Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, November 23, 2011

Ketam Goreng Kari

Assalamualikum..mokcik ketam ni pun mnu mngu lepas..cra msak ni pun ikut  je apa idea yg dtg dipkiran..asalkan cepat dimsk..cdppp dimknnn..alhamdulillah kna nga slera fmily..licinnn..diksmpatan ni jgk nk ucap mksih bnyk2 pda kwn2 yg msih ingat lgi kat kita dan sdi kmbli memeriahkan ilhamdpur yg xsbrapa ni..utk hri ni cuci mata nga mokcik ketam lam kuali ni la ye..sbnarnya xde pnggannn..hehee..

buh lam pngan trjulur2 plak kluar kaki tngannya tu..so sumbat2 je la lam kuali ni..duk diam2 kat stu...posing seksi2 skit..hehee..

Ketam Goreng Kari by ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan (resipi anggaran)

  •  4 ekor ketam saiz sederhana - cuci dan kerat 2
  • 2 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 1/2 labu bawang besar - dicincang/dadu kecil
  • 1 sudu besar serbuk kari - bancuh dengan sedikit air
  • 1 sudu besar cili kisar/cili boh
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos cili
  • 1/2 sudu kecil kicap manis
  • 2 tangkai daun kari
  • sedikit gula dan serbuk pati ayam/ikan bilis sebagai perisa
  • sedikir air
Cara

1. Ketam digaul dengan sedikit garam kunyit. Kemudian goreng seperti goreng ayam biasa. Goreng sampai habis. Angkat dan ketepikan.

2. Tumbuk lumat bawang merah, bawang putih dan 1 tangkai daun kari.

3. Dalam kuali yang besar panaskan sedikit minyak goreng ketam tadi (dalam 1/4 cawan) dan tumis bawang yang ditumbuk sampai kuning. Kemudian masukkan bawang besar, 1 tangkai lagi daun kari dan masak sehingga bawang layu.

4. Masukkan cili kisar tumis seketika. Kemudian masukkan serbuk kari dan kacau sebati sampai pecah minyak.

5. Masukkan sos tiram, sos cili dan kicap manis. Tumis seketika. Kemudian tambahkan sedikit air (agak-agak la ye, dlm 1/2 cawan ke). Perasakan dengan sedikit gula dan serbuk pati secukup rasa. Suai la apa yang kurang tu ikut citarasa.

6. Akhir sekali masukkan ketam dan balik-balikkan agar sekata. Biarkan seketika dengan api perlahan dan kuah jadi pekat. Boleh juga ditabur dengan sedikit daun ketumbar jika suke. Siap.

Kak Ummi..ni ler ketam yg kita crita tu..lawoo ke kuali ni..muahhh..

8 comments:

  1. Waaaaaaaaaaaaaaaa...Maz, akak tengok xpa lagik...kalau Mat tengok lg la terseksa...sbb dia pantang makan...akak pantang diajak, pantang dijemput jek.. Waaah piyuk lawo..ko xyah tuang2 dah dlm bekas, angkat piyuk je la Maz kalau camni punya lawo...hehhe

    ReplyDelete
  2. Assalam Maz!!..
    wah lamanya akak tak kemari..kemarin ada juga klick tapi tak boleh masuk pulak..kena kunci dari luar.huwahahaha....macaron kat awah u ..cantik betul ya..akak belum berani nak cuba lagi..huhu..kari ketam memang sedap..akak suka kari ketam..selalu masak kari aje ketam ni..hehe welcome back dear..

    ReplyDelete
  3. suka sgt bila kak Maz dah muncul..hehe sedapnya tgk ketam ni kak kalau saya mkn tak nampak nasi dah suka ratah gitu jer:)

    ReplyDelete
  4. Maz.........

    Whot whot....ni peberet ayu n anakanda gak....tang nak siang n akan tu...Ya Allah....bercinta but sedap dap dap nyeeeeee.....:)

    ReplyDelete
  5. segar dari kuali ni .... yg penting mende dlm kuali tu.. best klau dpt ratah2 ketam.. 2 -3 ekor sekali hadap jer..

    ReplyDelete
  6. salam Kenal.Ketam tu memang nampak sedap.

    ReplyDelete
  7. aslmkm. kak..lama tak nampak..sihat ke? sedap tu ketam, tp penat nak garu lps makan..heeh

    ReplyDelete
  8. maz~kak ummi..
    amboiiii apa ni mai jerit2 sblah kuali org ni..hahaaa..haaa memang tu la yg kita buat pun kakkk..angkat trus nga kuali tu atas mja..esk lusa memang ada pyok plak la..saja tu kakk..kasi cik mat mngisss..

    maz~kak ayu..
    alahai ciannnya..memang sblum ni kita knci kakk..bru je buka pntunya tu..hehee..buat kak...cdppp..meh kita seru ye..nti smpai la seru tu..muahhh..ketam msk mcmana pun memang sdp kan..cma adoiii brcinta dpn pngan nasi..sian kat nsi..smpai keras2..hehee..

    maz~nieza..
    ni pun mncul xlama rsanya za..hngat2 tahi ayam je ni..pasni msti ilang lgiikk..heehee..ketam ni mkn sdp kan..nk proses tu yg smpai skit jri2..

    maz~ayu..
    ooo ayu nga hb pminat ketam ye..sni ketam murahh..cuma malas nk layan klu mkn nga nsi..msti nsi yg dlu..huhuu..tpi memang dap..dap..kan..hehee..

    maz~kak zana..
    kakkk..xde pngan bsar sbnarnya..tu yg buh lam kuali..hehee..xkisah la kan..mkn sdrii..

    maz~puan ros..
    salam kenal jgk dri kita..mksih ye kak sdi sngah dpur kita yg xsbrapa ni..kita dh buat knjungan bls tdi..memang sdpp la bgi tekak kita ni..kna nga slera klrga..

    maz~anna..
    wsalam..kak sihat alhmdulillah..tu laa...lama jgk la ilang sblum ni..xthu p mana..hehee..sdpp la bgi tekak kmaz sklrga..rspi pun simple je...tu yg pnting kan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...