Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, May 13, 2015

Guacamole (Avocado Dip)

Assalamualaikum w.b.t..'Hasbunallah wa'nik mal wakil'..salah satu menu mexican yg ringkas dan berkhsiat, kejdian hujung bln lepas buat utk kunyah2 belah ptg...kebetulan memang borong avocado bnyk sekali dgn yg buat jus alpukat hritu, jarang putus stoknya, mlm tdi pun beli lgi...semua suka dgn buah ni...hri2 kisar buat jus, mkn gitu pun tekak ni bleh terima...buat dip gini pun laju je semua mkn...boleh pelbagaikan kegunaan avocado ni...sblum ni pun dh kerap sangat n3 guacamole ni, layan dgn nachos atau tortilla chip ni...Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan mohon maaf  atas kekurangan yg ada...

klu nk beli avocado tu, picit2 dulu pilih buah yg lembik sikit..klu keras tu putik, xleh mkn..kena peram bgi msak dlu..tu pun klu buah tu dh ckup tua...

Guacamole (Avocado Dip) by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 2 biji avocado masak
  • 1 ulas bawang putih 
  • 1 sudu besar extra virgin minyak zaitun
  • sedikit daun ketumbar
  • sedikit garam
Cara

1. Tumbuk biar lumat sikit daun ketumbar bersama bawang putih, masukkan isi avocado dan tumbuk nak lumat macam mana, maz suka biar kasar sikit.
2. Masukkan sedikit garam dan minyak zaitun, sebatikan dan sedia untuk dihidang bersama tortilla chip.
3. Buah ni akan bertukar jadi warna hitam jika dah belah, jadi bila nak makan baru buat.

isinya lemak tawar seakan isi kelapa muda gitu...memang bnyk khsiat buah avocado ni, antaranya klu diambil setiap hari bleh turunkan berat badan...Inysaa Allah...

4 comments:

  1. macam berjanji kita maz.. dua2 pos resepi avocado...
    mujur resepi lain2...
    avocado ni memang byk khasiatnya...

    ReplyDelete
  2. Mesti sedap buat kudapan masa tengok tv!..tapi kalau takotkan kolestrol,jom kawal dengan PHYTOCOL ST!

    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/2015/05/phytocol-st-cara-mudah-sekat-kolestrol.html

    ReplyDelete
  3. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...