Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Tuesday, April 19, 2016

Che Thai (Vietnamese Coconut Milk Fruit Dessert) With Sago

Assalamualaikum w.b.t
'Bismillahillazi la yadhurru ma'asmihi syaiun fil ardi wala fis sama' wa huwa sami'un alim' (Dengan nama Allah yang tidak memberi mudharat akan sesuatu yang dibumi dan yang dilangit selagi bersama dengan Nama-Nya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui), sama2 kita amal baca doa ni 3x pagi dan 3x petang, Sunnah Rasulullah saw..semoga Allah swt protect us, our families and always keep us safe, Ameen.
layan dessert la plak, adik beradik es teller jgk ni..cuma ni guna santan, versi vietnam atau thai..yg maz pernah mkn versi thai kat restoran Jaring dibandar sunway, klu versi thai masuk kelapa muda, nangka dan jgk sengkuang cina kecik2 yg digaul dgn tepung ubi warna merah atau hijau dan direbus..cuma yg vietnam ni selain dri buahan biasanya masuk agar2 atau jelly warna warni, tpi maz letak sagu sbb nak mkn lagi sedapp! memang xckup semangkuk, kat rumah ni klu dessert jenis buah gini memang dpt sambutan..suami pun mkn bertambah2, memang sedap..Inysaa Allah jumpa lagi dan maaf atas kekurangan yg ada..

nak buat pun semudah ABC org kata, cuma kena kacau sagu je la dlu..maz rekmen letak sagu, memang sedap sungguh! kena dgn santan tu..

CHE THAI (VIETNAMESE COCONUT MILK FRUIT DESSERTS) WITH SAGO by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1/2 cawan sagu kecil - cuci, toskan
  • 1 1/2  cawan air @ secukupnya
  • 300ml santan
  • 1/2 cawan gula @ secukupnya
  • 1 helai daun pandan
  • 1/8 sudu kecil garam
  • buah laici, buah koktail, buah kabung - maz guna kabung dalam sirap
  • ketulan ais
Cara

1. Rebus air hingga mendidih, masukkan sagu dan masak hingga sagu kembang sepenuhnya (bertukar jadi warna jernih) sambil dikacau sekali sekala, boleh tambah air jika perlu.
2. Basahkan sikit loyang atau bekas, tuang sagu dan sejukkan sepenuhnya.
3. Satukan santan, gula, daun pandan dan garam, masak sekejap dengan api kecil sambil dikacau selalu, jangan sampai mendidih ye, suaikan manis ikut citarasa.
4. Bila nak hidang, masukkan semua jenis buah, sagu, santan dan sedikit ketulan ais.

Nota ilhamdapur : boleh juga guna buah nangka segar/tin, longan dan nata de coca, sagu tu nak potong dadu pun boleh, maz guna hujung sudu je.

bleh buat sbgai juadah berbuka puasa, sesuai sangat ni sbgai penyejuk tekak..hbis semangkuk bleh kenyang sbb ada sagu dan mcm2 buah..kalau nak letak warna dlm sagu pun bleh..

2 comments:

  1. betul2 Seri, sedap sangat..biasa duk mkn kue sanggupal je..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...