la in la plak, ckup la skdar nk hilang lapar kan..

3 comments:

  1. Replies
    1. Nti Ada buat kaya pandan tu dlu..memang sedapp la..wangi semerbak...pastu bleh la buat projek piza ni plak...mudah je xpyah guna sos apa dh..sedapp..ank2 mesti suka..ala2 pandan dessert domino gitu..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...