Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, October 28, 2015

Maggie Goreng Udang

Assalamualaikum w.b.t..'Allahumma La ilaha illa annta subhaanaka inni kuntu minaz zolimin' (Tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim), doa Nasi Yunus ketika dlm perut ikan..bertemu skli lagi, hri ni mcm kelam kabut skit sbb kena jdi drebar..msak pun sipel mapel je utk tghri, kjap lgi nk kluar amik anak skolah plak..maggie ni buat sbgai hidangan alas perut suatu mlm 2 minggu lepas rasanya, buat 3 paket utk mkn 4 beranak..memang xcukup la, xde plan pun nk buat maggie goreng ni..biasanya klu maggie tu main tuang air panas je sbb duk buat stok maggie kari, pastu tetiba dtg ilham nk buat versi maggie goreng dengan udang ni..skli skala mkn maggie goreng sedapp plak! klu anak bongsu tgk ni sure sruh buat plak, dia memang suka sangat klu maggie ni..Inysaa Allah jumpa lagi dan mohon maaf atas kekurangan yg ada..

MAGGIE GORENG UDANG by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 3 paket maggie 
  • 6 ekor udang saiz XL
  • 2 ulas bawang putih - ketuk
  • 3 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 3-4 sudu besar minyak untuk menumis
  • sedikit kobis
  • sedikit daun kuchai 
  • kicap manis secukupnya
  • sedikit serbuk pati ayam
Cara

1. Panaskan minyak, tumis bawang putih sekejap, kemudian masukkan udang dan kobis, balik-balikkan biar udang masak sepenuhnya dikedua bahagian.
2. Sementara tunggu udang masak panaskan air untuk celur maggie, celur maggie biar sedikit lembut, maz tak celur dulu maggie sebab tak nak tos lama, nanti airnya sejat, kira bila dah lembut tu terus masuk dalam sos.
3. Masukkan kicap manis secukupnya dan semua sos, kacau sebati biar udang mesra dengan rencah.
4. Masukkan daun kuchai, sedikit serbuk pati dan maggie, balik-balikkan biar sebati dengan bahan sos.
5. Sedia untuk dihidang bersama hirisan timun, daun bawang, cili potong dan bawang goreng serta limau nipis.

suami kata udang dlm peti tu klu nk bagi cepat habis kena buat mcm ni la..bagi hint la tu suruh buat lgik! elok plak udg tu baring deh..rencahnya buat simple je sbb dh ada udg, telur pun saja xletak..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...