Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, May 17, 2010

Roti Goreng

Assalamualaikum...slmat brsua skli lgi..kuih utk srpan dipgi sabtu yg lepas...alas perut dlu dgn kuih ni sblum prgram kluar umah yg strusnya dihari sabtu tu...hehe...doh yg sma jgk kita buat donat kat bawah tu...tapi tetap lembuttt sngat donatnya...utk kue yg gna yis ni yg pnting sukatan yis tu jgn kurang dari sukatan gndum yg digunakan...biar lebih sukatan yis takpe..rspi ni kita buat lebih kurang mcm rspi pza ari tu je...cma tkar minyak zaitun kpada butter cair...kita buat ni pun xde sukat2..main tuang agak2 je dlm bowl...kita ni memang mls sngat2 nk sukat..sib baik jdi elok je..klu tak..mkn kue keras leee!! hehe...mksih skli lgi pada kwn2 yg sdi sngah dpur kita ni..msih sbuk lgiiii!!..ni pun nak kluar dah..mlm tdi pkul 11 lebih bru smpai umah..Kak Jun tau le..hehe..muahhh...insyaallah nti jmpa lgi ye..windu dgn kwn2 smua..

kuih ni memang sdppp!! kita suke rti greng ni...nak buat pun snang...xsmpai 1 jam dah bleh mkn...

Sumber Resipi : Ilhamdapur
Bahan-bahan

  • 1/2 cawan air suam* (-/+)
  • 2 cawan tepung gandum (-/+)
  • 2 sudu kecil yis kering (kita guna brand mauripan)*
  • 3 sudu besar susu tepung
  • 2 sudu besar butter cair
  • 1/4 sudu kecil garam
  • 1 sudu besar gula*
  • inti red bean paste secukupnya - simpan dalam peti dulu baru senang nak bulatkan - kita beli yg dah siap kat bakeri
  • minyak untuk mengoreng

Cara-cara

1. Dalam mangkuk satukan bahan-bahan yang bertanda *. Biarkan seketika (1-2 minit) kemudian masukkan butter cair, kacau sebati.

2. Satukan tepung, garam dan susu tepung. Masukkan sedikit-sedikit kedalam no 1 sambil dikacau guna garfu (kacau buat bulatan jam) sehingga adunan tadi bersatu (menjadi seketul) tapi tidak keras. Kemudian boleh la diuli dengan tangan sehingga adunan menjadi licin dan tidak melekat pada tangan (adunan ni mesti lembut, kalau lembik tambah tepung sikit-sikit je, sapu kat tangan gtuw).

3. Tutup mangkuk dengan plastik wrap atau kitchen towel dan biarkan selama 30 minit. Kemudian tumbuk-tumbuk sedikit doh yang telah naik tadi.

4. Ambil sebesar bola golf pastu leperkan sedikit, letak inti yang telah dibulatkan tadi dan tutup elok-elok. Bila nak goreng leperkan sedikit dulu

6. Panaskan minyak dalam kuali dan boleh lah digoreng sebiji-sebiji sambil simbah minyak panas ke atasnya (supaya ianya jadi kembang dan lembut). Goreng sampai habis. Siap..sedap makan yang panas2 tuuu...

1 comment:

  1. kak maz..amik resepi dolu..suke kuih kuih mcam ni

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...