Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, November 21, 2011

Macaron

Assalamualikum..ni mcron yg memula kita buat kat sni..buat tu sbb nk bgi suami rasa..buat pun dlm srba kekurangan la org kata..biasa la klu dpur xbrtuan tu kan..hb kita memang xmsk..kbinet pun brdebu2..sbbnya xde org yg duk gna tmpat tu..yg ada stkat pngan nga sdu 5-6 bjik..ye la mai dlu bli2 barang pstu angkut bwa blik smua..mai kli ni ada jgk la yg bli plak skit2..mcron kli ni pun msih lgi gna rspi yg sma..rspi Yani..mskih ye..

lepas buat yg pstime dlu..ada kat SINI..pastu buat lgi plak lepas raya puasa hri tu..saja nk meriahkan balang ckut nga cik mcron yg sedapp dan comel ni..pastu buat lgi dan lgi..sbb bgi org yg xarif bab2 mcron ni dh kira hppy sngat la kluar rupe mcm ni..hehee..so naik srnok la main nga mcron ni..tpi msa tu mood brblog xde..jdi xde la tepak kat sni..

Bahan-bahan (+-24 set,48 keping)

  • 2 biji (80gm) telur putih L size
  • 60gm gula kastor
  • 80gm almond powder
  • 120gm gula aising
  • sedikit esen vanila - maz xletak
  • pewarna - maz guna pewarna jenis air je (ni maz tambah sdri, rspi asal xtulis)
  • inti :- sy guna chocolate filling je.. ;) - maz guna nutella

Cara-cara:

1.Ayak almond powder dengan gula aising.

2.Pukul putih telur dengan gula kastor sehingga berbuih. Masukkan esen vanila pukul lagi sehingga kembang/ bertanduk. ( Bila terbalik mangkuk telur tu tak jatuh..kira oklah tu)
3.Masukkan sikit demi sedikit bhn yg diayak td ke dalam telur putih. Kacau perlahan-lahan macam buat kek.

4.Masukkan adunan yg dah siap ni ke dalam piping bag ( sy guna plastik putih biasa ja.. pehtu gunting bucu dia yg kat bawah tu ;)) . Picit ke atas dulang oven yg dah di alas dengan baking paper. Jarakkan setiap satu lebih kurang 3 cm. Ambik toothpick , pecahkan mana-mana gelembung udara yg terbentuk di permukaan macarons- untuk mengelakkan permukaan macarons jd berlubang bila dibakar)

5.Biarkan permukaan macarons kering atau tak melekat ditangan sebelum dibakar. Lebih kurang 30-40 minit sebelum dibakar. ( Bergantung pada cuaca juga ni. Saya letak bawah kipas bagi dia cepat kering. Sebelum bakar tu, test dulu dengan jari, kalau dah tak melekat tu bolehlah dibakar).

6.Bakar dlm oven pd suhu 150 degree selama 20 minit. ( Rasa mcm x terlebih bakarlah pulak haritu.. nak kena kurangkan suhu ataupun time tu lain kali ). Pastu sejukkan sebelum letak inti.

** utk rujukkan sendiri lain kali:
1.kisar serbuk almond bg lebih halus sebelum diayak.
2.kurangkan suhu atau masa bakar..

lepas buat yg pstime dlu..ada kat SINI..pastu buat lgi plak lepas raya puasa hri tu..saja nk meriahkan balang ckut nga cik mcron yg sedapp dan comel ni..pastu buat lgi dan lgi..sbb mnjadi..so naik srnok la main nga mcron ni..tpi msa tu mood brblog xde..jdi xde la tepak kat sni..

ni kira mcron kli ke 4 la kita cba..pastu esknya buat lgii..wrna pink nga kning plak..sbb ada yg sukee la plak kunyah mcron ni..heee..

1 comment:

  1. cantiknya macaron akak...menarik colour hijau tu:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...