Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Friday, August 27, 2010

Biskut Pandan

Assalamualaikum..lgi ckies dri dpur Kak Wan @ Citarasan yg memang teror sngat mncipta rspi2 bskut..kek..kuih muih dan sbgainya..bskut yg xmngecewakan..ranguppp dan sdpp!! cma yg kita buat ni trlebih curah pwrna ijau la plak..duk luar pgar umah dah leh npak ckut dlm blang nti..hehe..takpe la ye yg pnting rsanya tu kan..ckies ni jgk nma asalnya Biskut Semprit Pandan..tpi sbb kita buat double adunan..nk cpat siap..jdi kita terap jgk la yg ni pun dan sms Kak Wan utk tkar nama ni..Kak Wan ckp..BERESS..hehe..mksih skli lgi Kak Wan..mkish jgk pda kwn2 yg tnggalkan kmen..maap ye mana yg kita lum buat knjungan bls lgi tu..memang sbuk duk main nga tpung je smngu 2 ni..dah ala2 mcm org amik tmphan jgk..hehe..

kita sapu tlur skit sbb nk bgi manik2 tu lekat..tu yg npak kning2 skit..

Sumber Resipi : Kak Wan @ Citarasawan
Bahan-bahan

Bahan A
  • 200gm mentega
  • 100gm gula ising
  • 1 biji kuning telur
  • 1/4 tsp pes pandan/pandan emulco
  • 1/2 tsp pewarna hijau epal

Bahan B

  • 250gm tepung gandum - maz guna tepung red rose
  • 50gm tepung jagung
  • 30gm tepung kastard

Hiasan : Coklat masakan putih dan manik hundred thousand.

Cara :

1. Pukul bahan A hingga berkrim. Masukkan bahan B yang telah di ayak dan gaul hingga menjadi doh yang lembut. Rehatkan selama 1 jam. (maz tak rehat, terus canai je)

2. Guna nozzle tart gulung dan tekan ke atas loyang yang telah di griskan. Potong mengikut saiz di kehendaki. (maz buat bentuk bunga)

3. Panaskan oven dan bakar pada suhu 140C selama 30 minit atau hingga kekuningan.

4. Biarkan biskut sejuk baru di hias dengan coklat masakan putih yang di cairkan secara double boiler, masukkan ke dalam kon kertas, gunting sedikit muncungnya dan pipe di tengah biskut dan tabur dengan manik berwarna.

5. Biskut ini agak nipis, jika mau lebih tebal tindihkan selapis lagi.

5 comments:

  1. salam kak maz, dah berapa jenis akak dah buat, tengok sedap2 biskut akak ni...

    ReplyDelete
  2. Slm Maz...dah banyak buat kuih raya ke..rajin tul,hai,bila la ida nak semangat nak start ni...sbb beraya kat perantauan kut.kalau nak buat pun..rasanya buat tak banyak..sekadar ada saja..lgpun tak semua bahan senang dpt kat sini.

    ReplyDelete
  3. semangat betul buat sekut raya. CA tepung pun takbeli lagi ..... bila nak mai semangat tak tau ...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...