Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Friday, October 2, 2015

Jus Avocado

Assalamualaikum w.b.t..'Subhaanallah wabihamdihi subhaanallah hil'azim..dlm misi nk perabis gmbar lelama, jus avocado ni pun lama benar dh la kejadiannya..masa duk beli stail borong dgn kotak dlu..buah yg kaya dgn pelbagai khsiat dan sedapp! lemak berkrim..bnyk jgk lagi gambar lama tu..dgn sushinya, kek coklat pun ada sbjik lgik..dapur ni gitu la deh, semua yg dh berbln baru nk buat n3..xdan masa nk update sokmo..klu bleh memang xnak biar gambar tu lelama sangat..tpi apa kan daya, masa xberapa mengizinkan..Alhamdulillah atas segala nikmatNya..Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan maaf atas kekurangan yg ada..

Jus Avocado (Jus Alpukat) by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan 
  • 1 biji buah avocado masak
  • 1/2 cawan susu segar @ secukupnya
  • gula secukup rasa
  • air sejuk peti secukupnya @ ketulan ais
  • sedikit garam - jangan skip
Cara : Masukkan isi avocado dan semua bahan lain secukupnya dalam pengisar buah, kisar biar berkrim. Jus ni kena buat pekat ye baru sedap, ais tu letak sikit je, maz cukup dengan air sejuk peti je sebab kalau sejuk sangat tak dapat menikmati rasa lemak buah tu. Boleh la dihidang, tu saja letak coklat sirap sikit kat bawah, minum yang kosong takde coklat lagi sedap.

angkut dgn kotak terus la senang deh..masa bli tu pilih xsemua yg dh masak, jadi bleh la tahan utk seminggu..buah ni klu yg blum masak tu kena letak kat luar..jgn buh lam peti ye..

masa tgk sale..avocado dri kenya ke sri langka ni, xhingat dh..sni ada 3-4 jenis, dri lubnan dan usa pun ada..

msa kat Padang blik msia baru ni pun xlepas peluang beli 2kg, nak jgk beli apulkotnya..kata makcik yg jual tu, jenis avokado mentega..warnanya kuning dan lemak..memang sedapp la, makcik tu siap ptong bagi rasa lgi..buahnya pun besar2..kat sana murah je buah ni, 1kg 15 ribu rupiah je..

jus apulkot ni memang trkenal di indonesia, dlm es telernya pun kena ada buah ni....memang sukaa sangat minum jus ni atau mkn yg mentah gitu pun bleh terima..mlm kelmarin pun buat guacamole cicah dgn tortilla chip, pstu kisar buat jus ni skli sbgai alas perut anak beranak..tu ada dua 2 bjik lgi tunggu masak..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...