Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Sunday, August 29, 2010

Biskut Marmar Carries

Assalamualaikum..slmat brhjung mngu..dah ada yg jemu ke tgk ckut rya kat dpur kita ni..hehe..maap la ye apa nk buat org tngh kmaruk wak ckut raya..tpi kita buat bnyk ni bkn utk kita smua..rsanya utk kita dlm 5-6 balang je..slebihnya nti kita bwa blik umah mrtua..bgi adik2 ipar skit sorang..sdara mra skit..yg dah siap ada la dlm 20 btol rasanya..tpi btol pun xde bsar snagt..btol kcik2 je..kli ni ckut lorek2 plak..rspi dri Chef Norzailina Nordin..cma bgi kita aisinnya tu agak mnis skit wpun kita dah krangkan skatan gula..sbb cma gna sbjik tlur ptih je kan..ke ckut ni memang mnis..kita je yg xthu..hehe..tpi ckutnya tetap rngupp..mksih ye Chef..mtak izin nk share rspi kat ni jgk..


Sumber Resipi : Chef Norzailina Nordin
Bahan-bahan
  • 125 gm mentega
  • 100 gm gula aising
  • 1/2 sudu teh vanila
  • 40 gm susu tepung
  • 250 gm tepung gandum }
  • 80 gm tepung jagung } ayak
  • ½ sudu teh serbuk penaik }

Bahan hiasan

  • 1 biji putih telur
  • 120-140 gm gula aising }diayak (berasingan) - (lain kali kena kurangkan sukatan gula)
  • 15 gm tepung jagung }
  • Sedikit pewarna hijau - maz guna harsley coklat syrup

Cara membuat

1.Pukul mentega, gula aising dan vanila hingga sebati.

2.Masukkan sedikit demi sedikit susu tepung dan bahan ayak.

3.Uli hingga menjadi doh lembut.

4.Canai doh dan terap dengan acuan berbentuk ‘hati’.

5.Sapukan hiasan ke atas biskut. Lorek dengan lidi koktel membentuk garisan. (maz bakar biskut dulu, lepas tu baru sapu aising dan bakar lagi sekejap utk keringkan asing je, tujuannya tak nak bagi asing jadi warna perang)

6.Bakar pada suhu 170 C selama 20-25 minit atau sehingga masak.

7.Untuk hiasan: Pukul putih telur dan gula hingga pekat.

8.Masukkan tepung jagung, kacau sebati.

9.Ambil 1 sudu besar adunan dan campurkan dengan

2 comments:

  1. kegemaranku!!!! kak maz,ni mmg nk kna g braye umah kak maz ni... mie kalau menghadap biskut ni, mau nye bhenti bila balang dh kosong,ngeh3...

    ReplyDelete
  2. salam kak Maz,
    cantiknya biskuit akak tu....
    dah siap hari taya ya.. hihihi

    ReplyDelete