Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, February 10, 2016

Dalca Ayam

Assalamualaikum w.b.t..'Astaghfirullah robbal baraya, Astaghfirullah minal khotoya' (Ampuni hambamu ya Allah, Tuhan sekalian makhluk, Ampuni hambamu ya Allah dari segala dosa), semoga Allah guide us to the straight path..
bertemu skli lagi, agak lewat jgk bleh duk depan lappy hri ni..klu ada masa nk update tghri tdi, tpi dh kena bertugas amik anak skolah..blik sbuk nk urus anak2 plak, ok la layan dalca ayam yg dh lama benar duk dlm folder ni..mujur lepas buat tu terus tulis resipi kata draf, pastu main masuk je apa sayur yg ada, cicah dgn rori naan pun bleh..sbgai lauk dgn nasi pun ok je, pastu ada plak sambal belacan..jdi dh tu kan..xleh nk celoteh panjang2, nk msuk dpur plak..Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan maaf atas segala yg tidak sempurna..

lama dh maz xbuat kari masuk santan ni, kerap duk buat kari stail india atau pakistan..mungkin sbb dh biasa duk mkn kari2 tu, selera pun bertukar..

DALCA AYAM by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1/2kg ayam - potong saiz sederhana kecil
  • 1/4 cawan kacang kuda rebus - maz guna yang dah rebus dalam botol, lenyek sikit biar separuh hancur
  • 1/2 labu bawang besar *
  • 2 ulas bawang putih *
  • 1/2 inci halia *
  • 1 tangkai daun kari - option
  • 2 sudu besar serbuk kari - bancuh dengan sedikit air
  • 1 sudu kecil serbuk ketumbar
  • 1/2 sudu kecil serbuk jintan manis (cumin)
  • 1 keping asam gelugur
  • 3 cawan santan
  • 1 keping asam gelugur
  • rempah 4 sekawan (1 kayu manis, 3 bunga lawang, 3 buah pelaga, 3 bunga cengkih)
  • sayuran - maz guna apa yg ada dlm peti je (ubi kentang, terung, lobak merah dan cili hijau)
  • garam, gula dan aji jika suka
  • sedikit minyak untuk menumis
Cara

1. Cuci ayam dan toskan, kisar lumat bahan bertanda *
3.Panaskan minyak untuk menumis secukupnya, tumis rempah 4 sekawan dan daun kari sekejap, kemudian masukkan bahan kisar, tumis seketika.
4. Masukkan semua rempah serbuk, serbuk kari dan tumis biar pecah minyak, tambah air 3-4 sudu dan tumis lagi agar rempah masak sepenuhnya.
5. Masukkan ayam, sebatikan dengan bahan rempah dan masak selama 5-6 minit sambil dikacau sekali sekala, tutup periuk biar ayam keluarkan airnya.
6. Masukkan santan, asam keping, kacang kuda, sayuran (kalau sayuran yang cepat lembut masukkan kemudian), asam keping, garam dan gula, masak biar mendidih lama sikit agar isi ayam lembut dan suaikan secukup rasa.

kira menu senang, 1 periuk dh lengkap lauk dgn sayur sekali..mkn pun sedap..biasanya dalca ni menu wajib kat kenduri kahwin la kan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...