Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Friday, January 15, 2016

Ikan Bakar Kicap ala Padang

Assalamualaikum w.b.t..'Allahumma La ilaha illa annta subhaanaka inni kuntu minaz zolimin' (Tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim), doa Nasi Yunus ketika dlm perut ikan, sama2 kita amal baca dikala keresahan atau dlm masalah, semoga sentiasa dlm lindunganNya..
SubhaanAllah,SubhaanAllah,SubhaanAllah..brtemu skli lgi dipagi jumaat yg barakah, smoga Allah swt terima amal kebaikan kita hri ni, Ameen..ahkir2 ni kerap plak muncul menu ikan kat dpur ni, memang ada la duk beli ikan kerapu ni klu msuk pasar..abangngah dgn afiq pun dh mula nk mkn ikan, ikan lain jarang beli..duk beli kerapu atau ikan shery tu..ikan bakar kicap ni kira pemes jgk kat tanah seberang, msa cuti2 Padang thun lepas ada mkn ikn bakar kicap ni, memang sedap..klu nak buat versi ayam pun bleh..cuma ni maz main buat je la ikut suka, xde masuk rempah apa..kisar cili merah dgn bawang dan halia..Alhamdulillah kena sangat dgn selera ni..sedapp! pastu cicah sambal plak, bakar atas kuali non stick je..selamat berhujung minggu dan maaf atas kekurangan yg ada, Insyaa Allah jumpa lagi..

posing la dlu sblum kena make up, xthu la plak nama ikan ni..lupa nk tnya org jual..

IKAN BAKAR KICAP ALA PADANG by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1 ekor ikan, maz guna ikan dalam gambar tu @ ikan yang sesuai, siakap/kerapu
  • 2 biji cili merah *
  • 3 ulas bawang merah *
  • 2 keping hirisan halia *
  • sedikit asam jawa, tak perlu bancuh air
  • sedikit kicap manis
  • garam, gula secukup rasa dan sedikit aji jika suka
  • daun pisang secukupnya
Cara

1. Cuci ikan dengan air asam jawa dan toskan.
2. Kisar lumat semua bahan bertanda dengan sedikit kicap manis* , kemudian sebatikan dengan asam jawa dan perasa secukup rasa.
3. Lumur sambal pada seluruh ikan, masukkan sekali dalam bahagian peruk.
4. Letak sehelai daun pisang, tuang sedikit kicap manis atasnya dan letak ikan tadi atau boleh letak lebih sikit kicap dalam sambal atau boleh guna kicap pekat sikit, bila masak baru ikan jadi itam sikit, maz punya sambal tu terkurang kicap, kalau nak perap dulu sekejap pun boleh.
5. Panaskan kuali no stick, tuang sedikit minyak (dalam 1 sudu kecik) letak ikan, tutup dengan daun pisang atasnya dan tutup kuali, tujuannya agar ikan tidak kering masa proses membakar, guna api sederhana kecil dan bakar hingga masak.
6. Bila nak terbalikkan ikan, tuang kicap dulu sikit atas ikan, tutup semula dengan daun pisang dan terbalikkan, bakar hingga masak.
7. Bila dah masak, bungkus dalam aluminium jika tak hidang terus agar ikan tidak kering.

Sambal
  • 10 biji cili padi merah
  • 2 ulas bawang merah
  • 1 ulas kecil bawang putih
  • 2 hiris tomato
  • sedikit jus limau/lemon atau air asam jawa
  • garam, gula secukup rasa dan sedikit aji jika suka
Cara : Kisar semua bahan dan perasa secukup rasa biar ada rasa yang seimbang, sedia untuk dihidang bersama ikan bakar dan ulaman.

daun pisang pun yg frozen je, koyak sikit2 pun guna jgk sayang nk buang..tu yg berlapik2..maz punya sambal ni pun xckup gelap, terkurang kicap..

memang terangkat sungguh la layan dgn nasi panas, sedap ada rsa kicap sikit2..pastu ada ulam plak, tu pun xlayan sangat kehendak hati ni, klu diikutkan nk je tambah nasi..

4 comments:

  1. Replies
    1. Alhamdulillah kena sungguh dgn selera kmaz dan suami, sedap la ada rsa kicap, pastu cicah sambal plak deh..

      Delete
  2. kita pun smlm makan ikan bakar jugak.. betul.. ikutkan hati nak aje tambah nasi.. tapi.... huhuhu

    ReplyDelete
  3. memang bahaya klu mkn nsi lauk ikn bakar ni, klu xkuat iman bleh trbabas la kan SK..mksih sudi singgah jenguk ikan bakar kicap kita ni..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...