Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, January 20, 2016

Kari Kambing Gaya India

Assalamualaikum w.b.t 'Hasbunallah wa'nik mal wakil' (cukuplah Allah penolong bagi kami)
plannya nk update ptg smlm, tpi masa xberapa mengizinkan..kari kambing ni pasangan utk chapati tu..gandingan yg ckup serasi, kari ni pun cuba masak ikut apa yg duk mkn kat luar..adoii! ada je yg nk cba buat sdrik deh..kerap plak duk masak lauk versi kuah bawang gini, dh lama xbuat kari masuk santan mcm biasa tu..suka lagi kari versi gini, sedapp! kena cuba dlu bru tahu..nak buat pun mudah sangat dan yg penting berkhsiat sbb xguna minyak bnyk dan xmsuk santan..wpun tak masuk santan, tapi kuahnya tetap pekat sbb guna bnyk bawang besar..tekak umat kat rumah ni dh sebati dgn kari india atau pakistan ni, sedapp dan bleh mkn bnyk sbb xmuak..terasa mcm mkn kat kedai plak, Inysaa Allah semoga jumpa lagi, may Allah guide us to the straight path dan maaf atas segala khilaf..

setengah restoran tu kuahnya warna kuning skit atau pun gelap lgi..bergantung pada cara masak dan bahan yg diguna, tapi dri segi rsa xbnyk sangat bezanya..klu kuning tu mungkin guna kunyit lebih skit dri bahan rempah yg lain, sayur mentah tu memang wajib ada..arab, india ke..pakistan pun sama, mkn sayur mentah dgn bawang besar sbgai salad..klu oder nasi pun sama, salad ni mesti ada..dh jdi biasa plak duk mkn sayur gitu, klu kita mcm ulam la kan..pastu masa kat Mekah bru ni ada mkn kari ayam kat restoran xjauh dri hotel..sedap jgk, kuahnya warna kuning mcm kunyit gitu..rsanya pun light je, Inysaa Allah nti nk cuba expiremen buat kari mcm tu plak..adoiii! mokcik sorang ni..

KARI KAMBING GAYA INDIA by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1kg kambing - cuci bersih dan toskan
  • 2 labu bawang besar *
  • 2 ulas bawang putih *
  • 1 inci halia *
  • 1 tangkai daun kari @ daun bay
  • 1 kayu manis, 3 biji buah pelaga, 3 kuntum bunga cengkih
  • 1 biji tomato - hiris nipis @ dadu
  • 1/2 sudu besar serbuk ketumbar
  • 1 sudu kecil serbuk garam masala
  • 1/2 sudu kecil serbuk cili
  • 1/2 sudu kecil serbuk kunyit
  • 3 biji cili padi - potong serong
  • 2 sudu besar yogurt - option
  • 2-3 sudu besar minyak sayur
  • sedikit daun ketumbar - cincang
  • sedikit garam dan gula atau aji jika suka
Cara

1. Kisar lumat semua bahan bertanda *.
2. Gaul kambing dengan 1 sudu besar bahan kisar, ketepikan.
3. Dalam periuk tekanan, panaskan minyak dan masukkan kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih dan daun kari, kemudian masukkan baki bahan kisar dan tumis sekejap.
4. Masukkan kambing dan tomato, masak sekejap biar keluar airnya, kemudian masukkan semua jenis bahan serbuk.
5. Masukkan cili padi, yogurt, sedikit daun ketumbar dan garam.
6. Masukkan sedikit air (dalam 1 cawan gitu), kemudian tutup periuk dengan sempurna dan masak dengan api perlahan selama 40 minit.
7. Padamkan api dan suaikan rasanya, boleh la dihidang bersama chapati atau roti naan dan juga nasi.

bleh jgk guna ayam atau daging, maz pun kerap buat versi ayam sbb stok selalu ada..kari india atau pakistan xguna minyak banyak..2-3 sudu ckup dh..

1 comment:

  1. aslamu alaikum wr wb..
    bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis
    dan berbagi kepada teman2 melalui tempat ini,
    sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga
    dan mencapai kesuksesapossiblen yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki,
    namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang,
    hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yang saya punya,
    akhirnya saya menanggung hutang ke pelanggan-pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 600 juta ,
    saya sudah stress dan hampir bunuh diri anak saya 3 orang masih sekolah di smp / sma dan juga anak sememtarah kuliah,tapi suami saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anaka-naknya ditengah tagihan hutang yang menumpuk,
    demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue,
    ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman
    dan bercerita kepadanya, alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya.
    dulu katanya dia juga seperti saya setelah bergabung dengan K.H. Tambring Abdullah hidupnya kembali sukses,
    awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir
    dan melihat langsung hasilnya, `
    saya akhirnya bergabung dangan mengunjungi website di www.programdanainstan.blogspot.com semua petunjuk K.H. Tambring Abdullah saya ikuti dan hanya 1 hari astagfirullahallazim,
    alhamdulilah demi allah dan anak saya,
    akhirnya 5m yang saya minta benar benar ada di tangan saya,
    semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha,
    kini saya kembali sukses terimaksih K.H. Tambring Abdullah saya tidak akan melupakan jasa aki.
    jika teman teman berminat, yakin dan percaya insya allah,
    saya sudah buktikan demi allah silakan kunjungi website di www.programdanainstan.blogspot.com atau KLIK DISINI

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...