Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Saturday, October 31, 2015

Samosa Ayam

Assalamualaikum w.b.t..'Hasbunallah wa'nik mal wakil' (cukuplah Allah penolong bagi kami), amik masa skli lgi cuba update bila waktu mengizinkan..makin penuh blik gambar dlm folder tu, samosa ni kira kue segera la kan..cuma sediakan inti pastu gulung je dlm pastry..kulit samosa ni memang ada jual kat mana2, dh siap dlm saiz panjang dlm sejengkal lebih..memang senang la keje..sedapp plak tu dgn rangupnya..3 bijik pun xckup! inti bleh buat ikut citarasa, maz buat mcm inti karipap je..memang kebetulan stok inti karipap dh ada, jdi tu yg gulung buat samosa ni skit..Inysaa Allah jumpa lagi dan maaf atas segala kekurangan..

Bahan-bahan
  • 2-3 biji ubi kentang - dadu
  • 1/2 isi ayam kisar
  • 1 ulas bawang putih - cincang
  • 2 labu bawang besar - cincang
  • 1 sudu besar serbuk kari daging/ayam
  • 1/4 sudu kecil serbuk ketumbar
  • 1 sudu kecil serbuk jintan putih
  • 1 helai daun kari
  • garam, gula secukup rasa
  • kulit/pastry sambosa secukupnya
  • minyak secukupnya untuk mengoreng
Cara

1. Panaskan sedikit minyak, masukkan bawang putih, 1 sudu dari bawang besar cincang dan daun kari, tumis biar bawang layu sikit, kemudian masukkan serbuk kari, tumis sekejap, masukkan semua bahan rempah serbuk.
2.  Masukkan isi ayam, kacau biar sebati dan isi ayam bertukar warna, masukkan ubi kentang dan sedikit air (agak-agak la ye, jangan banyak sangat), masak sambil dikacau sekali sekali.
3. Perasa secukup rasa dengan garam dan gula, masukkan baki bawang besar dan masak hingga kentang lembut dan air kering, padamkan api dan sejukkan sepenuhnya.
4. Ambil sekeping kulit sambosa, bentukkan macam kelongsong, isi inti secukupnya dan lipat jadi bentuk 3 segi (pastry sambosa siap jual bentuk panjang yang mudah nak guna/bentuk), sapu air sikit dihujungnya dan lekat biar kemas, buat sampai habis.
5. Panaskan minyak secukupnya dengan api sederhana dan goreng hingga garing dikedua bahagian. Angkat dan toskan.

ni pun sruh posing kejap, snap yg goreng utk bekpes..kadang tu ada jgk duk beli yg jual kat kedai..tpi jenis kecik molek gitu..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...