Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, May 4, 2015

Puding Coklat

Assalamualaikum w.b.t..'Allahuma innaka afuwwun karimun tuhibul afwa fa'fuanni'..kerap plak kebelakangan ni duk buat puding...sebenarnya buat ni pun kes nk perabis stok whip cream kotak besar hritu...yg lebih buat filling cream puff...tu yg terciptanya 3-4 jenis puding ni...lama dh la jgk kejadian puding ni...duk pilih buat yg mudah je...tkpe la ye asalkan sedapp dan xmembazir whip cream tu...memang sedapp la puding coklat ni...rsa dan teksturnya mcm eskrim milo yg dlm bekas tu...Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan mohon maaf atas kekurangan yg ada...

ada rsa ala2 eskrim...sedappp...nk buat pun mudah sangat...yg minat dessert gini aiman dgn babanya la...

Puding Coklat by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 100g coklat masakan
  • 1 kuning telur - kocok dengan garfu biar berbuih sikit
  • 2 sudu besar susu segar
  • 1/2 cawan whipping cream Non Diary - yg dah manis tu
  • 2 sudu besar gula kastor - jika perlu
  • 1/2 sudu kecil essen vanilla
  • secubit garam
Cara

1. Putar whipping cream+secubit garam biar kental sikit. 
2. Dalam periuk satukan coklat masakan dan susu segar, masak dengan api perlahan sambil dikacau biar coklat cair, kemudian masukkan gula dan sebatikan, biar sejuk sikit sebelum masuk kuning telur dan vanilla (maz tambah gula sebab tak cukup manis utk puding ni).
3. Masukkan whipping cream dan kacau biar sebati, tuang dalam ramekin atau gelas yang sesuai dan sejukkan dulu selama 3-4 jam sebelum dihidang atau dihias ikut citarasa, maz letak whip cream atasnya tu.

buat pun sikit je...dpt la 3 ramekin ni...bekas ni pun kecik je...dlm gambar je npak mcm besar...Inysaa Allah pasti akan buat lagi...sedappp...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...