Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, August 31, 2016

Daging Masak Merah

 Assalamualaikum w.b.t
'SubhaanAllahi wabihamdihi subhaanAllah hil'azim' (Maha Suci Allah dengan segala puji bagiNya, Maha Suci Allah yang Maha Agung), 2 kalimah yg ringan dilidah, berat ditimbangan Al Mizan (Riwayat Bukhari & Muslim), sama2 kita amal baca selalu sebagai zikir harian..semoga Allah swt make us among those who remember Him much, Ameen.
masak merah ni lauk 3 hri lepas..update la dlu sbb dh lama xtepek lauk daging, masak merah ni buat atas permintaan abangngah..katanya dh lama xmkn daging yg warna merah tu mami, prgi psar wken lepas msuk la tempat daging skli..beli bahagian sirloin 1 1/2kg dan kmbing 2kg, blik tu trus goreng kunyit skit..daging tgh fresh memang sedap goreng kunyit atau singgang kan, pastu esknya buat masak merah ni..lauk yg ringkas tpi sedap deh! klu mkn kedai tomyam bleh kata menu wajib oder ni, maz xde rebus apa daging tu..gaul dgn pewarna pastu buh dlm kuali dgn air skit, kacau2 dan bila air kering masuk minyak..skjap je siap! tpi kena daging yg jenis lembut la, klu beli daging frozen kena rebus dulu biar lembut..sayur tu bleh guna jagung muda jgk, maz buh apa stok yg ada je..sampai jumpa lagi, InysaaAllah dan maaf atas segala khilaf yg ada..

DAGING MASAK MERAH by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 300g daging sirloin/batang pinang
  • 1 ulas bawang putih - ketuk
  • 2-3 sudu besar sos cili
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar sos pencicah manis/sweet cili thai
  • 1/2 labu bawang besar holland
  • 3 biji cili padi/cili besar
  • sedikit bunga kobis/kacang panjang @ jagung muda jika ada
  • sedikit minyak sayur/masak
  • gula, garam dan sedikit aji jika suka
Cara

1. Hiris nipis daging, gaul dengan pewarna merah dan sedikit garam.
2. Masukkan dalam kuali bersama sedikit air (dalam 1 cawan atau bergantung pada kelembutan daging), masak sambil dikacau sekali sekala hingga daging lembut.
4. Bila daging dah lembut, keluarkan air masak daging tadi (simpan untuk guna buat sosnya) dan biarkan daging dalam kuali.
4. Masukkan sedikit minyak, bawang putih dan masak sambil dikacau biar daging sedikit garing atau berkerak.
4. Tolak daging ketepi kuali, masukkan sayuran, kacau balik sekejap biar layu kemudian masukkan semua jenis sos dan air masak daging tadi.
5. Masak seketika lagi dan suaikan secukup rasa, kacau balik biar sayur lembut dan sos jadi pekat sikit.

Nota ilhamdapur : kalau guna daging frozen atau bukan yg cepat lembut, rebus dulu dengan pewarna dan sedikit garam biar lembut, pastu baru terus masak macam no 4, pastu maz baru edit balik resipi tu, terlupa yang air masak daging tu guna utk kuahnya. 

lama dh jgk xbuat daging masak merah ni..sedap plak mkn dgn nsi panas, afiq kata sama la mami mcm yg kita mkn kat kedai atas bukit masa blik Msia dulu..ada 1 kedai tomyam dkat rumah yg dh jdi port mkn2 klrga, memang sdp masakan kedainya dan murah la..

4 comments:

  1. waaa macam restoran menu dia.. nanti nak buat gakla..hehe

    ReplyDelete
  2. sy ni mmg penggemar daging masak merah...nampak plk k.maz tayang kat sini..terliur habis...nampak sedap sgt...

    ReplyDelete
  3. ~ana..
    nk mkn kat kedai sni xde, jdi kmaz kena la buat sdrik yg ala2 kedai gitu...hehee..

    ReplyDelete
  4. ~adda..
    ooo ye ke, nti bleh la buat Adda..mudah sangat pun, campak2 je dlm kuali..
    tpi memang sedap kan dpt dgn nasi panas2..
    xde lauk lain pun tkpe dh..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...