Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Tuesday, May 5, 2015

Tomyam Seafood

Assalamualaikum w.b.t..'La ilaha illa annta subhaanaka inni kuntu minaz zolimin'..bertemu skli lagi...layann je la ye menu ulang tayang ni...bleh kata tiap2 minggu buat tomyam...cuma xupdate selalu je...kat sini pun ada yg versi udang saja...lauk mudah dan sedappp...pasangannya telur dadar xleh tinggal la kan...mcm biasa klu buat tomyam mesti masuk santan sikit dan daun ketumbar kena ada...bru ckup syarat gitu...memang sedapp...bleh berpeluh2 la layan dgn nasi putih dan tomyam panas, pastu pedas plak...walaaa...terima kasoh sekali lagi pada yg sudi singgah dapur kecik ni...semoga ada yg dpt dimanafaat bersama...Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan mohon maaf atas kekurangan yg ada...

Tomyam Seafood by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 10 ekor udang saiz sederhana @ apa saiz - belah belakang dan buang urat hitam
  • 4-5 ekor sotong - kerat
  • 2-3 sudu besar pes tomyam (maz guna pes tomyam thai yang dalam botol)
  • 1/2 cawan santan 
  • 2 inci lengkuas - hiris
  • 1-2 batang serai - ketuk
  • 1 batang salery - potong serong
  • 6-8 daun limau purut - koyak sikit
  • 1 biji tomato  -belah 4
  • 1 labu bawang besar - belah 8
  • 1 biji limau nipis - jika perlu
  • 3-4 biji cili padi - ketuk/hiris
  • daun ketumbar secukupnya
  • garam ,gula secukup rasa dan aji jika suka
Cara

1. Dalam periuk masukkan tomyam pes, lengkuas, serai, salery dan air dalam 2-3 cawan atau biar padan dengan bahan sos.
2. Masukkan santan dan masak biar mendidih sambil dikacau sekali sekala hingga salery lembut sikit.
3. Masukkan bawang, daun limau, udang, sotong dan perasa secukup rasa.
4. Masukkan tomato dan jus limau jika perlu dan sedikit daun ketumbar.
5. Masak sekejap sekadar udang dan sotong masak, tabur daun ketumbar dan letak cili pada bila menghidang bersama nasi putih.

kebetulan stun pun ada skit...msuk je la skli...tomyam ni yg buatnya sedapp adalah pes tomyam tu...memang dri dlu guna pes tomyam dri thai...bru kena dgn selera umat kat rumah ni...lgi satu maz xsuka letak sayuran bnyk dlm tomyam ni...nanti xdpt rasa tomyam yg sebenar klu letak mcm2 sayur sebab air dri sayuran tu buat ilang rsa asli tomyam...apa2 pun terpulang la pada citarasa masing-masing kan...

4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...