Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Friday, August 5, 2016

Donat Strawberi & Kastard

Assalamualaikum w.b.t 
'Astaghfirullah robbal baraya, Astaghfirullah minal khotoya' (Ampuni hambamu ya Allah, Tuhan sekalian makhluk, Ampuni hambamu ya Allah dari segala dosa), semoga Allah swt forgive and show us what the best , Ameen.
stelah sekian lama xbuat donat, tetiba satu hri tu terasa nk mkn..tpi ni cerita bln 4 lgi la ye, mcm biasa la dapur ni bru nk tepek kat sni..buat donat ni pun smpai dh ulang 3x, ada 1 lgi dlm folder tu..bila plak turnnya yg tu xthu la, fening dh jgk tgk folder bnyk sngat gmbar lelama..kat desktop lappy pun ada jgk spruh, huhuu! bleh terbuat donat ni sbb masa duk diet atkins skjep hritu la..ye la mkn kena pantang kan, jdi mula la rsa nk mkn mcm2..pastu duk ulang beli donat hole in one, local donat kat sni and the best donat in the kingdom..dgn lembut dan moistnya, sedap sungguh la..kalah krispy kreme, dunkin donat atau donat Jco..dri dlu memang suka donat hole in one ni, sebijik 400 fils yg plan dan 500 fils yg ada flavours..memang sedapp! stkat ni hole in one donat ni the best donat yg pernah kami mkn, Inysaa Allah sampai ketemu lgi dan maaf atas silap yg ada..

buat inti gini kononnya nk tiru mcm donat hole in one la..wpun xsama, kira bleh la utk alas perut ptg2 tu deh..mkn pun ketat2 molot, sedap kena dgn kopi..strawberi filling tu maz guna jam strawberi yg homemade ni, cuma panaskan sekejap dlm microwave biar cair sikit sbb nk paip msuk dlm donat..

DONAT STRAWBERI & KASTARD by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 2 cawan tepung serbaguna (allpurpose flour)
  • 2 sudu kecil yis kering - mauripan dll
  • 1 sudu kecil gula kastor
  • 1 biji telur - kocok dengan garfu
  • 60ml air suam
  • 90ml susu segar suam
  • 2 sudu besar mentega cair
  • sedikit garam
Kastard 
  • 1 cawan susu segar
  • 2 sudu besar tepung kastard
  • 3 sudu besar gula kastor
  • secubit garam
  • jam strawberi secukupnya - maz guna jam homemade, panaskan 5 saat dalam microwave biar cair sikit, boleh juga guna jam dalam botol 
Cara 

1. Untuk kastard, satukan semua bahan, kacau biar sebati dan masak dengan api perlahan sambil dikacau selalu hingga pekat sikit, padamkan api dan terus kacau hingga berkilat, sejukkan sepenuhnya.
2. Dalam bekas besar satukan yis, air dan gula, biar yis kembang dalam 7-10 minit.
3. Satukan susu, mentega dan garam, masukkan 1/2 cawan tepung dulu dan sebatikan.
4. Masukkan telur dalam yis yang telah kembang tadi, kemudian masukkan dalam no 3 dan terus kacau sambil tambah baki tepung sikit-sikit dan uli 3-5 minit hingga jadi doh yang lembut (tepung tu masuk sikit-sikit, tak perlu masuk semua kalau doh dah lembut).
5. Tutup mangkuk dengan tuala atau plastik pembalut dan rehatkan biar naik 1 kali ganda.
6. Bila doh dah kembang, tumbuk sikit buang angin dan canai setebal dalam 1/2 inci, tekap bulat (guna cawan pun boleh), tutup dengan tuala atau plastik doh yang dah tekap tadi biar naik sekali lagi.
7. Panaskan minyak untuk menggoreng secukupnya, goreng biar sedikit perang dikedua bahagian, angkat dan toskan.
8. Guna hujung gunting atau pemegang sudu tebuk buat lubang sikit ketika donat masih panas paipkan strawberi dan kastard secukupnya, boleh golek dalam gula aising jika suka.

tgk donat ni terus terbayang keenakan donat hole in one, restorannya pun dekat je dgn rumah baru ni..5-7 minit drive bleh smpai dh, bleh la g cri ptg ni..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...