Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, August 25, 2010

Almond London

Assalamualaikum..dh ada yg buat ckut raya ke? kita pun dh mula prjek mngukis mngu ni..ni ckut yg dibuat 2 hri lepas..ptg isnin tu..stkat ni dh buat 3 jnis la..tpi xde la buat bnyk2..ckup utk bgi klrga mrtua dan adik2 ipar skit sorang..jdi tu yg kna pnaskan enjin dlu..bkn apa kang last minit tkut xjdi..hehe..rspi almond london ni dri Kak Wan @ Citarasawan..memang sdpppp!! rangup gtuw..mksih ye kak..mtak izin nk share rspi kat sni plak..mksih skli lgi pda pngunjug yg sdi sngah dpur kita ni..maap jgk mna yg kita blum buat knjungan bls lgi tu..memang msa utk ronda2 tu agak trhad skit dah..asik duk ngadap oben je..hehe..ni pun dh nk start main tpung..insyaallah nti jmpa lgi..

  • 250gm mentega
  • 150gm gula halus
  • 450gm tepung gandum - maz guna tepung red rose
  • 100gm tepung jagung
  • 1 1/2 teh serbuk penaik
  • 1 sudu teh emplex
  • 1 biji telur grade B
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 100 biji badam, dibakar
  • cawan kertas secukupnya.

Hiasan : Coklat masakan, coco butter - takde coco butter, jadi xletak la

Cara-cara :

1. Ayak tepung gandum, tepung jagung, serbuk penaik dan emplex. Ketepikan.

2. Pukul mentega dan gula hingga kembang dan gebu. Masukkan esen vanilla dan telur. Pukul lagi hingga sebati.

3. Pindahkan adunan mentega tadi ke dalam mangkuk besar. Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga menjadi doh yang lembut. Rehatkan doh selama 15 minit.

4. Ambil sedikit doh, bulatkan dan masukkan biji badam. Buatlah bentuk bujur.

5. Susunkan dalam dulang pembakar dan bakar selama lebih kurang 20 minit. Sejukkan.

6. Cairkan coklat secara double boiler masukkan coco butter jika coklat terlalu pekat. Celupkan biskut dan letakan dlm cawan kertas. Biarkan beku sebelum menyimpannya.

7 comments:

  1. slm maz....wahh..wahh,dah mula dah projek kuih raya dia..cantik almond london tu..kuih raya yg selalu ida order masa kat m,sia...tapi dgr kata kuih raya skrg ni dah naik harga dah..

    ReplyDelete
  2. salam maz...

    suker almond london..kalo ke rumah saper2 pun kita akan mkn kuih ni.. haizzz maz..tak tau lah bila ai dapat megukis nih ....

    ReplyDelete
  3. Salam kak maz! alaaaa..akak dah wat cik london nii, kita nak buat tp malas betul nak mencincang bdm tuuu :D nanti nak cuba resepi yg ni pulak lah! cocos butter tuuu mcm mana lah nak jumpa dia ya? sini tak pernah nmpk lglah..

    ReplyDelete
  4. Salam Maz..wah almond london lagik..kita pun mmg ada cadang2 nak buat..malas ngan rajin jek ni..hu hu

    ReplyDelete
  5. Sedap menu.. Jom sertai kempen 1 Blog 1 Bendera sempena kemerdekaan negara tercinta..

    ReplyDelete
  6. slm..akk, minta nk copy resepi ek...nk try wat... kredit to k.wan @citarasawan jgk ek..tq so much ye

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...