Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Sunday, November 28, 2010

Asam Pedas Melaka (Kak Jun)

Assalamualaikum..slmat brhjung mnggu buat smua..mnu ulang tyang je ni..dh slalu buat..klu msk asam pedas brtmis mcm ni kita setia nga rspi Kak Jun ni..cdppppp..msak2 asam mcm ni memang pbret suami kita..


Asam Pedas Melaka
Bahan-bahan ( 1 family... )

3 keping ikan tenggiri (ikan lain pun boleh) - maz xthu guna ikan apa kali ni, tak kenal

Bahan kisar:-

  • 3 biji bawang merah
  • 10biji cili kering
  • 1/2 in halia
  • 1 sudu teh jintan manis
  • 1 sudu teh jintan putih
  • 1/4 sudu teh lada hitam
  • 1/2 in kunyit hidup
  • 2 ulas bawang putih

Bahan tumis:-

  • 1/2 bawang besar-hiris
  • 1/4 sudu teh biji sawi
  • 1/4 sudu teh halba
  • 2 tangkai daun kari
  • air asam jawa secukupnya
  • air secukupnya
  • 1 biji tomato-potong2
  • 5 biji kacang bendi - xletak, xde stok
  • 1 serai-diketuk
  • 1/2 bunga kantan atau daun kesum secukupnya
  • minyak masak
  • garam dan gula jika suka

Cara-cara

1.Panaskan minyak, tumis bahan tumis. Masukkan bahan kisar, biar pecah minyak.

2.Masukkan air asam jawa dan air. biar mendidih, masukkan ikan dan bahan2 lain.

3.Masukkan garam dan gula, biar hingga masak. Hidangkan.

3 comments:

  1. sedap2 n cantik2 meh amik award

    ReplyDelete
  2. Maz..

    Apasal masak asam pedas Melaka lak?? Masak la asam pedas Bahrain..

    Ni mesti rindu kak sue bab tu masak msakan melaka kan, kann?? Hehe! Perasannyerr..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...