Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, September 28, 2016

Pichi Pichi..Kamoteng Kahoy( Filipino Tapioca Dessert )

 Assalamualaikum w.b.t 
'La ḥawla wa laquwwata illa billah' (tiada daya upaya melainkan padaNya jua la tempat berserah), semoga kita sentiasa dlm lindunganNya, Ameen.
kue ni pun kejadian bln 4 lgik! lamanya duk peram pichi-pichi pinoy ni, tukang masak ni memang suka kue ubi kayu kukus gni..kue ni sama je mcm talam lapis ubi kayu yg kat sini, cuma pichi pichi ni lgi mudah sebab 1 warna je..xpyah nk melapis, kat asian store pon ada jual kue ni..tpi maz xpernah beli, yg bleh terbuat kue ni sbb tgk kat kedai tu la..kat sini pon ada yg buat sblum ni, sni ubi kayu ada jual kat mana2, dtg dri india dan sri langka..rupenya org india pon kuat jgk mkn ubi kayu ni, org india kat sni memang ramai dan majoritinya muslim dari Kerala..bkn mamak, tpi memang asal usul mereka dh islam..ok la InysaaAllah semoga jumpa lagi, nk bersiap pergi care4 beli grocery, maaf atas khilaf yg ada..

PICHI PICHI (KAMOTENG KAHOY) by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 300g ubu kayu (timbang yg dah dikupas kulit) - dipotong kecil dan buang uratnya
  • 1/2 cawan air - untuk kisar ubi
  • 50ml santan cair
  • 100g gula
  • secubit garam
  • sedikit pewarna hijau @ warna pilihan
  • kelapa parut secukupnya+garam sikit
Cara

1. Kisar ubi kayu dengan air, kisar tu jangan terlalu lumat sangat, biar kasar-kasar sikit macam pasir halus gituw.
2. Tuang dalam penapis biar air sejat sikit, tak perlu tekan letak gitu je sekejap.
3. Satukan semua bahan lain kecuali kelapa parut dan kacau sebati.
4. Tuang dalam bekas yang disapu dengan sedikit minyak dan kukus selama 20-25 minit (balut tutup pengukus dengan tuala/kain).
5. Keluarkan dari pengukus dan sejukkan betul-betul baru dipotong dan golek dalam kelapa parut.

nk buat pun mudah sangat..kisar je dlm blander, pastu kukus..xpyah nk parut2, kuih berasakan ubi kayu ni memang sedap kan! klu ubi kayu rebus cicah kelapa pon bleh hbis 3-4 ketoi.. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...