Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Sunday, February 14, 2010

Kerepek China Arrowhead

kudapan ptg2...pgi smlm kita p giant yg dkat dgn rmah bersama dgn adik2 kita dan isteri masing2 lah...tjuan sbnarnya nak p beli minuman yoes..adik kita kata ada ofer...kita pun beli lah yoes winter melon atau kita pngil teh kundur...sedap minum teh kundur ni time panas2...sbb dia xmanis...kita beli 1 kotak je yg ada 24 kotak kecik tu...adik kita beli soya 2 kotak besar...pastu kita pun beli lah ubi CNY ni sbb npak kat myr ada rspi guna ubi ni...memang bnyk sngat lah ubi ni time2 CNY ni kan...kita beli skit je..kurang dri 1/2 kg...nak rasa kan...rspi dari Azwalissa myr..mksih ye..mtak izin nk c&p..

memang lemak krepek ubi CNY (nama ni kita bagi sdri ye)...xpayah buh perisa apa2 pun dah sdp...cuma klu time sagat tu hati2 la ye..kang tersagat jariii!!!...wpun penyagat kita tu ada utk pegang bnda yg nk disagat...tpi kita rasa jari kita akan lebih selamat klu pegang ubi tu dgn towel..biar tebal...insyaallah selamat jari jemari tu..

Sumber Resipi : Myresipi (azwalissa)
Bahan-bahan ( 1kg = 1 bekas besar )

1 kg Ubi Arrowhead
Garam / Whitepepper / Blackpepper (sebagai perasa jika suka)

Cara-cara

Bersihkan ubi arrowhead dengan membuang kulit ari nya sahaja. Basuh dan toskan.

2.Sagat nipis ubi tersebut dan goreng dalam minyak seperti menggoreng kerepek ubi. Sesudah perang, angkat dan toskan minyak.

3.Jika suka boleh tambahkan garam atau serbuk blackpepper / lada sulah sebagai perasa. Saya suka makan kosong aje. Rasanya ranggup dan lemak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...