Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, May 6, 2015

Chicken Chowder

Assalamualaikum w.b.t..'Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akhbar'..pestime buat chowder ni...sejenis sup yg bleh buat dipelbagaikan bahannya sepeti isi ketam, daging, jagung, ubi kentang, cendawan dan seumpamanya...xde niat pun nk buat chowder ni...tpi suatu hritu afiq order msa diner kat Cayla Cafe, licin 1 mangkuk dia sorang...sedapp katanya...jdi dri stu la dpt ilham utk buat sdrik plak...kebetulan cendawan pun ada yg lebih buat sayur...maka terjadi la chowder ni...gitu la tabiat tukang masak ni...mesti nk cuba masak sdrik apa yg dimkn kat luar tu klu bleh...wpun buat ikut suka je, licin 1 periuk...sedapp la mommy...sama dh mcm yg kita mkn tu...komen dri 2 beradik tu dan babanya...Alhamdulillah semua dgn izinNya...Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan mohon maaf atas kurangan yg ada...

bleh juga guna isi clam...dah buat pon..ada lam folder tu tnggu Q...

Chicken Chowder by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1 cawan daging ayam cincang
  • 1 1/2 cawan cendawan butang putih segar yang dihiris nipis 
  • 1 labu bawang besar bombay - potong kasar
  • 1 ulas bawang putih - cincang
  • 1/2 cawan whipping cream
  • 1 cawan susu segar
  • 1 1/2 kiub pati ayam @ secukup rasa
  • 1 sudu kecil lada hitam - tumbuk halus sikit
  • 1/2 sudu kecil daun basil kering 
  • 3-4 sudu besar allpurpose flour @ tepung gandum - bancuh dengan sedikit air
  • 2 sudu besar mentega
Cara

1. Dalam periuk masak 1 cawan air, bawang besar dan kiub pati biar mendidih dan bawang sedikit lembut, kemudian masukkan dalam pengisar dan kisar biar lumat.
2. Dengan periuk yang sama panaskan  mentega, masukkan bawang putih dan masak sekejap.
3. Masukkan ayam dan masak biar keluar airnya, masukkan serbuk lada hitam.
4. Masukkan 1 cawan air dan cendawan, masak sekejap biar cendawan sedikit lembut.
5. Kemudian masukkan bahan kisar, susu segar, bancuhan tepung dan basil.
6. Masukkan whipping cream dan sebatikan, perasa secukup rasa dan masak biar pekat sikit dengan api perlahan, boleh tambah sedikit air atau susu jika rasa terlalu pekat.
7. Boleh la dihidang ketika masih panas dengan roti atau biskut krakers.

sedappp mkn yg panas2 tu, dgn pekatnya dan bahan dlmnya pun bnyk...memang bleh kenyang la...maz pun pestime la rsa chowder mlm tu...pasni mungkin xorder dh la kut...kihkihh...buat sdri puas mkn...nk mkn dgn roti pun bleh...

2 comments:

  1. hmmmm lezatnya.... bikin perut keroncongan liatnya..




















    Obat Tumor Herbal

    ReplyDelete
  2. nak tanya, yang resepi 1 labu bawang besar bombay tu satu bahan je ke ataupun tiga bahan yg berbeza?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...